• inkonsekvent

hur lär jag min 6-månaders att somna på fler ställen än hos mig?

Hej! Min nu 6 månaders son har aldrig kunnat somna någon annanstans än hos mig när han ammar eller ute på promenad. Även om han somnar hos mig vaknar han direkt om vi försöker flytta honom förutom på kvällen när han sover för natten. 
    I 6 månader har jag alltså suttit låst med honom i knät  så han ska få sova under dagen och nu känner jag att det är dags att kanske lära honom att sova på andra ställen. Men hur gör jag???

Jag har vid ett fåtal ggr lyckats söva honom på min axel till musik och sedan kunnat lägga honom i sin säng.

Har försökt lägga honom mätt, nybytt och supertrött i sin säng, i vagnen, i sitter mm, men han somnar bara inte. Har vaggat, sjungit, spelat musik, haft brusljud ja allt jag kan komma på utan att han somnat! Han är så trött att han somnar på ett par minuter när han till slut får komma till bröstet men trots det vaknar om jag sedan försöker flytta honom.

Vad har ni för råd?

Ska jag bara bita ihop när han är superledsen (när man läser att man inte ska låta dem ligga o vara ledsna), eller ska jag bita ihop och låta honom sova hos mig tills det löser sig av sig självt?
    Jag har enormt svårt för att höra och se honom så ledsen och min man jobbar väldigt mycket så det går inte att låta honom ta de svåra stunderna.

Hjälp!

Han tar varken napp eller suger på tummen kan jag lägga till...

"Hoppas" någon har liknande erfarenheter eller tips på vad jag ska göra.

• Svar på tråden hur lär jag min 6-månaders att somna på fler ställen än hos mig?
  • Rosa Fluff

Jag bet ihop och satt med min son i famnen till efter seperationsfasen.
    Så vid 11 månader slutade jag amma och tog några tuffa dagar då jag låg bredvid honom i sängen. Sen låg jag kvar under hela hans sovpass, då han alltid vaknade minst 1 gång för att se om jag var där.

Nu är han 17 månader och vi ligger fortfarande med honom vid sovpassen. Jag tror att en del barn behöver närheten helt enkelt.

Så mitt tips är, hitta en rutin som passar er och håll er till den tills ni märker att han är redo att sova själv.  Jag tycker absoöut inte du ska låta honom skrika, utan lyssna på dina moderskänslor.

• Esmamman

Jag känner igen mig i det där. Jag gjorde så att jag la mig bredvid min son i min säng, sen tog jag det gradvis i hans takt. I början låg han klistrad på mig, efter någon vecka kunde jag bara klappa lite, sen hade jag bara en hand lätt på honom. Efter ett tag var han nöjd med att jag var i samma rum. Det finns en metod som kallas att "tassa" barnet, påminner om hur jag gjorde. Läs om den metoden, funkar för många utan att barnet behöver känna sig otryggt. 
    I och för sig har min son napp, det kanske blir svårare utan?
    Idag är sonen 18 mån och vill fortfarande att jag är i närheten då han somnar eller vaknar, men han somnar i egen säng. 

• Vanja72

Ett litet tips är att linda in honom i en filt innan om han somnar i din famn. Då är det lättare att lägga ner i vagn eller säng för då blir inte tempraturskillnaden så stor.

• Alexi

Du ska inte bita ihop och lämna han gråtandes, du ska bita ihop och vänta tills han är lite större. Du kan ju testa olika lite olika nu men absolut inte lämna honom gråtandes!

Min son sov också vid bröstet dag- och kvällstid och det är stor skillnad att genomföra olika förändringar vid olika tidpunkter under första året/åren.

• Natulcien

Nej, du ska inte bita ihop och låta honom vara superledsen. Kör på det som funkar. Han sover ju tydligen i vagnen på promenad också? Det är ju jättebra!? Då kan du ju gå på promenad när det är skönt ute, och sitta och kura med honom i soffan när det är skitväder!?

Så gjorde jag. Vår son sov bara i rullande vagn eller i min famn i samma ålder. Så det blev många promenader. Men ofta satte jag mig i bästa fåtöljen med IPad, telefon, bok och lite mat och dryck och så satt jag så medan sonen sov i min famn. Jag kan faktiskt sakna de mysstunderna idag... Glad

När sonen var ca 8 månader så kunde han plötsligt sova middag själv i sängen. Ger man bebisen den närhet hen behöver, så kommer tryggheten som ett brev på posten...

• straw2008

Det där är väl ett typiskt "första barn problem" ? Beroendes på hur desperat du är får du väl låta din man ta nattningarna? Alltså låta honom lägga barnet tills det sover. Givetvis kommer han lyckas förr eller senare att få barnet att somna. Tänk som så att "hur skulle vi lösa det den dagen jag inte KAN lägga honom"??

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden hur lär jag min 6-månaders att somna på fler ställen än hos mig?