• Anonym (Funderar)

Spermier från svåger?

Om min sambos spermier inte fungerar som dom ska, skulle vi kunna fråga hans bror om spermier. Hur vanligt och normalt är det? Och när berättar man för sitt barn om vart generna kommer ifrån? Någon som gjort såhär eller liknande?

• Svar på tråden Spermier från svåger?
  • Anonym (Funderar)

Nej vi spånar bara. Jag tror faktiskt inte att något är fel. Vi har försökt aktivt i ett halvår men varit utan preventivmedel totalt i tre år. Jag hoppas att det går bra för er med ivf-en!

• Anonym (donerat)

Man får göra anhörigdonation i Sverige. Jag har donerat ägg till min syster och hennes man. Allt gjordes via klinik och desamma gäller spermiedonation. Jag är genetisk mamma och min syster är biologisk mamma. 

Vi diskuterade det mycket sinsemellan och var även tvungna att prata med en psykolog för att se om vi var lämpade.
    Att ha donerat ägg till min syster som dessutom resulterade i barn är utan tvekan något av det bästa jag gjort i hela mitt liv.  

• Anonym (Funderar)
    Anonym (donerat) skrev 2013-11-09 00:03:15 följande:
    Man får göra anhörigdonation i Sverige. Jag har donerat ägg till min syster och hennes man. Allt gjordes via klinik och desamma gäller spermiedonation. Jag är genetisk mamma och min syster är biologisk mamma.  Vi diskuterade det mycket sinsemellan och var även tvungna att prata med en psykolog för att se om vi var lämpade. Att ha donerat ägg till min syster som dessutom resulterade i barn är utan tvekan något av det bästa jag gjort i hela mitt liv.  

Det låter fantastiskt! Har du egna barn?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Funderar) skrev 2013-11-08 21:52:46 följande:
    Nej vi spånar bara. Jag tror faktiskt inte att något är fel. Vi har försökt aktivt i ett halvår men varit utan preventivmedel totalt i tre år. Jag hoppas att det går bra för er med ivf-en!

Okej hoppas att ingenting är fel då och att det tar sig snart
  • Anonym (Emma)
    Anonym (donerat) skrev 2013-11-09 00:03:15 följande:
    Man får göra anhörigdonation i Sverige. Jag har donerat ägg till min syster och hennes man. Allt gjordes via klinik och desamma gäller spermiedonation. Jag är genetisk mamma och min syster är biologisk mamma. 

Vi diskuterade det mycket sinsemellan och var även tvungna att prata med en psykolog för att se om vi var lämpade.

Att ha donerat ägg till min syster som dessutom resulterade i barn är utan tvekan något av det bästa jag gjort i hela mitt liv.  

Häftigt! Hur känner du idag för barnet? Är det din systerson/dotter eller något mer?

Jag inbillar mig att det är lättare psykologiskt med äggdonation då barnet växer i den andras mage. Vid spermiedonation känns det mer som att man kan prata om donatorn som den "riktiga" pappan.

Verkligen fint gjort utav dig
  • Maldita

Klart att det inte är förbjudet :) Det löser man väl i så fall via heminsemination. Vad skulle vara olagligt med detta? :D Om jag var i den situationen skulle jag gifta mig med min man om vi inte var gifta och han skulle automatiskt skrivas som fadern. För omgivningen i stort skulle jag inte berätta. För barnet skulle jag berätta. :)

• Anonym (Emma)
    Maldita skrev 2013-11-09 09:45:26 följande:
    Klart att det inte är förbjudet :) Det löser man väl i så fall via heminsemination. Vad skulle vara olagligt med detta? :D Om jag var i den situationen skulle jag gifta mig med min man om vi inte var gifta och han skulle automatiskt skrivas som fadern. För omgivningen i stort skulle jag inte berätta. För barnet skulle jag berätta. :)

Jättebra idé! Förutom att om svågern ångrar sig och vill vara pappa så har han rättigheterna på sin sida. Eller om din man ångrar sig så får svågern stå där och betala underhåll. Nej juridiska papper ska skrivas under av alla inblandade. Kan bli helt fel annars.
  • Maldita

Ja. Det förutsätter ju en hel del tillit. Men olagligt är det verkligen inte!

• Anonym (Emma)
    Maldita skrev 2013-11-09 12:20:44 följande:
    Ja. Det förutsätter ju en hel del tillit. Men olagligt är det verkligen inte!

Nej men dumt att göra det hemma själva om det ändå är lagligt och man kan få hjälp med att göra det på rätt sätt
  • Anonym (??)

Varför ens fundera i de här termerna innan ni ö.h.t är i närheten av en utredning (som kanske aldrig kommer behövas) eller fått besked vad en sån utredning visar? Om spermierna är felet är det dessutom få män som inte har några användbara som kan tas och göra ICSI.

• Anonym (Funderar)

Funderar kan man väl göra. Men det kommer nog aldrig bli aktuellt. Grubblar för mycket!

• EllisBell

TS: om det är så att din sambo har ont om spermier finns det superteknik idag där man använder en speciell ivf-teknik och injicerar hans spermie i ditt ägg. Då behövs alltså bara en enda.

• Anonym (Funderar)
    EllisBell skrev 2013-11-09 17:49:53 följande:
    TS: om det är så att din sambo har ont om spermier finns det superteknik idag där man använder en speciell ivf-teknik och injicerar hans spermie i ditt ägg. Då behövs alltså bara en enda.

Wow häftigt! Vad skönt det är att höra sånthär. På nåt sätt vill man få koll på hur man skulle kunna göra ifall vi inte klarar det själva. Vägrar bli barnlös!
  • Anonym (Emma)
    EllisBell skrev 2013-11-09 17:49:53 följande:

Det är det vi måste göra och som kallas ICSI. Superteknik, vad härligt positivt det låter
  • Anonym (donerat)
    Anonym (Emma) skrev 2013-11-09 09:41:00 följande:

Häftigt! Hur känner du idag för barnet? Är det din systerson/dotter eller något mer?
    Jag inbillar mig att det är lättare psykologiskt med äggdonation då barnet växer i den andras mage. Vid spermiedonation känns det mer som att man kan prata om donatorn som den "riktiga" pappan.

Verkligen fint gjort utav dig
    Tack Glad
    Jag känner mig nog precis som vilken annan moster som helst, ett extra starkt band bara kanske. En fantastisk resa att ha varit med om. Glad
  • Maldita
    Anonym (Emma) skrev 2013-11-09 14:00:13 följande:
    Nej men dumt att göra det hemma själva om det ändå är lagligt och man kan få hjälp med att göra det på rätt sätt

Så sant. Kortsiktigt tänkt av mig. :)
Svar på tråden Spermier från svåger?