• Cissan83

Sambon vaknar inte....

.....när våran 2-åring vaknar på nätterna. Sonen vaknar alltid några gånger & har tappat nappen eller så. Nu är han förkyld med, så han hostar väldigt. Jag har aldrig varit borta en natt förut, men nu är jag bortbjuden över en natt & ska åka i morgon! Men jag är sååååå orolig & nervös! Sambon sover sjukt tungt!! Tänk om vår lille son får ligga & skrika sig blå i morgon natt, eller än värre: att det händer nåt! Någon som har något gott råd, eller tips om detta? Borde jag stanna hemma kanske..? *Åhh!*

• Svar på tråden Sambon vaknar inte....
  • Cissan83
    Baryk skrev 2013-11-08 23:26:46 följande:
    Vet du, jag sov alltid stenhårt på nätterna när barnen var små (inte bebisar, men lite större) o deras pappa vaknade vid minsta lilla knyst. Men faktiskt, så fort han inte var hemma så vaknade jag mycket mycket lättare. Antagligen är det så för honom med ska du se.

Vad bra! :) Jag får ju helt enkelt lita på att de funkar så.. 😳 Jag kommer vara så grymt orolig, men om det går bra kommer det kännas mkt bättre sen. Känns ju fel att inte kunna vara borta EN natt, oxå.. 😣 Det här är ju jobbigt.......
  • Challe N

Har haft det exakt likadant! Ångest närmande varit borta sambon hör inte om en grävmaskin hade kört in typ.. :/ men tydligen blir det skillnad när de är ensamma för när han varit det har det funkar fint och han har vaknat..

• Natulcien

Men en 2-åring kan ju gå, så han kommer väl förhopningsvis in till sin pappa om han inte vaknar pronto..?
    Fast jag tror allt att din man vaknar om han är ensam. När du är hemma så vaknar han ju säkert inte för att han är trygg med att du vaknar...

• Cissan83
    Natulcien skrev 2013-11-09 18:39:02 följande:
    Men en 2-åring kan ju gå, så han kommer väl förhopningsvis in till sin pappa om han inte vaknar pronto..?

Fast jag tror allt att din man vaknar om han är ensam. När du är hemma så vaknar han ju säkert inte för att han är trygg med att du vaknar...

Nu sover vår 2-åring fortfarande i vårt sovrum, fast i sin spjälsäng.

(För att han inte ska ge sig upp i lägenheten om nätterna, eller mornarna, & göra sig illa på ngt)

Så han ropar ju från sängen när han vaknar, eller så gnyr han lite innan jag kommer till honom.

Och kommer jag inte så blir han ledsen.

Och det vill man ju inte att de ska behöva vara.
  • Cissan83

Tack för er respons!

Nu är jag hemma igen, och det har varit rätt jobbigt. Vaknade vid tre tillfällen i natt o kollade klockan.

Vid åtta på morgonen ringde sambon och sa att dem sovit till åtta idag!

Jag blev ställd, eftersom grabben brukar va uppe vid sex :)

Men det hade ju gått jätte bra för dem,

så det känns bra! =)

(Detta innebär förmodligen ingen mindre oro vid nästa tillfälle, dock!)

Tack för er Respons! :)

• Grappa

Kan lillen inte sova på din sida av sängen istället då när du är borta? Känns ju konstigt om den lille alltid vaknar, men med en hårt sovande sambo helt plötsligt sover hela natten? Å andra sidan har han nog somnat om lätt själv om han varit vaken ändå, annars borde sambon vaknat om han varit riktigt ledsen.

• Cissan83
    Grappa skrev 2013-11-10 23:46:13 följande:
    Kan lillen inte sova på din sida av sängen istället då när du är borta? Känns ju konstigt om den lille alltid vaknar, men med en hårt sovande sambo helt plötsligt sover hela natten? Å andra sidan har han nog somnat om lätt själv om han varit vaken ändå, annars borde sambon vaknat om han varit riktigt ledsen.
    Grejjen är ju den att vi inte vill att han ska kunna gå upp och runt och stöka i lägenheten på nätterna. 
    hemska tanke; om sambon sover så tungt och grabben t.ex klättrar upp i en bokhylla eller liknade och skadar sig, eller får tag i nåt som han stoppas i mun o sätter i halsen!  Förvånad
    Det är en intensiv testperiod och klättrar/hoppa - period nu, och det finns för mkt han kan göra sig illa på/med, tyvärr... 
  • Frontline
    Cissan83 skrev 2013-11-14 09:31:46 följande:
    Grejjen är ju den att vi inte vill att han ska kunna gå upp och runt och stöka i lägenheten på nätterna. 
    hemska tanke; om sambon sover så tungt och grabben t.ex klättrar upp i en bokhylla eller liknade och skadar sig, eller får tag i nåt som han stoppas i mun o sätter i halsen!  Förvånad
    Det är en intensiv testperiod och klättrar/hoppa - period nu, och det finns för mkt han kan göra sig illa på/med, tyvärr... 
    Har ni ingen dörr till sovrummet?
    Sen om man är orolig för att han ska få i sig saker i halsen eller på annat sätt göra sig illa på så plockar man ju undan det så är ju det bekymret ur världen.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • DeLo
    Frontline skrev 2013-11-14 18:34:16 följande:
    Har ni ingen dörr till sovrummet?
    Sen om man är orolig för att han ska få i sig saker i halsen eller på annat sätt göra sig illa på så plockar man ju undan det så är ju det bekymret ur världen.

Hjälper inte för alla barn, min ena systers son tog sig in i ett låst badrum, klättrade upp för en bokhylla och tog ned en cillit bang (hur det nu stavas?) flaska som var högst upp, klättrade ned och sprutade CB i sitt öga..
  • Frontline
    DeLo skrev 2013-11-14 19:03:39 följande:
    Hjälper inte för alla barn, min ena systers son tog sig in i ett låst badrum, klättrade upp för en bokhylla och tog ned en cillit bang (hur det nu stavas?) flaska som var högst upp, klättrade ned och sprutade CB i sitt öga..
    Har man en haspel på toadörren kan ju allt hända...
    Har man en dörr som man har ändrat dörrhandtaget på så klarar knappast ett barn att öppna den, in till vårt badrum har vi ändrat handtaget 180 grader så man måste lyfta det uppåt och det fixar inte ens våran 3 åring än så länge att öppna...
  • Liten till
    Frontline skrev 2013-11-14 21:26:19 följande:

Har man en dörr som man har ändrat dörrhandtaget på så klarar knappast ett barn att öppna den, in till vårt badrum har vi ändrat handtaget 180 grader så man måste lyfta det uppåt och det fixar inte ens våran 3 åring än så länge att öppna...

Fast alla är olika. När sonen var ca 1 1/2 så fixade han alla vända handtag. Fast det är klart, vid 15 mån så låste han vår förrådsdörr (sån där gammal vanlig metall nyckel ) och kastade ner den bakom ett element. Han gick jätte tidigt och har varit tidig med finmotorik och grovmotorik.

Jag bara tänker såhär, om sonen är så stor så han kan klättra, är du inte mer rädd att han försöker klättra ut spjälsängen och ramlar med huvudet före ner, än att han ev går upp på natten? Det var jag iaf. Skönt att det gick skapligt att sova borta, min sambo är lika, vaknar aldrig av nåt, men är de två ensamma hemma så vaknar han lätt. Konstigt. Fast jag vaknar aldrig av att sonen hostat/skrikigt/grinat innan sambon lagt sig, men resten av natten vaknar jag direkt. Tror det är undermedvetet på nåt sett.
  • DeLo
    Frontline skrev 2013-11-14 21:26:19 följande:
    Nja, fanns inget handtag utan var låst ändå ;) Man fick trixa med anordningen i mitten vilket var svårt (den där fyrkantiga saken i själva handtaget som var tvungen att vridas om för att kunna låsas upp). Han var 2 år.
  • Frontline
    DeLo skrev 2013-11-14 23:11:33 följande:
    Nja, fanns inget handtag utan var låst ändå ;) Man fick trixa med anordningen i mitten vilket var svårt (den där fyrkantiga saken i själva handtaget som var tvungen att vridas om för att kunna låsas upp). Han var 2 år.
    Ja det var ju duktigt han blir nog kärnfysiker runt 8-10 års åldern...
  • Cissan83
    Frontline skrev 2013-11-14 18:34:16 följande:
    Har ni ingen dörr till sovrummet? Sen om man är orolig för att han ska få i sig saker i halsen eller på annat sätt göra sig illa på så plockar man ju undan det så är ju det bekymret ur världen.

Allt är ju inte så enkelt jämnt. Jo, vi har en dörr till sovrummet, men den öppnar han. Vi kan ju knappast plocka bort soffan, el v-rumsbordet, som vi är oroliga för att han ska slå sig i när han hoppar & slänger sig i soffan! (Vilket är det roligaste nöjet just nu) Det är tur att han än så länge inte tagit sig ur spjälsängen, men det är bara en tidsfråga!
Svar på tråden Sambon vaknar inte....