• karolinas01

inte varit i skolan på hela terminen

Min sambo har en dotter i snart tonåren. Hon totalvägrar gå till skolan.. i början av terminen bodde hon för det mesta del hos sin mamma men nu bor hon hos oss på heltid. Konsekvenserna av att hon inte går till skolan har blivit att min sambo tagit bort internet och mobil helt för hon inte går till skolan. . Istället bara ligger hon i sängen hela dagen. Jag ser hur dåligt hon mår men jag tycker det är så svårt å nå fram till henne har försökt göra saker med henne för att komma varandra lite närmare men det känns omöjligt! Jag ser samtidigt hur min sambo känner sig mer och mer misslyckad då han inte får henne till skolan och jag vill ju kunna finnas där för honom och stötta honom.. det är så svårt. Känns som hela familjen påverkas av hennes dåliga mående då vi också har två barn till att tänka på. Någon som.har tips eller råd.. börjar bli kritiskt läge här hemma.

• Svar på tråden inte varit i skolan på hela terminen
  • karolinas01

Hon går just nu i en skola som är lite special skola redan de har inga läxor eller prov. Frågar man henne är det inte skolan de är nå fel på.. men vi här hemma är så tröga så vi fattar ju ingenting säger hon men hon vill inte prata om det. Här hemma får hon inte ränna ute om helgerna när hon inte gått i skolan men hon fick det för sin mamma så det blir raseriutbrott och en kamp att ta sig igenom helgerna.. min sambo har gått någon sån där utbildning om tonåringar och själv varit fosterfamilj.. bonusdottern är själv medveten om att det praktiskt taget väntar en fosterfamilj runt hörnet men hon bryr sig inte..

• puss
    karolinas01 skrev 2013-11-06 08:56:54 följande:
    Hon går just nu i en skola som är lite special skola redan de har inga läxor eller prov. Frågar man henne är det inte skolan de är nå fel på.. men vi här hemma är så tröga så vi fattar ju ingenting säger hon men hon vill inte prata om det. Här hemma får hon inte ränna ute om helgerna när hon inte gått i skolan men hon fick det för sin mamma så det blir raseriutbrott och en kamp att ta sig igenom helgerna.. min sambo har gått någon sån där utbildning om tonåringar och själv varit fosterfamilj.. bonusdottern är själv medveten om att det praktiskt taget väntar en fosterfamilj runt hörnet men hon bryr sig inte..

men går hon i skolan eller inte?
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • oraklet från delphi
    YummyMami skrev 2013-11-06 08:53:43 följande:
    Börja träna med henne, då i henne magnesium och en medel som heter Relax. Börjar du denna vecka, så har ni en ny tjej till våren! Om det inte är djupare deppresion då. Får du inte henne och träna, få åtminstone hälsokosten i henne. OBS överdosera inte magnesiumet!
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se

relax vad är det? Blev nyfiken
  • karolinas01

Mamman känner att hon orkar inge mer hon känner sig utbränd pga den här situationen.. vi alla tycker det är jobbigt men vi vill ju verkligen att hon ska må bättre och det jag vill är väl få råd och tips på vad jag kan göra..

• buffy

Jag tycker att det låter som om det här har gått så långt att hon behöver någon form av psykolog för att ta sig vidare. Finns det någon sådan? Annars är det en god idé att kontakta en.

• puss

som sagt, se till att hon får en samtalskontakt och att ni gör en plan med skolan.

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • karolinas01

Jo hon går ju på bup med jämna mellanrum och pratar med någon där.. men jag tycker situationen förvärras. Hon säger också den enda gången hon mår bra är när hon är mee sina kompisar och sover över ska hon få göra det då trotts att allt annat misskötts?

• IafiaE
    karolinas01 skrev 2013-11-06 08:33:32 följande:

Min sambo har en dotter i snart tonåren. Hon totalvägrar gå till skolan.. i början av terminen bodde hon för det mesta del hos sin mamma men nu bor hon hos oss på heltid. Konsekvenserna av att hon inte går till skolan har blivit att min sambo tagit bort internet och mobil helt för hon inte går till skolan. . Istället bara ligger hon i sängen hela dagen. Jag ser hur dåligt hon mår men jag tycker det är så svårt å nå fram till henne har försökt göra saker med henne för att komma varandra lite närmare men det känns omöjligt! Jag ser samtidigt hur min sambo känner sig mer och mer misslyckad då han inte får henne till skolan och jag vill ju kunna finnas där för honom och stötta honom.. det är så svårt. Känns som hela familjen påverkas av hennes dåliga mående då vi också har två barn till att tänka på. Någon som.har tips eller råd.. börjar bli kritiskt läge här hemma.

Om en tonåring bara ligger i sängen och inte bryr sig om någonting är hon ju deprimerad. Min dotter hamnade i en osynlig bubbla, å man såg i ögonen en stor tomhet. Det blev bup och antidepressiva. Diagnos kronisk depression. Hon hade gått för länge.

Kan hon få hemma studier?
  • puss
    karolinas01 skrev 2013-11-06 09:05:52 följande:
    Jo hon går ju på bup med jämna mellanrum och pratar med någon där.. men jag tycker situationen förvärras. Hon säger också den enda gången hon mår bra är när hon är mee sina kompisar och sover över ska hon få göra det då trotts att allt annat misskötts?

vad har hon för kompisar? gå de i skolan? de kan ju ha bra inflytande på henne, om hon vill vara med dem är det ju bra då. de kanske kan få henne tillbaka till skolan, om de har bra gemenskap.
    *puss puss puss puss*
  • karolinas01

Jo att hon är deprimerad är rätt tydligt men alltid när det ska göras något som är jobbigt får hon panik som hon säger av att gå ut genom dörren men ska hon gå på bio träffa en kompis eller gå till affären så är det aldrig något problem.. självklart kan depressioner va olika men jag själv mådde dåligt när jag va yngre och det påverkade allt även det som är sk roligt..

• oraklet från delphi
    karolinas01 skrev 2013-11-06 09:11:11 följande:
    Jo att hon är deprimerad är rätt tydligt men alltid när det ska göras något som är jobbigt får hon panik som hon säger av att gå ut genom dörren men ska hon gå på bio träffa en kompis eller gå till affären så är det aldrig något problem.. självklart kan depressioner va olika men jag själv mådde dåligt när jag va yngre och det påverkade allt även det som är sk roligt..

men om hon är deppad så är det faktiskt bra att hon träffar kompisar så hon inte halkar ner ännu mer... Försök få hemundervisning ring skolan och BuP fixa så ni har möte om detta
  • karolinas01

Hennes kompisar går i skolan.. dem skickar ofta meddelande och frågar vart hon är men hon säger bara att hon inte orkar

• buffy

Om psykologkontakten på BUP inte funkar kanske ni ska byta till en annan. Jag är inte för att ge barn psykofarmaca, men i det här fallet tycker jag att det är en idé värd att testa.

• karolinas01

Jo jag tycker också det, situationen är ohållbar och jag tycker så synd om henne med.. men just känslan när man är maktlös gör allt ännu svårare.. :(

• YummyMami
    oraklet från delphi skrev 2013-11-06 08:59:19 följande:
    relax vad är det? Blev nyfiken

Några kinesiska örter för lugn i sinnet, ger ingen trötthet. Funkar jättebra mot normal oro, åt dem när jag hade cancer. Funkar inte mot "sjuklig"ångest.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • oraklet från delphi
    YummyMami skrev 2013-11-06 09:59:41 följande:
    Några kinesiska örter för lugn i sinnet, ger ingen trötthet. Funkar jättebra mot normal oro, åt dem när jag hade cancer. Funkar inte mot "sjuklig"ångest.

OK vilken ålder är dem från?
Svar på tråden inte varit i skolan på hela terminen