• CaptPappaMike

Skriker när han skall ta bröstet = blir ingen amning

Vår son är 11v och har under de sista dagarna haft allt svårare med att ta bröstet.
    Han ger alla tecken på att vara hungrig (är en bestämd kille, så de går ej att misstolka).

Men så fort han får bröstvårtan i munnen börjar han skrika!
    Vi har då testat att stoppa nappen i munnen på honom, och då tystnar han direkt och suger som besatt på denna.
    Ganska snart blir han dock upprörd eftersom ingen mjölk kommer från nappen...
    Vi har även testat att "lura" honom och göra ett snabbskifte mellan napp och bröstvårta, ibland funkar det!

Men många gånger är det stört omöjligt.
    Min käresta sliter i säkert minst en halvtimme varje gång, innan han väl har lugnat ner sig såpass att han tar bröstet utan gråt och börjar äta, eller i värsta fall somnar utan att äta.
    De gånger han somnar utan att äta blir jag orolig att det tar för lång tid mellan amningstillfällena.

Detta sliter på mamman, och jag märker det att det tar psykiskt hårt på henne...

Märkligt nog tar han bröstet utan problem nattetid!
    Alltså då han vaknar och är hungrig (ca 2ggr/natt nu för tiden). Då tar han bröstet och äter direkt och somnar nästan med en gång.
    Så problemet med att han gråter/skriker är mest under dagtid, då han är klarvaken.

Finns det några råd eller har någon liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Skriker när han skall ta bröstet = blir ingen amning
  • RöttÄrSött

Kan han vara för ivrig? Om du pumpar ut lite på sked och ger honom några klunkar före så kan det hjälpa.

Min kille hade också en sådan period, vi fortsatte truga och truga så släppte det tillslut. Men jag förstår att hon känner sig otillräcklig, det gjorde jag också innan jag vann "kriget"

• marcitron

Jag hade precis samma med dottern hon vägrade, skrek och vände bort huvudet, jag delammade henne i 6 månader.  För oss kom det inte så pass tidigt som hos er, utan runt 5 månader. Dottern ville helt enkelt inte. Till en början funkade med ett väldigt snabbt byte från napp till tutte. Tyvärr funkade detta inte speciellt länge. Tillslut fick jag övergå helt till ersättning på dagarna och bara amma om nätterna. Var jag tillräckligt snabb och tog upp henne vid minsta pip så gick det bra på nätterna, hann hon vakna till lite var de kört. Tyvärr får man ju höra från alla håll och kanter att amning är de bästa, jag gillade kombinationen av båda, ersättningen vet man precis vad barnet får i sig :) Sen kom de såklart en dag då det även slutade fungera på natten, det var faktiskt en väldigt sorglig period, att sluta amma, jag kände mig så skyldig! Och det tärde ganska mycket på mig över lag att hon inte ville ha de "bästa" jag kunde ge henne, de var skitjobbigt periodvis. Prata med din käresta hur ni vill göra. De finns superbra amningsmottagningar runt om i landet :) Lycka till!!

• keron

Spädbarn har en ökningsperiod och ett utvecklingssprång runt den åldern. Att barn i 3-4 månaders åldern blir jättekrångliga vid amning är ingenting konstigt alls.

Två av mina fyra barn har varit så bökiga vid amning dagtid under denna period och vägrat ta bröstet i vaket tillstånd att jag helt enkelt har fått vänta på att de ska somna och sen ammat dem när de sovit. De andra två räckte det med att göra det mörkt i sovrummet och liggamma i sängen där det är lugn och ro och så lite intryck som möjligt.

• malzac
    keron skrev 2013-10-31 23:31:37 följande:
    Spädbarn har en ökningsperiod och ett utvecklingssprång runt den åldern. Att barn i 3-4 månaders åldern blir jättekrångliga vid amning är ingenting konstigt alls.

Två av mina fyra barn har varit så bökiga vid amning dagtid under denna period och vägrat ta bröstet i vaket tillstånd att jag helt enkelt har fått vänta på att de ska somna och sen ammat dem när de sovit. De andra två räckte det med att göra det mörkt i sovrummet och liggamma i sängen där det är lugn och ro och så lite intryck som möjligt.

• malzac

Som Keron säger så är det väldigt vanligt att barn krånglar runt tre-fyra månaders ålder. De har ett utvecklingssprång då och upptäcker att det finns en himla massa intressanta saker runtomkring. Att ligga vid bröstet är ju då alldeles för tråkigt.

Det går över, men medan det pågår så är det såklart väldigt jobbigt och det är lätt för mamman att känna sig otillräcklig, men det har ingenting med hennes mjölk eller hantering av barnet att göra!

Här kanske ni kan hitta lite saker att prova (utöver Kerons tips som nog är bäst), även om det kanske inte är en riktig amningsstrejk:

kellymom.com/bf/concerns/child/back-to-breast/

sagogrynet.wordpress.com/2010/10/22/nar-ett-barn-amningsstrejkar/

• Flickan och kråkan

Det som brukar fungera här (har fungerat med tre barn) när det varit perioder eller tillfällen då de varit oroliga och inte kommit till ro för att ta bröstet är att vagga i famnen (gå runt och guppa) samtidigt som jag lägger barnet till bröstet. Värt att testa. Gunget lugnar ofta tillräckligt för att barnet ska ta bröstet. 

• CaptPappaMike

Tack goa människor för era synpunkter!
    Att detta problem inte är unikt förstår vi nu, och att det är en övergående fas.
    Det gav oss ny energi!

Tack för detta och ha en fin helg! 

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-01 08:38:02 följande:
    Det som brukar fungera här (har fungerat med tre barn) när det varit perioder eller tillfällen då de varit oroliga och inte kommit till ro för att ta bröstet är att vagga i famnen (gå runt och guppa) samtidigt som jag lägger barnet till bröstet. Värt att testa. Gunget lugnar ofta tillräckligt för att barnet ska ta bröstet. 
    CaptPappaMike skrev 2013-11-01 11:36:47 följande:
    Tack goa människor för era synpunkter!
    Att detta problem inte är unikt förstår vi nu, och att det är en övergående fas.
    Det gav oss ny energi!

Tack för detta och ha en fin helg! 

• MrXSweden

Vi har samma problem, lill-killen är hungrig och fortfarande relativt lugn. Huvudet går från sida till sida och han smackar lite. Men så fort vi lägger honom till bröstet blir han as-förbannad, skriker och vill inte alls ta bröstet. Vi har prövat alla möjliga och omöjliga ställningar och ibland hjälper det men långt ifrån alltid. Samma som ni andra har skrivit att på natten går det utan problem att ligga och amma. Min fru känner sig otillräcklig och jag känner mig hjälplös Rynkar på näsan.

Ni skriver alla att det här är jätte-vanligt vid 3-4 månader eftersom det är någon tillväxtperiod då. Våran kille blir 2 månader nu den 14/11, kan det ändå vara att det är någon övergående tillväxt-period? 

• keron
    MrXSweden skrev 2013-11-06 19:39:37 följande:
    Vi har samma problem, lill-killen är hungrig och fortfarande relativt lugn. Huvudet går från sida till sida och han smackar lite. Men så fort vi lägger honom till bröstet blir han as-förbannad, skriker och vill inte alls ta bröstet. Vi har prövat alla möjliga och omöjliga ställningar och ibland hjälper det men långt ifrån alltid. Samma som ni andra har skrivit att på natten går det utan problem att ligga och amma. Min fru känner sig otillräcklig och jag känner mig hjälplös Rynkar på näsan.

Ni skriver alla att det här är jätte-vanligt vid 3-4 månader eftersom det är någon tillväxtperiod då. Våran kille blir 2 månader nu den 14/11, kan det ändå vara att det är någon övergående tillväxt-period? 
    Min äldsta hade en sån period även runt 2 månadersåldern. Ammade honom varje gång han sov.

Har frugan testat att gå runt med honom vid bröstet en stund, tills han fått tag och sugit igång utdrivningsreflexen? Brukar ni ge flaska ibland?
  • isa81

Min pojk blev likandan för ett tag sedan, först lite då och då, oftast kvällstid men förra veckan fick jag i tre dagar stå upp och amma för att han skulle äta Han gallskrek vid bröstet vad jag än gjorde - om jag försökte innan han visade att han var hungrig, om han fick vänta en liten stund eller om jag bytte med nappen. Min rygg är något mörbultad efter denna pärs, men nu är den över och jag kan sitta ner igen! Som tur var kunde jag sitta ner på natten...
    Amning kan vara väldigt stressande när barnet bara skriker, men det brukar som tur är gå över! Detta är mitt tredje barn så jag trodde att jag hade varit med om allt i amningsväg, men att gå runt i huset för att amma har inte hänt förut! Jag undvek att ge mig ut under dessa dagar, det är inte så smidigt att amma diskret när man ska gå runt med ett skrikande barn vid bröstet Hoppas att det snart löser sig för er som kämpar på just nu! 

• MrXSweden

Nä ingen flaska.. han har inte ens napp för vi tänker att ifall han vill snutta så kan han lika gärna snutta på mamma och det fungerar bra. Sen när vi slutar amma så lär han nog vilja ha napp och då får han det Glad 

Svar på tråden Skriker när han skall ta bröstet = blir ingen amning