• Myra

Tips och hjälp om äggdonation och bra kliniker.

Har försökt bli gravida i över 5år nu. VI har kört både pergotime, hormonstimulering och IVF. Har lyckats bli gravid 1 gång på pergotime och en gång på egen hand som båda har slutat i missfall. Jag har gått ner 20kg i vikt för att öka chanserna. Är 40 år och tiden tickar iväg. Har precis misslyckats med ivf nr 2 och nu pratar dom om att mina ägg har sämre kvalitet och tipsar om äggdonation. Blev en kalldusch för oss och hela livet känns som det rasat. 

Våran längtan är så stor och vi vill inte ge upp än. Vore trevligt om någon kunde berätta om sin äggdonationsresa eller om det är någon som är mitt i sin resa.
    Jag har ju erfarenhet av IVF eftersom man gjort 2st men hela karusellen med donation, resor, kliniker och alla känslor och det praktiska runt omkring.
    Jag har inte hunnit kolla runt så mycket än men kollat lite. Om man ska göra det här så vill man gärna göra det på en seriös klinik och vet att allt funkar smidigt.
    Jag är nyfiken på kötider, regler, det praktiskta och donationsköer, hur ser det ut?
    Förstått att det finns en klinik i Umeå och även i Finland, Riga och St:petersburg.  Man vill ju att det ska funka praktiskt med resor mm
    Även vart det är bättre pris utan att nalla på kvalitet och seriösa verksamhet.

Det är så många tankar, känslor och funderingar som snurrar i huvudet just nu.

• Svar på tråden Tips och hjälp om äggdonation och bra kliniker.
  • Redan47

Jag tycker ni ska fråga om rating oxå på klinikerna, dvs statistik oå lyckade försök, ich live birth. Och ställ både tid och ekonomi med varandra. Investering tex i Lettland är bara en bråkdel av vad det kostar att ha barn 18år... Jag/ vi valt det, då Sverige har åldersgräns. Nu äger jag/ vi våra embryon och räcker till fler försök ich syskon. Vår donator 24år gav 12ägg. Hade jabsolut valt det igen- superkunniga- och genomför många Ivf/ÄD med olika kvinnors bakgrund och hälsoststus. Även Grekland mkt duktiga. Utland tar prover på hälsan blodstatus/ immun/ osv - går till botten med ev problem - de jobbar verkligen för att lyckas!

• Thyra
    Redan47 skrev 2014-02-11 15:26:04 följande:
    Jag tycker ni ska fråga om rating oxå på klinikerna, dvs statistik oå lyckade försök, ich live birth. Och ställ både tid och ekonomi med varandra. Investering tex i Lettland är bara en bråkdel av vad det kostar att ha barn 18år... Jag/ vi valt det, då Sverige har åldersgräns. Nu äger jag/ vi våra embryon och räcker till fler försök ich syskon. Vår donator 24år gav 12ägg. Hade jabsolut valt det igen- superkunniga- och genomför många Ivf/ÄD med olika kvinnors bakgrund och hälsoststus. Även Grekland mkt duktiga. Utland tar prover på hälsan blodstatus/ immun/ osv - går till botten med ev problem - de jobbar verkligen för att lyckas!
    Ni verkar nöjda med er äd, vilken klinik valde ni om jag får fråga? Hur gick det, jag antar att du plussade, men var det på första försöket eller krävdes det fler. Om även en fråga av intresse kostnaden för äd?

:) 

Löparnörden: jag undrar vad de har för rating på KS... vi fick ju 3 FET som inte fungerade samt 3 som det inte blev något av på den första donator. Och det var så typiskt läkaren som mest arrogant, självklart var det h*n som det lyckades med. Tur iaf :)
  • Redan47

Vi valde Riga. Ej plussat. Gör snart FET. Val av klinik: de kom till Sverige - första konsultation. Åldersgränsen. Smidiga resvägar. Relativt billiga hotel kostnader. Prislista finns på hemsidorna. De skickar medicin m DHL hem. De har en samarbetspartner i Sthlm , dit man kan kontakta få hjälp m remisser provtagning ich även VUL vid behov. Det är service som gör denna ändå påfrestande process enklare. Tid energi resor la vi oxå in tillsammans med erfarenhet rating. Ja vi är nöjda ! Bemötande o proffessionalitet o vi äger våra embryon.

• Redan47

Ich ingen väntetid. Annat än på mens för att påbörja behandling....att synka m donatorn .

• Löparnörden
    Thyra skrev 2014-02-11 18:28:59 följande:
    Ni verkar nöjda med er äd, vilken klinik valde ni om jag får fråga? Hur gick det, jag antar att du plussade, men var det på första försöket eller krävdes det fler. Om även en fråga av intresse kostnaden för äd?

:) 

Löparnörden: jag undrar vad de har för rating på KS... vi fick ju 3 FET som inte fungerade samt 3 som det inte blev något av på den första donator. Och det var så typiskt läkaren som mest arrogant, självklart var det h*n som det lyckades med. Tur iaf :)
    Ha ja det skulle vara kul att veta:) Tror inte den är lika hög som privata kliniker iaf.

Fast sedan är det ju så mycket tillfälligheter också, Varenda gång ett par som kan få barn har sex vid äl blir det ju inte en graviditet heller om man tänker så. Så visst måste ju kliniken vara duktig men sedan är det ju ett lotteri med tillfälligheter också.

Redan47 tack för att du spär på min positiva inställning till  Riga. Den relativt smidiga resvägen från Sthlm, att de har samarbetsgynekologer här och ingen väntetid samt att de verkar väldigt duktiga gör att de ligger nära till hands om/när vi ska försöka med syskon.
  • Redan47

Ivf och ÄD med isci - är ej att likställa med spontana graviditeter. Vid vår ÄD selekteras starka soermier och de mogna äggen, unga 24 år till runt 30 år och befruktas ett för ett, därefter sorteras embryo mellan 2-5dsgar. Så det är typ högre rating än vid spontan graviditet so far, dessutom ; Riga mfl sätter in blactocyter, ger oxå högre rating, möjlighet tack vare deras kompetens - för det handlar mycket om teknik- embryologen och labb. Vi kan oxå välja sätta in två embryon efter ställningstagande kvalité, hälsa o livssituation, vid ev tvillinggrav.

Ja , Riga mfl ger mig och många kvinnor över 38 år som redan har barn att få fler....! Så jag är mkt positiv- att ha valmöjlighet över mitt liv.

• Löparnörden
    Redan47 skrev 2014-02-12 12:13:04 följande:

Ivf och ÄD med isci - är ej att likställa med spontana graviditeter. Vid vår ÄD selekteras starka soermier och de mogna äggen, unga 24 år till runt 30 år och befruktas ett för ett, därefter sorteras embryo mellan 2-5dsgar. Så det är typ högre rating än vid spontan graviditet so far, dessutom ; Riga mfl sätter in blactocyter, ger oxå högre rating, möjlighet tack vare deras kompetens - för det handlar mycket om teknik- embryologen och labb. Vi kan oxå välja sätta in två embryon efter ställningstagande kvalité, hälsa o livssituation, vid ev tvillinggrav.

Ja , Riga mfl ger mig och många kvinnor över 38 år som redan har barn att få fler....! Så jag är mkt positiv- att ha valmöjlighet över mitt liv.

Nej självklart går äd/ivf inte att jämställa med spontan graviditet men jag tyckte att det kändes skönt att tänka så de gånger vi misslyckades och stickan visade minus.

Även yngre kvinnor kan behöva äd:)

Nu är jag iof 36 år och åt det äldre hållet men har ett kromosomfel som innebär att jag saknar en del av mina könskromosomer vilket leder till att jag inte har fungerande äggstockar och ägg och därmed ingen egen hormonproduktion så jag hade inte kunnat få barn naturligt ens i den mest fertila åldern. Så jag är verkligen tacksam att det finns äd.

På tal om blastocyster vs 3 dagars ägg hur tänker du runt det? För och nackdelar? Tycker det känns lite svårt att välja den dagen det blir aktuellt.
  • Redan47

Av det jag research'at- så tycks det vara en teknisk klinik fråga... Alltså har kliniken kunskap resurser att klara embryon överleva utveckling 2-5dgr.

Har de det- blir blactocyt det naturliga valet- det har ju då skett ytterligare en sortering.. Överlevare. Ingen garanti ändå- men ökar chansen . Jag betalar- då vill jag ha så mkt odds som möjligt. Plus vi valde isci , även om sperma var prima. Ytterligare odds.

Kolla in utländska sidor - UK, USA - vilka har hållt på med ÄD ivf mycket länge, mkt erfarenhet.

Var är du själv i processen just nu?

Jag ska göra fet2 den 20/2 Riga. Denna gång gjort ordentligt m trombos prover o immun oxå, det verkar vara i sin ordning , medicinerar m kortison och antibiotika, för att preppa extra.

• Löparnörden
    Redan47 skrev 2014-02-13 15:49:59 följande:
    Av det jag research'at- så tycks det vara en teknisk klinik fråga... Alltså har kliniken kunskap resurser att klara embryon överleva utveckling 2-5dgr.
    Har de det- blir blactocyt det naturliga valet- det har ju då skett ytterligare en sortering.. Överlevare. Ingen garanti ändå- men ökar chansen . Jag betalar- då vill jag ha så mkt odds som möjligt. Plus vi valde isci , även om sperma var prima. Ytterligare odds.
    Kolla in utländska sidor - UK, USA - vilka har hållt på med ÄD ivf mycket länge, mkt erfarenhet.
    Var är du själv i processen just nu?
    Jag ska göra fet2 den 20/2 Riga. Denna gång gjort ordentligt m trombos prover o immun oxå, det verkar vara i sin ordning , medicinerar m kortison och antibiotika, för att preppa extra.
    Man hör ju att bästa stället för embryot är livmodern men  lite så tänker jag också, att det är riktiga "överlevare" så vi kommer nog den dagen att köra på blastocystodling som jag förstått att Riga är duktig på.

Så spännande, hoppas det kommer gå vägen för dig. Det låter ju som att du är väl undersök och förberedd, inte långt till den 20. Håller tummarna för dig.

Vår dotter är bara 5 månader, så än så länge är vi bara i tankestadiet. Men iom att jag är 36 och det kan ta tid att få till bebis så kommer vi nog påbörja syskonresan i höst i så fall, när hon blivit 1 år. Men vi har redan i princip bestämt oss för att det blir Riga då vi hört så mycket gott om AVA-kliniken.
  • Thyra

Redan47: Spännande att höra kring din äd-resa. Jag håller verkligen tummarna för er den 20/2. Låter som de är tekniskt kunniga i Riga. På KS valde de inte att odla vidare våra extra 3 ägg, sa att de var inte tillräckligt bra kvalitet, men jag undrar om de inte borde försökt.

2 dagar kvar nu, hoppas det fäster ordentligt och ni får er efterlängtade barn.

Svar på tråden Tips och hjälp om äggdonation och bra kliniker.