• Fru envis

Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.

Hej allihopa!
    Jag åt mycket havregynsgröt förr men nu när jag försöker så tycker jag att det smakar klister.
    har alltid lite sylt och mjölk till.

så ös på med bra knep för att göra den mindre klistrig :p.

när jag väl ätit upp den så tycker jag att det lixom lägger sig bra i magen, det blir varmt, gosigt osv.

• Svar på tråden Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.
  • HerrNilsson

Det är skillnad på havregryn och havregryn!
    Efter att ha testat Gyllenhammars vill jag bara ha dem. Testa med sojamjölk istället för vanlig mjölk, mycket godare!
    Jag älskar havregrynsgröt, har ätit det till frukost fem gånger i veckan sedan i 21 år! 

• GrönaDruvan

Köp havrekli istället och koka gröt på, mycket godare!

Annars kör jag nu en mix på havregryn/rågflingor/havrekli/linfrön och solrosfrön.

Gott med kanel o banan på, eller äppelmos!

• Katlan

Fiberhavregryn, linfrön, vetekli, russin, torkade aprikoser och lite salt. Ja, och vatten såklart.
    Med havremjölk.... en underbar frukost!

• Lolita1

Jag äter kvarg till frukost. Om man inte vill ta naturell (jag gillar Icas lättkvarg bäst) och blanda med fun light så finns det färdigblandad jordgubbskvarg från Lindahls. Den är suuupergod. Innehåller lite mer kolhydrater än den naturella kvargen, men går man inte på superstrikt diet så är det ju lugnt. Annars är det bara att anpassa resten av dagens intag av kolhydrater.
    Till kvargen har jag hallon, jordgubbar eller bara några russin.

• Fru envis
    Lolita1 skrev 2013-11-06 22:04:29 följande:
    Jag äter kvarg till frukost. Om man inte vill ta naturell (jag gillar Icas lättkvarg bäst) och blanda med fun light så finns det färdigblandad jordgubbskvarg från Lindahls. Den är suuupergod. Innehåller lite mer kolhydrater än den naturella kvargen, men går man inte på superstrikt diet så är det ju lugnt. Annars är det bara att anpassa resten av dagens intag av kolhydrater.
    Till kvargen har jag hallon, jordgubbar eller bara några russin.
    laktosfri kvarg kostar runt 20kr för en portion.
    känns lite dyrt ;).
  • Ikkali

Jag betalar 35 kr för 1000 g (lindahls) och för mig är det 4 port. Är dock inte laktosfritt. Och den där muslin jag kör är ju dyr. Men det är det värt! :P

• Fru envis
    Ikkali skrev 2013-11-07 20:34:18 följande:
    Jag betalar 35 kr för 1000 g (lindahls) och för mig är det 4 port. Är dock inte laktosfritt. Och den där muslin jag kör är ju dyr. Men det är det värt! :P
    ok fast jag äter laktosfritt.
  • Fru envis
    Lolita1 skrev 2013-11-07 19:39:36 följande:
    Denna kostar 14.90 på Coop och är på 250 gram.
    Jag äter ca 150-200 gram till frukost så några 20 kr/portion blir det ju inte.

www.valio.se/produkter/matlagning/valio-eilat...
    Ikkali skrev 2013-11-07 20:34:18 följande:
    ok fast nu handlar tråden om gröt och inte om kvarg, vänligen håll er till ämnet.

• FruTrött

Mitt tips är att blanda grynen i kokande vatten direkt i stället för att först blanda dem i kallt vatten och därefter koka upp. På så sätt håller sig grynen hela, vilket ju (i mitt tycke) är sjukt mycket godare än att äta den släta sega smeten som blir om grynen löses upp under tillagningen. Och snåla inte på saltet.

• blueangel

Kan slå ett slag för havrekli-gröt! 1dl vatten o 0,5dl mjölk,3msk havrekli o lite salt(kan uteslutas) koka på spis eller i micron.Brukar ha hemmalagad äpplemos med kanel o mjöl! Smakar himmelskt!

Svar på tråden Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.