• La Lola

Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?

Vad har din tonåring, 13-14 år, i månadspeng?
    Och vad ska pengarna gå till?

Efterfrågar tonåringen mer pengar för att han/hon handlat upp allt innan det är dags för nästa månadspeng?
    Gör tonåringen någon motprestation för att få sin månadspeng?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?
  • Svedala56Kenneth

kan hjälpa ditt barn ekonomikt ifall du tillåter det.

• missfizzy

Min 13-åriga tjej har 250kr i mån. Det är rena nöjespengar. Jag betalar kläder, mobil, busskort och alla såna saker. Hon hjälper till ganska mkt hemma men har inga ålagda uppgifter. Hon är väldigt skötsam med både skolan och uppförande. Hjälper till spontant utan att vi behöver säga till. Hon ber inte om extra pengar utöver detta, utan sparar gärna lite.
    Sen en månad tillbaka har hon dessutom börjat sälja gt på helgerna och detta ger henne en god extrainkomst. Hon valde det själv.

• Ante94

Vi har nu höjt barnens månadspengar och kör samma system som Minniemousemommy. Det är det bästa vi gjort, vi slipper allt tjat eftersom de ansvarar för sin egen ekonomi. Det har gått några månader och det funkar jättebra:)

• MammaMia91

När jag var i den åldern fick jag välja mellan 100 kr i veckan eller 400 i månaden. Jag valde att ha 100 kr i veckan och klarade mig på de, hade alltid pengar över

• myperfectlife

Våran snart 12 åring får 500kr i månaden. Men oftast får han till ännu mer ifall han behöver, jag menar ska han gå någon stans eller behöver äta på stan eftersom att de är där skolan ligger får han extra pengar. Jag tycker att så länge barnet är trevlig och skötsam får han hur mycket han än vill. 

• Minniemousemommy
    Ante94 skrev 2014-03-22 08:41:00 följande:
    Vi har nu höjt barnens månadspengar och kör samma system som Minniemousemommy. Det är det bästa vi gjort, vi slipper allt tjat eftersom de ansvarar för sin egen ekonomi. Det har gått några månader och det funkar jättebra:)
    Gud vad härligt att höra att det funkar för andra också! Visst gör det? Mina döttrar är 4 och 5 år gamla, och jag har kanske hört dom gnälla 4-5 gånger över något dom vill ha under hela deras livtid. Det är underbart verkligen. Istället för att säga att jag inte vill köpa något eller att jag inte har något pengar, så säger jag bara att deras pengar är slut om dom är det eller frågar dom om dom verkligen vill köpa saken med deras egna pengar. Inget mer gnäll eller tjat efter det, så underbart visst är det? :)
  • Ante94

Ja det är underbart skönt. En rolig sak är att se hur ekonomisk den värste slösaren blivit nu:)

• Minysteri

Min 13 åring får 3000 i månaden och han vill alltid ha mer. Tycker det är svårt han kan smsa och säga att han vill ha mer pengar unefär 250 gånger. Han bodde hos sin pappa i flera år sen bråkade dom och nu bor han oss mig sen 5 månader.ska jag prata med han? Jag kämpar med min lön får inte jätte mycket. Hjälp

• Diabetikern Jojo

När jag fyllde 13 år fick jag hela studiebidraget men skulle då köpa mina kläder själv - mina föräldrar köpte vinterjacka och vinterskor men allt annat! Det är nog en mognadsgrej!?

• cosinus

Från 13 planerar jag att ge barnet i fråga barnbidraget men att hon då ska handla typ allt själv. Undantag för busskortet till skolan och ytterkläder jag lägger mig i :) Med det senare menar jag att vi har fyra barn, hon är äldst och vissa plagg används förhållandevis lite. Vill jag t ex att hon ska ha en bra skaljacka ett år som lillebror kan ärva till året efter så kan jag inte kräva att hon ska betala för mitt val.

Hade själv så och tyckte det var jättebra, fick nästan inga bidrag förutom att pappa ibland hjälpte till med halva summan för fotbollsskor.

Helt övertygad om att hon kommer fixa det utan problem, hon är den sparsamma och förståndiga sorten. Hennes lillebror blir en utmaning den dagen det är dags för honom för han är heeeeeeeelt hopplös på att bränna pengarna så fort de finns.

• Mälaröbo

Försöker övertala min 13-åring att ha hela barnbidraget men hon vill hellre ha sina 300kr/mån...!? Väntar en bit in på terminen innan vi försöker igen.

• Kotten8008

Är en kille på 12 år som snart fyller 13. Jag har nyss flyttat så att jag bara bor hos pappa med undantag. Innan fick jag 100 hos mamma i månadspeng och 100 hos pappa. Nu när jag bara bor hos pappa ska vi ändra till högre, vad är en rimlig summa för en 13 åring?

• Snällasötarara

Min 12-åring får 200:-/mån som kladdpengar. Vi laddar hans mobil med 200:-, Spotify 100:- o betalar fika o disco. Så månadspengen går bara till kladd. Han ett "belöningssystem" där han får betalt för sysslor i hemmet.

Svar på tråden Hur mycket i månadspeng för nån kring 13 år?