Hur får jag min 4-mån att somna utan bröstet? (tar inte napp)
Hej!
Jag har alltid sövt min bebis genom ligg
amning och har inte reflekterat över att det skulle vara något problem förrän nu då man kanske är iväg hos någon eller om han faktiskt är mätt men jättetrött.
Nu äter han sig dessutom mätt jättesnabbt och sen släpper han ofta bröstet. Då måste jag vänta tills han är hungrig igen för nästa "fönster" för sövning (med en ledsen gnällig bebis i 1,5 timme till).
Det enda andra sättet som min son somnar in är när jag går ut och går med vagnen. Och så sover han så länge den är i rörelse. När vagnen stannar så vaknar han 9,5 ggr av 10.
Några gånger har jag lyckats söva honom på dagen genom att rulla vagnen över en mattkant hemma och då sover han så länge man rullar. Slutar man sover han oftast bara max 10 minuter till.
Vi har försökt att vyssja och vagga honom i famnen i ett nedsläckt sovrum men då blir han bara ledsen.
Lägger man honom ner och sjunger och stryker på honom i sängen så blir han oxå missnöjd och gnäller.
Nu tar han inte napp trots att vi tränat sen han var en månad (han är inte ovillig men fattar inte tekniken och bara biter på den eller försöker amma den och då trillar den bara ut. Det fungerar inte heller att hjälpa genom "hålla fast" den i munnen eftersom han inte suger på den). Vi har testat säkert 10 olika nappar och olika storlekar.
Sonen sover jättegott så länge jag ligger bredvid efter att han liggammats till sömns, men reser jag mig upp så vaknar han ofta inom 10 minuter. Ibland har han sovit vidare tills han är hungrig igen 1-3 timmar.
Jag behöver verkligen er hjälp. Hur har ni lyckats och hur söver ni era barn? Hur lång tid tar det? Jag lovar att prova alla era tips (som inte innebär att han ska skrika ensam i ett rum).
Vi har en liten minibalkong där vagnen inte får plats, så att söva/ställa honom där går inte tyvärr.