Anonym (lh) skrev 2013-12-18 10:37:01 följande:
Usch!!! Lider med dig! Bor barnen varannan vecka eller?
Vissa människor kan inte prata eller kommunicera. De använder flykt som lösning. Det är nog helt ok för dem själva, men runtomkring dem finns människor som de skadar. De kan inte se sin egen del i ett system. Har en ex-man som var likadan. Han tog fröken i hand som dottern haft i 3 år när vi hade utvecklingssamtal sist. Nu har han blivit bättre sen skilsmässan. Tar ansvar osv, men det hänger nog ihop med att han inte reser hela tiden.
Hon kanske har en "missbrukar"personlighet. Låter så.
Jag kom fram till som en lösning att JAG planerar allt. Han får rätta sig in i MIN plan. Jag ville samarbeta med honom kring det - men han saknar tyvärr förmågan. Sen jag bestämde mig för att ta ledarskapet och bestämma så har det blivit bättre för mig och barnen. De små tycker dock att det är jobbigt med hans fladdrighet. De behöver förutsägbarheten. Särskilt vid skilsmässa.
Hur klarar du dig?
8-åringen bor varannan vecka och de tre tonåringarna bor hos mig hela tiden men äter hos sin mamma på kvällarna, bor nära. Jo det är en sorts flyktbeteende hon har. Tyvärr bara att acceptera(men det är svårare och tar längre tid).
Jag har också tagit befälet över situationen på sätt och vis. Inser att det är jag som måste ta upp varje fråga om den ska bli besvarad. Föreslår henne hur vi ska göra och hon är oftast med på det.
Min plan är att vara trevlig och vänta och se om hon blir mer kommunicerbar. Men jag har inga förhoppningar, dumt att riskera besvikelse.
Hur jag har det?
Gillar inte att vara ensam i det stora huset, har för få singelkompisar tyvärr, blir så när man satsat allt på en stor familj, och jobbet förstås. Nya förhållanden har det blivit några, men varje gång är det jag som har hoppat av, svårt att hitta någon som jag trivs med långsiktigt. Men det är ju inget unikt problem

Går danskurs och håller på med musik, hoppas att det löser sig med tiden.