• dessiii

    era bästa tips på att INTE spricka under förlossning

    Hejsan, ska föda i mars och har sån ångest inför förlossningen...

    Är ytlig och oj vilket problem, tänker kanske ni.. Men har verkligen ångest för detta!

    Jag vill INTE spricka/bli klippt under förlossningen. Jag gör VAD som helst för att INTE få några större/allvarligare skråmor där nere..

    Om det är livsnödvändigt för bebisen att jag måste klippa, absolut då OK.

    Men åh vill inte spricka! Dels för att jag är rädd för smärtan. Kan bara tänka hur de känns att allt bara spricker där nere huah!! Och sen är jag ung 18 år bara.. Vill helst inte ha en megaslida resten av livet!

    Jag har fått en uppfattning av er mammor att efter er förlossning har era underliv blivit gapande hål. Är det sant? Eftersom sex är väldigt viktigt för både mig och min sambo har jag väldigt ångest för detta!

    Vill ha svar på detta:

    Era tips för att INTE spricka under förlossningen

    Sprack du? Hur mycket? Hur är ditt underliv idag? Upplever du det MYCKET större eller bara en aning större, likadant som innan eller kanske tillochmed mindre? Har din sambo kommenterat vad han tycker/ känner av ngn förändring?

    Knipkulor, någon som testat? Är det att rekommendera? Hjälpte de dig vid förlossning/efter förlossningen?

    :( vill inte ha sån ångest. Vill ju fokusera på att få ut min lilla bebis frisk och hel! Men känner inte att jag kommer kunna fokusera pga av min ångest och rädsla!

  • Svar på tråden era bästa tips på att INTE spricka under förlossning
  • Emy88

    Jag hade en snabb förlossning vilket ökar risken för att spricka men jag fick endast sy fyra stygn på blygdläpparna så sprack alltså inget framåt eller bakåt. Mitt tips är att inte ta någon lustgas under krystningsfasen så att du håller dig klar i huvudet. Försök också att inte få pan

  • Emy88

    Oj hela inlägget kom inte med.
    Försök att inte få panik när det gör som ondast eftersom det då är lätt hänt att man trycker på mer än man borde så att vävnaderna inte hinner med, låt huvudet stå i öppning länge. Jag bad bm att hålla emot med varma handdukar och att stoppa huvudet med sina händer så att huvudet inte kom ut för snabbt. Jag hade sex fem veckor efter förlossningen och jag var precis som vanligt därnere, varken större eller mindre.

  • Cadencee
    dessiii skrev 2013-11-01 12:04:40 följande:
    Härligt att höra :)

    Hur var smärtan? Hade du smärtlindring?



    Jag tyckte inte smärtan va så hemsk. Jag hade inställningen att försöka föda utan medicinsk smärtlindring men slutade med att jag tog lustgas och ryggbedövning :) helt underbart när smärtan bara försvann även om trycket nedåt fanns kvar (samma känsla som när man är rejält bajsnödig men hittar ingen toalett). Jag har bara positivt att säga om min förlossning och skulle kunna göra om det hur många gånger som helst! :)
    Theo 130329
  • Aprildimma

    Som många andra skrivit, man känner inte när man spricker! Så det behöver du inte oroa dig för, man har fullt upp med annat... Men det du kan göra är kanske att skriva i förlossningsbrevet att du är väldigt rädd att spricka, så de inte glömmer det där speciella greppet etc.
    Krysta INTE förrän det är dags! Själv var jag så trött och ville bara få ut bebisen så jag började krysta alldeles för tidigt. Barnmorskan sa att krysta inte förrän du inte kan hålla emot - det ska kännas som du vill göra nr 2... Även om jag hörde vad hon sa så var det precis som att jag aldrig tog in det, jag krystade på trots att jag inte var i krystfasen riktigt. Fick även förlösas med sugklocka vilket ökar risken att spricka. Fick sys på operation efteråt,  fast de sa att det var på gränsen att det behövdes, de hade kunnat sy direkt också. Jag är dock väldigt tacksam för att det blev på operation för då är det större chans att de syr bra och att det blir bättre efteråt, då är det inte bm som syr. Så om de tvekar på vad de ska göra - försök få bli sydd på operation :P 

    Och en sak till, det är helt naturligt att spricka (lite iaf). Underlivet är väldigt bra på att läka och är väldigt tänjbart. Att spricka litegrann och sy några stygn är helt normalt och inget att vara rädd för egentligen :)       

  • oldy

    Sprack väldigt lite, nu 9 veckor efter varken syns eller känns det att jag har fött barn.

    Kändes inte när jag sprack, det gör ju redan så jäkla ont ändå

  • solros68

    Som många andra, kände jag inte när jag sprack. Fick sy 3 stygn. Var väldigt svullen och öm i ca 2 veckor. Hade sex 4 veckor efter förlossningen. Jag var torrare än innan men det var det enda skillnaden mot sex innan förlossningen. Lyssna på BM! Jag var också rädd för att spricka men pratade med BM innan och hon förklarade vad de brukar göra för att det ska gå så bra som möjligt.

  • klarabella87

    Jag kände inte att jag sprack.. allt det andra onda när ungen ska ut tar över den smärtan haha..

    Jag hade inställningen att man in flesta fall brukar spricka lite grann.. iaf när det är första barnet.. sen behöver det ju inte vara så.. och då har man tur !  

  • Dr to be
    dessiii skrev 2013-11-01 12:06:27 följande:
    Tack så mycket! Vilken ställning födde du i?

    Jag födde på knä. Typ hängde över sängens "ryggstöd" Gav supermycket kraft och lät gravitationen göra mkt jobb
  • CamillaSohlberg

    Min dotter stod och tryckte ganska länge där nere, sprack bara pyttelite på två inre blygdläppar, tre stygn :) födde på rygg med bena i vädret ;) så jag hade tur! :):) det går nog inte att göra så mycket spricker man så spricker man. Där emot tänkte hon klippa mig men innan hon hann ploppa dotra ut :) tur det för annars hade det ju varit i onödan :)

  • Kanelknäckis
    dessiii skrev 2013-11-01 11:46:23 följande:
    Hejsan, ska föda i mars och har sån ångest inför förlossningen... Är ytlig och oj vilket problem, tänker kanske ni.. Men har verkligen ångest för detta! Jag vill INTE spricka/bli klippt under förlossningen. Jag gör VAD som helst för att INTE få några större/allvarligare skråmor där nere.. Om det är livsnödvändigt för bebisen att jag måste klippa, absolut då OK. Men åh vill inte spricka! Dels för att jag är rädd för smärtan. Kan bara tänka hur de känns att allt bara spricker där nere huah!! Och sen är jag ung 18 år bara.. Vill helst inte ha en megaslida resten av livet! Jag har fått en uppfattning av er mammor att efter er förlossning har era underliv blivit gapande hål. Är det sant? Eftersom sex är väldigt viktigt för både mig och min sambo har jag väldigt ångest för detta! Vill ha svar på detta: Era tips för att INTE spricka under förlossningen Sprack du? Hur mycket? Hur är ditt underliv idag? Upplever du det MYCKET större eller bara en aning större, likadant som innan eller kanske tillochmed mindre? Har din sambo kommenterat vad han tycker/ känner av ngn förändring? Knipkulor, någon som testat? Är det att rekommendera? Hjälpte de dig vid förlossning/efter förlossningen? :( vill inte ha sån ångest. Vill ju fokusera på att få ut min lilla bebis frisk och hel! Men känner inte att jag kommer kunna fokusera pga av min ångest och rädsla!
    Jag har läst om en olja från wileda som tydligen ska funka ganska bra=)
  • Majblomma14

    Bästa tipsen är: varma handdukar som BM håller emot ditt underliv, ta med en bra massageolja som BM masserar in, krysta inte allt du kan förrän BM säger till (lyssna på BM:s instruktioner). För mig funkade det då jag knappt sprack något alls, några små stygn. Födde i gynposition pga utmattning och långt utdragen värkarbete/förlossning. Underlivet är likadant som innan. Lycka till!

  • dessiii

    Tack för alla svar! Uppskattar det oerhört.


    Får väl uppdatera här i mars, och berätta hur det gick!

  • oldy
    dessiii skrev 2013-11-01 11:46:23 följande:

    Hejsan, ska föda i mars och har sån ångest inför förlossningen...

    Är ytlig och oj vilket problem, tänker kanske ni.. Men har verkligen ångest för detta!

    Jag vill INTE spricka/bli klippt under förlossningen. Jag gör VAD som helst för att INTE få några större/allvarligare skråmor där nere..

    Om det är livsnödvändigt för bebisen att jag måste klippa, absolut då OK.

    Men åh vill inte spricka! Dels för att jag är rädd för smärtan. Kan bara tänka hur de känns att allt bara spricker där nere huah!! Och sen är jag ung 18 år bara.. Vill helst inte ha en megaslida resten av livet!

    Jag har fått en uppfattning av er mammor att efter er förlossning har era underliv blivit gapande hål. Är det sant? Eftersom sex är väldigt viktigt för både mig och min sambo har jag väldigt ångest för detta!

    Vill ha svar på detta:

    Era tips för att INTE spricka under förlossningen

    Sprack du? Hur mycket? Hur är ditt underliv idag? Upplever du det MYCKET större eller bara en aning större, likadant som innan eller kanske tillochmed mindre? Har din sambo kommenterat vad han tycker/ känner av ngn förändring?

    Knipkulor, någon som testat? Är det att rekommendera? Hjälpte de dig vid förlossning/efter förlossningen?

    :( vill inte ha sån ångest. Vill ju fokusera på att få ut min lilla bebis frisk och hel! Men känner inte att jag kommer kunna fokusera pga av min ångest och rädsla!


    Som jag skrev innan sprack jag lite under förlossningen (2 stygn), men det kände jag aldrig för det gör så ont ändå.

    Tänkte bara uppdatera att jag ser & känns precis likadan där nere. Är lite tightare till och med för jag har varit noga med mina knipövningar ;) Sexet är skitbra (när man väl får tillfälle), om inte bättre till och med!
  • hönsmamman89

    Sprack ganska bra och det var tur att det inte var hela vägen sa BM, hade lite ont i ärret när vi skulle försöka ha sex typ 2,5 månad efter FL men annars märks det ingen skillnad mot tidigare. Många säger att det inte kändes när de sprack men jag måste väl vara undantaget då jag kände hur jag gick sönder :(


     


    Men jag önskar dig lycka till!


  • Elli7801

    Snabba förlossningar (som min) ökar risken att spricka. Det är väldigt vanligt att behöva sys efteråt. I mitt fall fick jag en grad två bristning pga stort barn och att det gick väldigt fort. Gjorde inte ont att sys, på sin höjd kändes det som att man blev nypt där nere. Rekommenderar dock starkt att köra på med knipövningar. Det gjorde inte jag och jag har problem med lindrigare inkont. Lycka till, det kommer gå bra.

  • tideloo

    Jag fick total sfinkterruptur, sprack hela vägen, detta var för 5 månader sen, opererades med en gång och har inga besvär alls idag!
    Och jag kände ingenting när jag sprack, tiden efter hade jag inte heller besvär, jag hade "tur i oturen" kan man säga!

    Med första barnet för tre år sedan, sprack jag bara lite grann, och då jade jag ont när jag skulle kissa men inte annars!

Svar på tråden era bästa tips på att INTE spricka under förlossning