• Anonym (Blivande sambo)

Kan biomamman bestämma över pappans boende?

Bakgrund: sambon har sedan i somras sina pojkar 5 och 7 år gamla varannan helg. Mamman flyttade 10 mil bort till sin sambo med barn. Innan dess var det varannan vecka sedan killarna var 1 och 3 år. Sambon bor hos mig sedan aug men har behållt huset han hyr på landet för att pojkarna skall ha en fast punkt medan de bor in sig hos mamma med sambo och nya syskon. Det är en kass hyresvärd och huset är fuktskadat, har svartmögel och i behov av totalrenovering, de flyttade gemensamt in där för fyra år sedan, han har således bott själv där i tre år Jag har två pojkar 11 och 14 år. Som jag har varannan vecka. Vi bor i bostadsrätt i området bredvid deras skola i ett ytterområde i stan. Nära till sin pappa och är självgående med att ta sig till aktiviteter och hem från skolan mm. Fått berättat av Sambon att när mamman hämtade pojkarna i huset igår. Det första hon gör är att kommentera att det luktar fukt och instängt. När han sedan säger att han kommer säga upp huset blir hon irriterad. "Varför då? Du bor bra här. Du bor billigt här. Skall du verkligen knöla in barnen i den lilla lgh (hon har inte sett den) Var skall de ha sina leksaker? Det finns bra lgh i Xxx (en by 20-25 min bussresa från centrum där vi bor, mina pojkar skulle behöva byta buss och åka 15 min till för att ta sig till skolan)" -Det är inte försvarbart att jag har detta huset för att vara här varannan helg, svarar sambon (Han betalar över 8000:- i månaden för hyra, el och sopor, får in 3600:- av sin inneboende) - Skaffa en inneboende till då, tycker hon. Var skulle han DÅ bo med killarna när han är där. I vardagsrummet? Den inneboende han har har redan två av fyra sovrum. Och occuperat huset som sitt. Eftrsom sambon nu aldrig är där i princip. Till saken hör att hon själv inte har eget rum till sina killar i det huset de bor i nu, utan de delar allrummet på ovanvåningen. Dessutom är hälften av all skit i sambons källaren hennes för hon har utnyttjat honom som gratis schugardföråd. Vi har tänkt igenom vårt boende väldigt noga. Ja det blir trångt varannan helg men alla kommer att få en plats i lgh som de kan kalla sin. Sambons pojkar får dela på ett genomgångsrum (14 åringen går därigen för att komma till sitt rum så det är inte ständig trafik) där vi kommer att platsbygga en våningssäng med draperier. Lådor under till leksaker och varsin garderob. Dessutom är mina pojkars pappa beredd att under en övergångsperiod pussla lite med våra veckor så det kanske bara blir en helg i månaden som vi är alla. Tills vi fått in rutinerna ordentligt. Jag anser dessutom att graden av att känna sig välkommen inte handlar om att man har ett eget rum eller inte. Snarare om känslan man känner när man kommer. Känner man sig ivägen kan man göra det i ett slott också! Har biomamman verkligen något att sätta mot vårt boende?

• Svar på tråden Kan biomamman bestämma över pappans boende?
  • sextiotalist

Såklart hon inte har. Din sambo får flyttta var han vill och så länge han har ett anständigt boende för sina barn så kan hon inte göra något alls

• h8him

Nej hon har ingen rätt att försöka bestämma var han och barnen ska bo. Så fortsätt lugnt att planera vidare och ignorera hennes åsikter i den frågan. Lycka till med allt.

Bara svårt att ignorera :( Det påverkar ju liksom lite mysigheten av att planera ett gemensamt boende.

• h8him
    Anonym (Blivande sambo) skrev 2013-11-04 15:21:16 följande:
    Bara svårt att ignorera :( Det påverkar ju liksom lite mysigheten av att planera ett gemensamt boende.
    Varför? Ni bestämmer själva om hon ska få vara en del av era planer eller inte. Människor har olika åsikter, vissa tycker och tänker en massa om det som andra gör. Bara för att de kan. Men ni behöver inte välja att ge hennes åsikter någon plats i ert liv. Brydde hon sig speciellt mycket om pappans åsikter och vilja när hon flyttade med barnen?

När jag berättade det för mina barns pappa när han var här för att hämta sin katt som jag passat. Så sa han. kul.. Och kom med konstruktiva lösningar på hur byggandet av sängarna kunde gå till. Lite skillnad.

Nej hon styr och ställer och allt skall vara på hennes sätt. Som ni säkert kan gissa är ju inte detta första händelsen :/

• Anonym (MrsC)

Jag förstår att det är svårt att ignorera och att det lätt påverkar ändå.
    Självklart har hon ingen som helst rätt att bestämma över barnens pappas boende.
    Men jag vet hur det är. Min sambos ex hade också synpunkter på boendet när vi flyttade ihop. Mest var hon arg för att han inte diskuterat flytten med henne (som om hon har med det att göra) utan "bara" med mig och barnen. Hade hon kunnat stoppa flytten så är jag övertygad om att hon hade gjort det.
    Ja dessa ex...   

• Anonym (mumM)

jag hoppas ju att man kan styra lite på boendet av sitt ex. finns ju mindre lämpliga boenden för små barn och bättre boenden. Så dom mindre lämpliga borde man ju kunna säga till om.... en kartong ute under en bro, ett boende med mögel och total missär.

om han sen ska bo i ett hus eller en lägenhet där tycker jag inte man ska kunna säga nåt om alls.

sen tror jag inte du behöver ta bort dina barn utan två helger i månaden är ju bra om ni faktiskt är under samma tak alla för att kunna umgås som familj.    

• Anonym (A)
    Anonym (mumM) skrev 2013-11-04 16:22:41 följande:
    jag hoppas ju att man kan styra lite på boendet av sitt ex. finns ju mindre lämpliga boenden för små barn och bättre boenden. Så dom mindre lämpliga borde man ju kunna säga till om.... en kartong ute under en bro, ett boende med mögel och total missär.

om han sen ska bo i ett hus eller en lägenhet där tycker jag inte man ska kunna säga nåt om alls.

sen tror jag inte du behöver ta bort dina barn utan två helger i månaden är ju bra om ni faktiskt är under samma tak alla för att kunna umgås som familj.    
    Om boendet är skadligt för barnen på riktigt så kan man anmäla till soc. Men om det bara handlar om lite trängsel eller delat rum så har man ingen rätt att lägga sig i den andra förälderns val av bostad.

Separerade föräldrar behöver lära sig att släppa taget när barnen är med den andra föräldern! Man har ju ändå valt att skaffa barn med den här personen så någon gång har man uppenbarligen tyckt att hen är en bra förälder.
  • Anonym (A)
    Försök att ignorera mamman. Om du låter hennes åsikter påverka hur du mår så kommer det bli väldigt jobbigt i längden.
  • nymedlem

Enligt vad jag kan utläsa från din ts så flyttade din sambo till huset i samma veva som separationen. Eller menar du att någon annan kvinna bott där också? Eller tänker jag helgalet?

• Anonym (MrsC)
    Anonym (A) skrev 2013-11-04 17:35:30 följande:
    Om boendet är skadligt för barnen på riktigt så kan man anmäla till soc. Men om det bara handlar om lite trängsel eller delat rum så har man ingen rätt att lägga sig i den andra förälderns val av bostad.

Separerade föräldrar behöver lära sig att släppa taget när barnen är med den andra föräldern! Man har ju ändå valt att skaffa barn med den här personen så någon gång har man uppenbarligen tyckt att hen är en bra förälder.

Ja men hur gör man när exen inte släpper taget?

Min sambos ex har uppenbara problem att acceptera att vi bor ihop och att vi faktiskt är en slags familj. Och det yttrar sig på en massa konstiga sätt. Hot om att hon ska se till att barnen bara bor hos henne. Hot om att ändra överenskomna dagar (varannan jul är plötsligt inte självklart längre fast de kört så i ett antal år innan jag kom in i bilden). Beskyllningar att min sambo är en dålig pappa. Ja allt hon kan komma på.

Själva boendet kan hon inte ha något att klaga på. Barnen har egna fräscha rum och vi har en harmonisk familj med fungerande rutiner och utan några större konflikter.  
    nymedlem skrev 2013-11-04 17:41:49 följande:
    Enligt vad jag kan utläsa från din ts så flyttade din sambo till huset i samma veva som separationen. Eller menar du att någon annan kvinna bott där också? Eller tänker jag helgalet?

Nej de flyttade tillsammans dit. Min sambo och biomamman. Hon tog sedan minimalt med sig när hon lämnade honom. Resten har han förvarat åt henne. För hon har flyttat rundor.
  • Anonym (..)

gör vad ni anser blir bäst för er familj. lösningen låter bra :)
    att hon är bitter eller nått får stå för henne 

• Anonym (A)
    Anonym (MrsC) skrev 2013-11-05 08:19:10 följande:

Ja men hur gör man när exen inte släpper taget?

Min sambos ex har uppenbara problem att acceptera att vi bor ihop och att vi faktiskt är en slags familj. Och det yttrar sig på en massa konstiga sätt. Hot om att hon ska se till att barnen bara bor hos henne. Hot om att ändra överenskomna dagar (varannan jul är plötsligt inte självklart längre fast de kört så i ett antal år innan jag kom in i bilden). Beskyllningar att min sambo är en dålig pappa. Ja allt hon kan komma på.

Själva boendet kan hon inte ha något att klaga på. Barnen har egna fräscha rum och vi har en harmonisk familj med fungerande rutiner och utan några större konflikter.  
    Jag skulle föreslå samtal hos Familjerätten och ett skriftligt avtal för boende/bytesdagar och större helger/lov. Dvs markera med hjälp av myndigheterna att det är båda föräldrarna tillsammans som bestämmer och inte mamman ensam.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (A) skrev 2013-11-05 19:20:54 följande:
    Jag skulle föreslå samtal hos Familjerätten och ett skriftligt avtal för boende/bytesdagar och större helger/lov. Dvs markera med hjälp av myndigheterna att det är båda föräldrarna tillsammans som bestämmer och inte mamman ensam.

Ja det kan du ha rätt i. Det finns en chans att det kanske kan hjälpa. Vi får prova det. Är dock väldigt tveksam till om hon kan tänkas gå med på samtal men vi får försöka ändå. Om inte annat så borde min sambo kunna få stöd där. Allt som kan funka är värt att prova
Svar på tråden Kan biomamman bestämma över pappans boende?