• mållan3

Angående slöa spermier.

Jag har 3 barn sen ett tidigare förhållande... Nu har jag träffat en man som har ett barn sen tidigare, men det barnet kom till via ivf, då hans spermier är slö. Nu till mina frågor: Även om min nya man har slöa, kan det inte vara så att vi kan bli gravid ändå..? Det jag menar är om jag är jättefertil? Mamman till hans barn kanske inte var jättefertil heller? Någon som vart i en liknande situation? Eller är vi helt körd utan hjälp? en sista undran: blir det svårt för oss att få hjälp, då vi redan har barn sen tidigare förhållanden? svara gärna, om än ni inte har svar så skriv era funderingar eller tips. Är ny inom det här med slöa simmare...

• Svar på tråden Angående slöa spermier.
  • mowgli

Om han har slöa simmare som inte orkar simma upp till ägget så spelar det ingen roll alls hur fertil DU är.

Ni får bekosta IVF eller inseminationer själva eftersom ni båda har barn sedan förut. Det är det enda alternativa behandlingarna om det är mannen som har problem. Det sägs att om mannen äter folsyra OCH zink under en period så kan sperman förbättras rejält. Värt att testa kanske. Lycka till!

• Pimpinellan

Mycket folsyra och mycket zink ska tilläggas! Förutom de vanliga råden: inte överviktig,inte röka,inte dricka alkohol,inte varma bad,inte trånga kallingar,inte vara tävlingscyklist. Då kan spermierna förbättras,men lever han redan bra har den dåliga spermiekvaliteten andra icke åtgärdsbara orsaker.

Svar på tråden Angående slöa spermier.