• giggle

Hur får jag min 4-mån att somna utan bröstet? (tar inte napp)

Hej!

Jag har alltid sövt min bebis genom ligg
    amning och har inte reflekterat över att det skulle vara något problem förrän nu då man kanske är iväg hos någon eller om han faktiskt är mätt men jättetrött.
    Nu äter han sig dessutom mätt jättesnabbt och sen släpper han ofta bröstet. Då måste jag vänta tills han är hungrig igen för nästa "fönster" för sövning (med en ledsen gnällig bebis i 1,5 timme till).

Det enda andra sättet som min son somnar in är när jag går ut och går med vagnen. Och så sover han så länge den är i rörelse. När vagnen stannar så vaknar han 9,5 ggr av 10.

Några gånger har jag lyckats söva honom på dagen genom att rulla vagnen över en mattkant hemma och då sover han så länge man rullar. Slutar man sover han oftast bara max 10 minuter till.

Vi har försökt att vyssja och vagga honom i famnen i ett nedsläckt sovrum men då blir han bara ledsen.
    Lägger man honom ner och sjunger och stryker på honom i sängen så blir han oxå missnöjd och gnäller.

Nu tar han inte napp trots att vi tränat sen han var en månad (han är inte ovillig men fattar inte tekniken och bara biter på den eller försöker amma den och då trillar den bara ut. Det fungerar inte heller att hjälpa genom "hålla fast" den i munnen eftersom han inte suger på den). Vi har testat säkert 10 olika nappar och olika storlekar.

Sonen sover jättegott så länge jag ligger bredvid efter att han liggammats till sömns, men reser jag mig upp så vaknar han ofta inom 10 minuter. Ibland har han sovit vidare tills han är hungrig igen 1-3 timmar.

Jag behöver verkligen er hjälp. Hur har ni lyckats och hur söver ni era barn? Hur lång tid tar det? Jag lovar att prova alla era tips (som inte innebär att han ska skrika ensam i ett rum).

Vi har en liten minibalkong där vagnen inte får plats, så att söva/ställa honom där går inte tyvärr.

• Svar på tråden Hur får jag min 4-mån att somna utan bröstet? (tar inte napp)
  • Natulcien

Men du skriver ju att han sover vidare om du liggammar till sömns och ligger kvar..? Så det borde väl vara enklaste sättet att söva honom? Och sen kanske du kan hitta något smidigt sätt att ta dig därifrån utan att han vaknar. Se till att byta ut dig själv mot en varm filt som luktar som du t.ex..?

Vi upplevde detsamma. Jag ammade till sömns så länge det fungerade. Men när sonen var runt 4,5-5 månander så gjorde han som er son; han åt supersnabbt så att han inte hann somna. Men då låg jag kvar intill honom och buffade lätt i rumpan istället, tills han somnade. Sen gick jag. Funkade fint. Han sov hela natten utan att vakna efter den sövningen.
    Det tog nog väl 45-60 min att söva så i början, men sen gick det allt snabbare.

• giggle

Tack för svar!

Jo, nu söver jag ju honom så, men det blir ju problematiskt så fort vi inte är hemma. Och vad händer när vi slutar amma.

Jag har liten förhoppning om att nån har hittat ett smidigt sätt att söva sina icke-napps-barn som oxå kan funka på min lille.

• chrissepisse

Jag brukar sätta bebisen i babyskyddet, ge honom hans snuttehandduk och sedan gungar jag babyskyddet med foten samtidigt som jag sjunger vaggvisor. Förutom vagnen är babyskyddet det sovställe som fungerar bäst dagtid. På kvällen ligger jag bredvid tills han somnar, men det fungerar bara vid kvällsnattningen av någon märklig anledning.

• LinneaJosie

Jag ammar min bebis till sömns i famnen, och sen får han sova där, dagtid alltså. Gör så även om vi är borta, han får sova i famnen. Vid nattning liggammar vi till sömns.

• IRA

min son som är 8,5 mån gammal har också sömnproblem, provade alla metoder( utan skrikmetod eftersom han skriker mycket andå), funkar ingenting så länge....lägger honom fortfarande på kvällarna i några timmar ,måste vagga  honom till sömn genom skrik,gråt osv...hoppas att han börjar somna själv utan skrik när han ska gå och bli mycket tröttare...

• Alexi

Jag hade också sonen i famnen när han sov dagtid för det mesta, baraatt sätta sig bekvämt i soffan med en film eller så.

Och oroa dig inte för vad som händer när amningen är avslutad, bebisar får nya vanor vatje månad, typ, det löser sig då.

• Natulcien
    giggle skrev 2013-11-04 12:20:22 följande:
    Tack för svar!

Jo, nu söver jag ju honom så, men det blir ju problematiskt så fort vi inte är hemma. Och vad händer när vi slutar amma.

Jag har liten förhoppning om att nån har hittat ett smidigt sätt att söva sina icke-napps-barn som oxå kan funka på min lille.
    Är det ett problem borta? Jag lånade bara en säng/madrass någonstans och liggammade till sömns även där, alternativt sövde i vagn eller ammade till sömns i famnen om vi var ute någonstans.

Jag tyckte att det var/är jättesmidigt att ligga bredvid tills barnet somnar. Vi gjorde så även när jag slutade amma. Funkade finfint. Så gör vi fortfarande, och nu är han 3 år. Glad
  • The Doctor

Ditt barn är ju fortfarande väldigt liten, jag tror att det kan komma att ändras med tiden. Min yngsta var sån, hon vaknade efter 5 minuter om jag gick ifrån henne och jag löste det hela genom att låta henne sova på mig. Efter en stund kunde jag lägga ned henne i soffan bredvid mig (mellan mina ben och ryggstödet) och då fanns jag där tillhands när hon vaknade. Hon kände hela tiden närheten av mitt ben och jag brukade hålla lite lätt i hennes fot när hon började visa tecken på att vakna till för att hon skulle känna att jag fanns tillhands.

Ju mer tiden gick desto längre tid tog det innan hon vaknade, och nu vid 2 års ålder sover hon som en stock i flera timmar utan att jag behöver ligga med tutten intill, dock ammas hon fortfarande till sömns ett par gånger i veckan. Att ha henne  i vardagsrummet om dagar samt kvällarna har alltså inte varit något problem, vi kan till och med dammsuga bredvid utan att hon vaknar.

Har du testat bärsjal när ni är hos andra? Jag tänker att ni ändå bär på honom i och med att han är så liten?

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • schersmin

Med första barnet gar det kanske an att ha bebisen i famnen hela dagen men med det tredej har man lite annat att pyssla med...

Min dotter som ar 2 manader (tredje barnet) kräks mycket och behover spendera en ganska lang stund efter amning i vertikal position sa söva vid bröster funkar inte riktigt da hon oftast vaknar nar jag lagger upp henne mot mig. I borjan sov hon gott nar jag jag la ner henne i hennes sang men de sista veckorna har hon vaknat efter nagra minuter. Prövade det mesta da jag har mycket att göra och blir ganska handikappad med sjalen; babyskyddet, vagga, rulla in i filt, söva pa magen och sedan l¨gganer...
    Jag har borjat gunga henne i vagninsatsen (utan underredet alltsa) och nar hon somnat in ordentligt staller jag ner henne dar jag befinner mig. Ofta gar jag omkring och pysslar medans jag gungar sa det inte blir en regelbunden "gung" som i bilskydd eller vagn. SEn trappar jag ner gunget precis innan jag staller ner henne.Hor jag att hon borjar vaknsa sa gungar jag lite sa somnar hon oftast om. Har jag lite tid till övers eller folk hemma sa hander det att hon hanger i bärsjalen mest hela dagen. Trivs bäst där:) och da slipper man halla pa och söva stup i kvarten. I sjalen somnar hon bums till mina naturliga rörelser.

• EllisBell
    schersmin skrev 2013-11-05 14:58:22 följande:
    Med första barnet gar det kanske an att ha bebisen i famnen hela dagen men med det tredej har man lite annat att pyssla med...

Min dotter som ar 2 manader (tredje barnet) kräks mycket och behover spendera en ganska lang stund efter amning i vertikal position sa söva vid bröster funkar inte riktigt da hon oftast vaknar nar jag lagger upp henne mot mig. I borjan sov hon gott nar jag jag la ner henne i hennes sang men de sista veckorna har hon vaknat efter nagra minuter. Prövade det mesta da jag har mycket att göra och blir ganska handikappad med sjalen; babyskyddet, vagga, rulla in i filt, söva pa magen och sedan l¨gganer...
    Jag har borjat gunga henne i vagninsatsen (utan underredet alltsa) och nar hon somnat in ordentligt staller jag ner henne dar jag befinner mig. Ofta gar jag omkring och pysslar medans jag gungar sa det inte blir en regelbunden "gung" som i bilskydd eller vagn. SEn trappar jag ner gunget precis innan jag staller ner henne.Hor jag att hon borjar vaknsa sa gungar jag lite sa somnar hon oftast om. Har jag lite tid till övers eller folk hemma sa hander det att hon hanger i bärsjalen mest hela dagen. Trivs bäst där:) och da slipper man halla pa och söva stup i kvarten. I sjalen somnar hon bums till mina naturliga rörelser.
  • EllisBell

Håller med om att sjal är bra idé.
  • klarabella87

Jag har tagit hjälp av vissa delar av "Sova Hela Natten" boken.. Tycker det fungerar klockrent. 

Min tjej är 3 månader och jag har som sagt kört vissa saker som jag vet fungerade på min andra dotter när hon var bebis.

Proppmätt, sen rapad, och ska ha bajsat, hon ska vara trött men inte övertrött, lägga ned i sängen,  buffa på lilla blöjbaken, även om hon protesterar litegrann, inte ta upp på en gång, hon lugnar sig efter en liten stund, sedan använda en ramsa och säga 4 gånger..
    upprepa om hen har svårt att komma till ro.. tillslut brukar de förstå att det är helt lugnt och ok att somna utan tutte i munnen.

men magläge tycker jag man ska börja med först vid 3 mån.. jag använder andningslarm också..

många barn sover mycket bättre på mage.. men visst, kanske inte alla.. de är de mest naturliga, (mjukdelarna i skyddat förvar =)

Sen jag började med detta.. sover hon: somnar 19:00 med ramsan, (första dagarna blev det en del buff) Vaknar 1-2 ggr per natt för att amma.. går upp 07.30 

Sen har det såklart hjälpt mycket att jag försöker ha ganska exakta rutiner för sovstunderna under dagen, då vet hon och för den delen jag vad som gäller.. bara att titta på klockan.. 

• lilla hej
    Med första barnet gar det kanske an att ha bebisen i famnen hela dagen men med det tredej har man lite annat att pyssla med... Min dotter som ar 2 manader (tredje barnet) kräks mycket och behover spendera en ganska lang stund efter amning i vertikal position sa söva vid bröster funkar inte riktigt da hon oftast vaknar nar jag lagger upp henne mot mig. I borjan sov hon gott nar jag jag la ner henne i hennes sang men de sista veckorna har hon vaknat efter nagra minuter. Prövade det mesta da jag har mycket att göra och blir ganska handikappad med sjalen; babyskyddet, vagga, rulla in i filt, söva pa magen och sedan l¨gganer... Jag har borjat gunga henne i vagninsatsen (utan underredet alltsa) och nar hon somnat in ordentligt staller jag ner henne dar jag befinner mig. Ofta gar jag omkring och pysslar medans jag gungar sa det inte blir en regelbunden "gung" som i bilskydd eller vagn. SEn trappar jag ner gunget precis innan jag staller ner henne.Hor jag att hon borjar vaknsa sa gungar jag lite sa somnar hon oftast om. Har jag lite tid till övers eller folk hemma sa hander det att hon hanger i bärsjalen mest hela dagen. Trivs bäst där:) och da slipper man halla pa och söva stup i kvarten. I sjalen somnar hon bums till mina naturliga rörelser.

Jag tycker det funkar alldeles utmärkt att tillfredställa mitt tredje barns otroliga närhetsbehov utan att de andra får mindre uppmärksamhet. Sjal och ergonomisk bärsele är hur bra som helst för detta. Min plutta som jag annars alltid ammar till sömns somnar ibland i sjalen och sover gott där medan jag gör allt annat jag behöver. Sitter även med henne i soffan när hon sover ibland eftrsom hon vaknar direkt när jag lägger henne ifrån mig.
Svar på tråden Hur får jag min 4-mån att somna utan bröstet? (tar inte napp)