hur lär jag min 6-månaders att somna på fler ställen än hos mig?
Hej! Min nu 6 månaders son har aldrig kunnat somna någon annanstans än hos mig när han ammar eller ute på promenad. Även om han somnar hos mig vaknar han direkt om vi försöker flytta honom förutom på kvällen när han sover för natten.
I 6 månader har jag alltså suttit låst med honom i knät så han ska få sova under dagen och nu känner jag att det är dags att kanske lära honom att sova på andra ställen. Men hur gör jag???
Jag har vid ett fåtal ggr lyckats söva honom på min axel till musik och sedan kunnat lägga honom i sin säng.
Har försökt lägga honom mätt, nybytt och supertrött i sin säng, i vagnen, i sitter mm, men han somnar bara inte. Har vaggat, sjungit, spelat musik, haft brusljud ja allt jag kan komma på utan att han somnat! Han är så trött att han somnar på ett par minuter när han till slut får komma till bröstet men trots det vaknar om jag sedan försöker flytta honom.
Vad har ni för råd?
Ska jag bara bita ihop när han är superledsen (när man läser att man inte ska låta dem ligga o vara ledsna), eller ska jag bita ihop och låta honom sova hos mig tills det löser sig av sig självt?
Jag har enormt svårt för att höra och se honom så ledsen och min man jobbar väldigt mycket så det går inte att låta honom ta de svåra stunderna.
Hjälp!
Han tar varken napp eller suger på tummen kan jag lägga till...
"Hoppas" någon har liknande erfarenheter eller tips på vad jag ska göra.