• Alexi

Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?

Hur lär man barn hantera sina känslor på annat sätt än att skrika, slåss, kasta saker, bitas osv?

Man läser ofta om att små barn inte kan hantera sina känslor, de skräms av intensiteten i dem osv och att det är något som vuxna måste lära dem. Att barnet agerar ut känslorna på dessa sätt för att de inte har verktyg att göra annat. Men hur lär man dem det?

Vad ska man säga och göra för att ge alternativ till de här negativa reaktionerna? ska man lära sig att inte skrika alls eller ska man gå och skrika i ett annat rum? Ska man inte slåss alls eller ska man lära sig slåss i en kudde? Osv?

Har en snart treåring som varje gång han blir arg (hundra gånger per dag) väldigt medvetet ställer sig och gallskriker så det skär i öronen. Eller så kastar han saker, tar allt som finns i hans väg och bara hivar. Så jag vill träna med honom att göra annat, kunna möta honom med något mer konstruktivt än ett argt "skrik inte"... men jag vet inte riktigt hur eller vad. På förskolan verkar det fungera att ha nolltolerans för skrikande (inomhus) osv men det verkar inte gå lika bra hemma...

Hur gör ni? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?
  • Alexi
    Mumin80 skrev 2013-11-21 11:11:52 följande:
    Jag kanske ska tillägga att min erfarenhet av neurotypiska barn är begränsad, då 4-åringens lillasyster bara är 1,5 år. 

Men jag tror att det finns en sanning i att på barn med npf (autism, asperger, adhd/add m.m.) funkar "vanlig" uppfostran ofta uselt, medan dom uppfostringsmetoder som faktiskt funkar på dessa barn oftast också funkar galant även på "vanliga" barn. 

Till sist: Fundera gärna på vad som är syftet med er uppfostran. Många metoder är säkert effektiva kortsiktigt, men hur förbereder de era barn på vuxenlivet och hur rustar de ert barn för framtiden? Att hantera konflikter på ett bra och konstruktivt sätt är en ganska central del av vuxenlivet...

Mitt mål är att mina barn ska ha en god självkänsla och gott självförtroende, god förmåga att hantera både med- och motgångar och att de ska ha en ödmjukhet inför sin omgivning och tillräcklig självkännedom och självkritik för att kunna välja om de ska stå för sina åsikter, kompromissa eller ändra sig. Därför är det dessa saker vi tränar på hemma, varje dag. Både barn och vuxna  
    Jätteklokt allting! Jag vet inte ens om jag har så konkreta mål för mina barns uppfostran... Även om jag så klart vill allt det du nämner... Men, hur är ett bra och konstruktivt sätt att hantera konflikter? Konkret? Jag kan liksom inte ens själv definiera det så då kan jag ju inte vägleda mina barn. Själv skriker jag och blir vansinnig när saker trilskas...
  • Alexi
    idétorka skrev 2013-11-21 11:57:57 följande:
    Men framför tv:n är det kroppen som vilar. Hjärnan går på högvarv.  Att t.ex. pussla eller bygga lego kan vara avkopplande då man fokuserar. TV där emot är liksom motsatsen.
    Jo jag håller med men tvn är liksom det enda han vill efter dagis, i 99 procent av fallen. Och han är så srg ofta på vägen hem eller vid avklädning osv att man bara får som enda mål att få honom hem och i soffan. Sen kan man själv andas... 
  • Alexi
    Glad i hågen skrev 2013-11-25 13:07:49 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam. I vilka åldrar är de barn ni skriver om här? Kan det vara faser dom går ut och in i också? Vår kille på 5½ har plötsligt gått från artig och glad kille till arg och temperamentsfull som svänger otroligt snabbt i humöret. Enda gemensamma nämnaren jag kan se är att han kan vara trött och/eller hungrig.

Ett exempel från i går kväll: Han säger plötsligt att han vill ha sin "hö-get". Jag fattar inte vad han menar först utan tror att jag hör fel och frågar om två gånger innan jag kommer på att det är julbocken av halm han menar. Då skriker han "GE HIT MIN HÖGET NU!!!!". Jag svarar, lugnt, men med bestämd stämma, att med den tonen kan du fetglömma att jag går ut i garaget och hämtar den. (inte så pedagogiskt, jag vet, men när han skriker sådär gnistrar det till och jag blir så himla arg på det där draget av bortskämdhet som jag tycker mig se, att han SKA HA.) Då skriker han ännu mer, slår i soffan och beter sig allmänt ursinnigt. Jag blir arg, höjer rösten, säger att nu får du sluta!
    Men tårarna rinner på honom och han verkar genuint ledsen, så när jag går ut i ett annat ärende en stund senare sveper jag in i garaget och hittar inte halmbocken, för julsakerna är låååångt in, men däremot en ren i nån slags naturmaterial. Perfekt tänker jag, den här gillar han. Jag kommer in, han tittar förebrående på mig och bryter sen ihop helt för jag hade ju tagit helt fel. 

Hela den här proceduren tog över en halvtimme och blev avslutningen på en annars mysig helg. Jag förstår ju min del i det hela och föll ju direkt på eget grepp när jagläste första svaret i tråden. "Agera modell. Dvs bibehåll alltid lugnet själv. Gå inte i affekt. Barnet lär sig genom imitation" . Hm, så sant! Man får nog ta sig i kragen och ta till sig många av de råd som har kommit här. Det låter så klokt, men är så svårt när man känner att man brinner av. 
    Jag är ju TS och mina barn är precis 3 och 5 men det är egentligen 3-åringen tråden handlar om för det är han som sista halvåret och framför allt nu under hösten varit så vansinnigt arg så många gånger...
  • Alexi
    Glad i hågen skrev 2013-11-25 13:07:49 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam. I vilka åldrar är de barn ni skriver om här? Kan det vara faser dom går ut och in i också? Vår kille på 5½ har plötsligt gått från artig och glad kille till arg och temperamentsfull som svänger otroligt snabbt i humöret. Enda gemensamma nämnaren jag kan se är att han kan vara trött och/eller hungrig.

Ett exempel från i går kväll: Han säger plötsligt att han vill ha sin "hö-get". Jag fattar inte vad han menar först utan tror att jag hör fel och frågar om två gånger innan jag kommer på att det är julbocken av halm han menar. Då skriker han "GE HIT MIN HÖGET NU!!!!". Jag svarar, lugnt, men med bestämd stämma, att med den tonen kan du fetglömma att jag går ut i garaget och hämtar den. (inte så pedagogiskt, jag vet, men när han skriker sådär gnistrar det till och jag blir så himla arg på det där draget av bortskämdhet som jag tycker mig se, att han SKA HA.) Då skriker han ännu mer, slår i soffan och beter sig allmänt ursinnigt. Jag blir arg, höjer rösten, säger att nu får du sluta!
    Men tårarna rinner på honom och han verkar genuint ledsen, så när jag går ut i ett annat ärende en stund senare sveper jag in i garaget och hittar inte halmbocken, för julsakerna är låååångt in, men däremot en ren i nån slags naturmaterial. Perfekt tänker jag, den här gillar han. Jag kommer in, han tittar förebrående på mig och bryter sen ihop helt för jag hade ju tagit helt fel. 

Hela den här proceduren tog över en halvtimme och blev avslutningen på en annars mysig helg. Jag förstår ju min del i det hela och föll ju direkt på eget grepp när jagläste första svaret i tråden. "Agera modell. Dvs bibehåll alltid lugnet själv. Gå inte i affekt. Barnet lär sig genom imitation" . Hm, så sant! Man får nog ta sig i kragen och ta till sig många av de råd som har kommit här. Det låter så klokt, men är så svårt när man känner att man brinner av. 
    Men jag är precis likadan. Jag kan se i efterhand att jag, om inte orsakar ilskan och konflikten, gör det värre genom att jag blir arg. Men jag är precis som du, jag blir så vansinnigt provocerad av vissa typer av ageranden hos barnen.
  • Prospero
    Alexi skrev 2013-11-25 13:55:28 följande:
    Men hur får man dem att gå in i sitt rum och stänga dörren...?
    Jag vet inte, vi har inte lyckats... Men idén är bra...

Jag är också som du skrev att du var, lätt att provocera genom skrik. Jag blir lätt arg när någon annan (inkl barn) är arga. Och för all del är det väl bra att de får se att också vuxna blir arga. Däremot vill jag verkligen inte bli arg på barnet PÅ GRUND AV att hen är arg - det blir ju som ett straff och jag kan komma ihåg hur obehagligt jag tyckte det var när jag var liten och min pappa blev arg på mig för att jag var ledsen/arg och skrek. Kände mig totalt missförstådd och straffad fast jag själv var mest ledsen. Kanske därför jag inte lyckas med någon bättre strategi... fast tålamodet har blivit bättre med åren.

Återigen tror jag att hörselkåpor är jättebra, kan de inte hänga framme så det är lätt att grabba tag i dem när det börjar? När just ljudet är det mest provocerande kan man ju faktiskt ta bort en del av det så man själv kan hålla sig lugn. Jag tycker dock inte att syskon ska behöva ha hörselkåpor på sig för att stå ut, då får man själv ta på dem och gå med skrikbarnet dit syskonet inte är.
  • mammalovis

ts: En del i er problematik kan vara att sonen kopierar era sätt att vara arga. Om du skriker och blir vansinnig när du blir arg och sonen ser/hör det så hur ska han hitta ett bättre sätt att agera efter?

Jag säger inte att det är lätt, men både du och din ev partner får diskutera hur ni hanterar starka känslor och hur ni kan prata om det med barnet. Finns det något sätt ni hanterarar starka känslor konstruktivt på?

Bara för han har ett bra språk är inte det lätt att använda när man är arg. Tänk efter hur du själv agerar.

Jag tycker själv att det är skitsvårt att hålla mig lugn om jag har sovit för lite eller har lågt blodsocker när barnet kör igång.   

• Alexi

Jag är ju tyvärr uppvuxen med en pappa som gormade och skrek så fort han blev arg, så mönstret är svårt att bryta. Maken lite samma med sin pappa. Fast vi både önskar att vara annorlunda med våra barn...

Men, jag håller helt med, är jag trött eller hungrig är tålamodet hundra procent sämre.

• emilsmamma

Intressant tråd! Tänkte se om det finns fler som har tips? Framförallt på vad TS frågar om - vad ge barnet för alternativ? Om man inte ska skrika, sparka, slänga saker - vad "ska" man göra? Att uttrycka sina starka negativa känslor i bara ord på ett lugnt sätt känns knappast realistiskt för en 3-åring, det är ju svårt nog som vuxen! Skulle bli superglad för fler konkreta handfasta råd än att bara föregå med gott exempel! (Vilket såklart också är ett bra råd! Oj så svårt att följa bara när barnet driver en till vansinne..)

• Alexi

Kommer hem efter en hämtning på förskolan då sonen, snart fem år, havererat över ingenting, sparkat mig på smalbenet, gallskrikit, kallat mig fula saker osv. Googlar på arga barn och hittar den här tråden som jag startade för precis två år sedan.

Det är samma elände fortfarande, går upp och ner men inte blir det konsekvent bättre. Han blir fortfarande arg över minsta motgång och när han blir arg så gallskriker han, kastar saker, slåss osv. Varför blir det inte bättre? När han är lugn och glad är han väldigt resonabel och han kan då förstå varför något blir eller inte blir men när han blir arg så går det inte att lugna honom. Det spelar ingen roll vad jag gör eller säger då. Och jag står inte ut med gallskrik, någon som slåss eller kastar saker.

Man blir rädd att göra saker med honom för det är så himla jobbigt med de här utbrotten. Och det tar udden över glädjen att vara med honom, det förstör kvällarna när det här händer direkt på vägen hem från förskolan och det startar dagen dåligt när man haft 14 konflikter innan man ens kommit hemifrån. Och det handlar verkligen om småsaker, kalsonger som inte är sköna, någon råkade ta fram en sked åt honom fast han ville ta den själv, grönt ska vara blått och liknande.

På förskolan, när mormor och morfar är barnvakt osv fungerar allt toppen, han är glad och samarbetsvillig, har massor med kompisar, leker massor osv. Så det här är bara hemma, med oss.

När kommer mognaden?

• Prospero

Det kanske är personlighet som inte går bort, men den kan slipas i kanterna... Nu på jullovet minns jag t ex en gång när 10-åringen blev arg på sin lillebrorsa - blixtsnabbt, helt överdrivet och för att hon inte lyssnat färdigt utan missförstått. Eftersom det inte var första gången tappade jag tålamodet (även det blixtsnabbt) och bankade jättemoget händerna i bordet och skrek på henne. Så här i efterhand kan jag ju förstå att hennes sätt att bli arg är väldigt likt mitt eget... och så skäms man lite.

En annan gång blev jag arg på henne för att hon blev arg och inte lyssnat färdigt (missförstånd igen) och så visade det sig att jag också missförstått. Och så vidare...

Men det är klart att när de slåss och kastar saker är det inte kul. Någon förändring för er?

• Alexi

Vi hade en sjukt jobbig höst, som värst där i november. Sen blev det lite bättre då vi hittade diverse sätt att avleda/förebygga bort vissa konflikter men hade ändå många kvar.

Jullovet har varit jättebra, då har han varit glad och samarbetsvillig för det mesta. Han är verkligen en hemmakille som behöver lugn och ro och hemmatid. Nu börjar vi direkt se tendenser till försämring igen, just kring hämtningar osv. Svårt att göra så mycket annat än att kämpa stenhårt med att hålla lugnet och vara extremt noga med sovtiden på kvällen och regelbundet ätande.

• Alexi

Hittar min tre år gamla tråd och blir ledsen. För den då treåringen skriker, kastar saker och slåss lika mycket idag. Absolut inte lika ofta, det ska jag inte säga. Men just sättet att hantera ilska är precis lika bedrövligt och jobbigt för oss i familjen. Han driver två föräldrar och en storasyster till vansinne.

I vilken ålder brukar sånt här bli ordentligt bättre egentligen? Dvs att de börjar kunna behärska sig lite grann i alla fall?

(Ska tilläggas att han är ett exemplariskt barn i skolan, det kommer ju ut här hemma allting, så uppenbarligen kan han ju behärska sig där, det är bara det att vi inte orkar att det är så här jobbigt hemma)

• Oscarsmamma84

Följer då min son är som TS son. Slåss o skriker o bråkar o allt. Helt seriöst vet jag inte vad jag ska göra...

• mammaChristina

Jag känner också igen mig. Min son är ganska temperamentsfull överlag, men har haft ett extremt argt år (ca mellan år 2 och 3). När det var som värst kunde han när som helst på dagen eller natten ha ett vredesutbrott där han bara skrek i upp till en timme, ibland ville han dunka huvudet i golvet, kasta saker osv. Kunde utlösas av småsaker och ibland märkte jag att han själv "muckade gräl" eller "satte igång" utbrotten med vilje, som om det var något som måste få komma ut... Sedan försvann ilskan nästan över natt och så var han lugn i 2 månader, men nu har det börjat så smått igen. Min son är också exemplarisk i förskolan och väldigt duktig på många saker.

Jag funderar på om det kanske är så att det inte kommer att "gå över". Troligtvis kommer det mattas av med tiden, men att ni (och jag) har många år kvar av temperament. Och att ni istället/också ska rikta in er på er själva, för hur ni ska hitta strategier för att överleva och få en dräglig vardag (oberoende av hans humör). Det borde gå att träna upp att inte reagera så starkt på hans ilska. Hjälpa er själva för att kunna hjälpa honom. Jag var hos en barnpsykolog för att få konkreta råd och tips, men det mesta hade jag redan testat/höll på med. Det viktigaste jag fick med mig från mötet var att även om du gör 100 % rätt, så kan det bli så här ändå. En del barn är arga, även om det inte är något "fel".

Sedan tänker jag också på de nya forskningsresultat som nu börjar nå ut till allmänheten, om hur arv och miljö tillsammans skapar en människa. I första avsnittet av serien "ditt förutbestämda liv", finns på svtplay, berättas hur forskarna har hittat en gen som kan ge upphov till våldsamt beteende. Men inte alla som har genen blir våldsamma, utan det krävs dessutom en dålig uppväxtmiljö för att utveckla "antisocialt" beteende. Och att samma gen, hos barn som växer upp i en bra miljö, istället kan ge barnet extra framgång. Kanske er och min son bär på den genen, men att bara genom att vi finns där och ger en trygg uppväxt kommer det gå bra för dem. Kanske finns det ingen qiuck fix, men kanske är det en tröst att vi gör en hjälteinsats, både för dem för, oss och för samhället i stort.

Jag vet inte om detta "hjälpte något" eller bara var nedslående Obestämd Ni kanske vid det här laget redan provat allt och vet allt. Annars tycker jag att ni ska fundera på om ni kan få professionell hjälp, i vår kommun verkade det ganska lätt.

Svar på tråden Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?