• aysn

Hjälp, vi drunknar i barnböcker! Hur kan vi förvara dem på ett smart sätt?

Vi älskar böcker och barnen har en massa. Tyvärr funkar det inte att ha dem i hyllor eftersom de alltid ramlar ut och ligger huller om buller överallt. Tänkte att man kunde skaffa lådor att ha böckerna i, så blir det lättare för barnen att bläddra igenom dem, som på ett bibliotek, men samtidigt kan vi inte ha för många sådana lådor på golvet. Vad gör vi med resten av böckerna? Vad har ni för lösningar? Och vet någon var det finns praktiska, snygga lådor till böckerna?

• Svar på tråden Hjälp, vi drunknar i barnböcker! Hur kan vi förvara dem på ett smart sätt?
  • Alexi

Ni kanske helt enkelt ska låtsas att det är ett bibliotek dit man går och lånar ett antal åt gången och ha den stora mängden böcker någon annanstans och sen en lagom mängd i barnrummet åt gången.

• YokohamaNr2

Vi har också hur mycket böcker som helst, jag försöker ha lite ordning så att böcker som inte tittas i dagligen och är lite större finns i en bokhylla i matrummet, böcker som alltid läses ligger i en låda under soffbordet i vardagsrummet, sen har vi hyllor i barnens rum plus en liten i vardagsrummet. Ordningen går sisådär ligger alltid böcker och dräller överallt

• anyXX

Vi har sockerlådor som barnen kan bläddra i. Superbra och snyggt!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Minniemousemommy

Vi har alltid haft en rimlig mängd i deras rum, gamla böcker som inte gillas längre lägger vi undan och skänker sedan bort efter ett tag. Vi har våra böcker i en sådan här (Bilden) och det funkar utmärkt för oss. Men vill du ha alla framme så skaffa bara en lådförvaring på typ ikea och ha alla liggandes i.

• Leiben

Har också bara en del böcker åt gången. Det blir ju ofta intressanta igen om de legat borta ett tag och sedan åker fram igen.

• Gladskit

Vi kör också så att vi varvar. Vi har lådor på vinden med barnböcker i och kanske 2-3ggr per år byter vi ut böckerna och passar på att rensa bort sånt som han blivit för stor för. Det är främst min och min mans gamla barnbokklubbsböcker från 80-talet som vi har lagrade på det viset. Vi har väldigt många såna böcker kvar från barndomen varav en del är både mina och min systers så de vandrar mellan familjerna med jämna mellanrum. Varken hon eller jag har plats för alla. Men det är egentligen ett kärt problem, älskar böcker och läsning

• Rosa rugosa

När dottern var mindre hade jag det mesta i bokhylla, högt upp så hon inte bara kunde dra ner och riva i allt och sedan var några längre ner som hon själv kunde bläddra i, bytte ut efter hand.

• Wilowa

Lådor med böcker i kan man ställa på kant i en bokhylla, då stannar de kvar lite bättre i hyllan och de är lätta att ta ner.

• Wilowa
    Minniemousemommy skrev 2013-12-04 01:44:52 följande:
    skickade iväg utan bilden - idiot.

En sådan hylla rymmer fler böcker än man tror, det får oftast plats tre rader med böcker på varje hyllplan.
Svar på tråden Hjälp, vi drunknar i barnböcker! Hur kan vi förvara dem på ett smart sätt?