• Solisrosis

Köpa beg. andningslarn? Babysense 2

Har en dotter på 8 dgr som inte trivs med att ligga på rygg utan föredrar sida och mage. Jag har därför bestämt mig för att köpa ett babysense 2. Hade det till första dottern men sålde av det sedan. Har hittat ett på blocket som är inköpt 2009 och använt 1 år. Vågar man köpa begagnade larm? Hon har testkört det i veckan och det var OK.

• Svar på tråden Köpa beg. andningslarn? Babysense 2
  • Maddi

Man vet ju aldrig hur varsamt dom använt den. Men samtidigt, funkar den så funkar den. Försök isåfall kolla på något vis innan du köper den. 

Vi har ett sådant larm och köpte det inte begagna, men skulle absolut kunna sälja det i andra hand, för oss är det som nytt.  

• Solisrosis

Ja eller hur! Hur slitet kan det bli? Man ska ju dessutom kunna använda larmet till fler barn enligt tillverkaren. Så om man testkör den och den fynkar, vågar man köpa det då?

• Burberry

Vi hade varsitt sånt larm till tvillingarna 2009 (använde det ca ett år dagligen) ena sålde jag genast efteråt, den såldes därefter ännu vidare. Det andra kommer jag att använda åt bebisen jag väntar nu.

Står om jag minns rätt i instruktionerna att man ska köpa ny platta (säljs skilt) till följande barn, men tror nu nog att det klarar åtminstone två användningsperioder. Men kommer förstås testa det först och se om det verkligen larmar (tex när man lyfter bort bebis) innan vågar lita helt på det.

• läkarstudent

Ja, jag skulle gjort det, man ska ju ändå testa larmet varje dag och då märker man ju om det gått sönder. Sen är det ju klart att barnet kan sluta andas en natt och att larmet kan råka sluta fungera just den natten, men vad är oddsen?

Sedan måste jag bara påpeka att de där larmen med stor sannolikhet inte ger något skydd mot plötslig spädbarnsdöd, eftersom forskningen pekar mot att PSD inte alls beror på andningsuppehåll (vilket man tidigare trodde), och att det inte går att skaka liv i ett barn som drabbats. Så man bör alltså ta rekommendationen om ryggläge på lika stort allvar oavsett om man har larm eller inte. 

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Solisrosis

Ok. Tack för svar. Tips mottages tacksamt på hur jag får henne att trivas på rygg? Att ligga på sida är väl i sig ingen fara, problemet är väl att hon kan rulla över på mage? Kan jag lägga något vid magen för att förhindra att hon rullar över? Första dottern trivdes nämligen bra på rygg!

• Alexi

Jag la en hårt rullad hannduk framför magen på sonen, han sov alltid på sidan eftersom han somnade när han ammade.

• Burberry
    Solisrosis skrev 2013-11-10 18:02:58 följande:

Ok. Tack för svar. Tips mottages tacksamt på hur jag får henne att trivas på rygg? Att ligga på sida är väl i sig ingen fara, problemet är väl att hon kan rulla över på mage? Kan jag lägga något vid magen för att förhindra att hon rullar över? Första dottern trivdes nämligen bra på rygg!

Ihoprullade babyfleecefiltar använde sjukhuset, det fortsatte vi med hemma, billigt o fungerande
Svar på tråden Köpa beg. andningslarn? Babysense 2