• kidzen00

Katt svalt kycklingben

Hej! Jag är 15 år och min katt har svalt kycklingben, nu vet jag inte vad jag ska göra och min pappa vägrar åka till veterinären... Hon har dessutom spytt blod. Hon ligger nu inne på badrummet på en filt och bara sover. Finns det något man kan ge henne eller är det typ kört om man inte tar henne till veterinären..?

• Svar på tråden Katt svalt kycklingben
  • Eleonor01

Om hon spyr blod så lider hon! Ta henne till en veterinär omedelbart! Benet har punkterat något i henne. Va e det för idiot till pappa du har?!?!?

• Queenie70

Finns det ingen annan släkt som kan hjälpa dig så katten slipper ligga å självdö i plågor för att din onda far skiter i det? Annars, Ta med katten själv till veterinären och vädja om hjälp och säg som det är.

• Birmafröken

När åt hon kycklingbenet?
    Var det ett tillagat eller rått ben?
    När kräktes hon?
    Var det bara blod hon kräktes och hur mycket var det?
    Verkar hon må dåligt nu när hon ligger i badrummet?

• IafiaE
    kidzen00 skrev 2013-11-01 18:04:37 följande:

Hej! Jag är 15 år och min katt har svalt kycklingben, nu vet jag inte vad jag ska göra och min pappa vägrar åka till veterinären... Hon har dessutom spytt blod. Hon ligger nu inne på badrummet på en filt och bara sover. Finns det något man kan ge henne eller är det typ kört om man inte tar henne till veterinären..?

I värsta fall skall du tvinga i henne sparris på burk, trådarna i sparrisen lindar sig runt det vassa. Men det kan vara så att det tyvärr är för sent.

Men det är det ända du kan prova utan veterinärs hjälp.

Lycka till
  • kidzen00
    Birmafröken skrev 2013-11-01 18:16:25 följande:
    När åt hon kycklingbenet?
    Var det ett tillagat eller rått ben?
    När kräktes hon?
    Var det bara blod hon kräktes och hur mycket var det?
    Verkar hon må dåligt nu när hon ligger i badrummet?
    Hon åt det för ca två dagar sen, jag var tyvärr inte hemma när hon åt det.
    Det var tillagat.
    Vet inte riktigt.
    Hon har bara kräkts blod och hon har kräkts ca tre gånger, men inte sedan jag kom hem, vilket var för en dag sen
    Hon mår ganska bra för tillfället, men har inte ätit nåt.. 
  • hejhej1
    kidzen00 skrev 2013-11-01 20:53:59 följande:
    Hon åt det för ca två dagar sen, jag var tyvärr inte hemma när hon åt det.
    Det var tillagat.
    Vet inte riktigt.
    Hon har bara kräkts blod och hon har kräkts ca tre gånger, men inte sedan jag kom hem, vilket var för en dag sen
    Hon mår ganska bra för tillfället, men har inte ätit nåt.. 

hon måste till veterinär, ring jourhavande vetrinär, de kanske kan komma hem till dig nattetid beroende på var du bor
  • hejhej1

strunta i din pappa ring jourhavande o hör om denne kan komma hem till er 

• Vissla
    hejhej1 skrev 2013-11-01 21:25:17 följande:
    strunta i din pappa ring jourhavande o hör om denne kan komma hem till er 

Vem ska betala det då?
  • hejhej1
    Vissla skrev 2013-11-01 21:27:06 följande:

Vem ska betala det då?

ja spelar det nån roll?? pappan får väl ta sitt ansvar när vet kommer? det handlar om en katts liv.
  • Vissla
    hejhej1 skrev 2013-11-01 21:33:53 följande:
    ja spelar det nån roll?? pappan får väl ta sitt ansvar när vet kommer? det handlar om en katts liv.

Du tror inte att en karl som vägrar ta katten till veterinär ber veterinären vända i dörren om en sådan dyker upp? Tror du han frivilligt betalar och ser glad ut bara för att dottern ringt dit en vet? Förmodligen behöver inte katten veterinär vård men däremot ska en veterinär kontaktas omgående för råd
  • hejhej1
    Vissla skrev 2013-11-01 21:51:20 följande:

Du tror inte att en karl som vägrar ta katten till veterinär ber veterinären vända i dörren om en sådan dyker upp? Tror du han frivilligt betalar och ser glad ut bara för att dottern ringt dit en vet? Förmodligen behöver inte katten veterinär vård men däremot ska en veterinär kontaktas omgående för råd

ursäkta mig då jag försökte ge råd, jag har jobbat med djur o detta låter inte alls bra.. jag får väl ge det råd jag tycker ?? eller är det du som bestämmer i tråden Vissla ?? jag går ur, orkar inte med sånt här
  • felicityporter

Din pappa är enligt lag skyldig att ta katten till veterinär om den verkar behöva veterinärvård, säg det till din pappa och om man inte går med på det ring polisen och anmäl din pappa, berätta gärna detta för din pappa innan så att han har en chans att komma undan om han inte vill bli anmäld. Hårt mot hårt är det ENDA rätta i en sådan här nödsituation!

• hejhej1
    felicityporter skrev 2013-11-01 22:06:10 följande:
    Din pappa är enligt lag skyldig att ta katten till veterinär om den verkar behöva veterinärvård, säg det till din pappa och om man inte går med på det ring polisen och anmäl din pappa, berätta gärna detta för din pappa innan så att han har en chans att komma undan om han inte vill bli anmäld. Hårt mot hårt är det ENDA rätta i en sådan här nödsituation!

precis. detta är enligt lag djurplåägeri
  • Vissla
    hejhej1 skrev 2013-11-01 22:00:40 följande:
    ursäkta mig då jag försökte ge råd, jag har jobbat med djur o detta låter inte alls bra.. jag får väl ge det råd jag tycker ?? eller är det du som bestämmer i tråden Vissla ?? jag går ur, orkar inte med sånt här

Nej det låter inte bra, men innan man trotsar sin (empatistörda) pappa och ringer en svindyr jour veterinär som ska komma ut så ringer man istället och konsulterar med veterinär! Är det så pass akut som du vill få det till så kommer veterinären be ts komma in med katten för avlivning (eftersom ingen tänker betala veterinärvården) det brukar dom kunna vara snälla och bjuda på ibland.
  • IceJossan

Men herregud, om katten har ätit ett tillagat kycklingben och spyr blod sen dess så är det LIVSHOTANDE!!!!!!
    Det ska till ett mirakel för katten att klara sig levande ur detta, troligen har flisor ifrån benet punkterat magsäcken och risken är ENORM att det  rispar upp och punkterar även tarmen och att det blir hennes död!

Visa din pappa den här tråden åtminstone! Jag fattar inte att han bara kan låta henne vara!! 

• IceJossan

Ring en veterinär nu på stört och förklara läget - hon åt tillagat kycklingben och har börjat spy blod - så får veterinären säga vad de tror och om det är bråttom in så ger du luren till din pappa för att förklara.
    Om min veterinär fick nys om ett sådant här fall, där man bara låter katten ligga och riskera att självdö, så hade hon anmält personen för grov vanvård, och jag hoppas att den veterinär du får prata med tar lika allvarligt på detta.

Svar på tråden Katt svalt kycklingben