• Utvandraren

Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!

Min son verkar ha tröttnat på det mesta vi brukar göra och det börjar bli för kallt för att vara utomhus hela dagarna speciellt för lillasyskonet på 6 mån. Kan någon några roliga lekar? Vad gör ni?

• Svar på tråden Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!
  • Utvandraren
    pigglet skrev 2013-11-11 20:17:03 följande:
    Öppna förskolan, biblioteket, badhuset.
    Passa på att vara ute när småsyskonet ändå ska sova, så kanske ni får någon timme eller två.
    Eller hälsa på hemma hos släkt och vänner. Bjud hem dem till er.
    Läsa böcker, lyssna på skivor, dansa.

Egentligen är min filosofi att det inte är farligt att ha tråkigt. Barn ska visst bli kreativa av det. Om ett barn har tråkigt spelar det sällan någon roll vad man föreslår - det kommer säga att det är tråkigt. Bäst om de hittar på något själva.     
    Badhuset vågar jag inte, de är ju ändå två och vatten. Nej, jag skulle bli hyperstressad av det. Vi har ofta besök och besöker men inte under veckodagarna så mycket utan mest helger. Försöker fortfarande att få honom att gilla böcker men det har inte nått fram. Lyssna på musik och dansa brukar vi göra.

Det där med att ha tråkigt hade jag inte tänkt på innan. Du har nog en poäng där. Kanske nojjar upp mig för mycket. Ensamlek är ju också viktigt. Tror jag får duktighetskomplex eller dåligt samvete efterssom de är två så nära. Tack. Det där lugnade mig mycket faktiskt
  • Alexi

Illtjöt han även om du satt hos honom? För när jag var fl med lillebror så var jag jättemycket på öf för storasysters skull men hon lekte inte själv utan jag satt där bredvid henne mesta tiden. Testa igen, öf är fantastiskt när man fått rutin på det.

• Utvandraren
    Alexi skrev 2013-11-11 20:49:27 följande:
    Illtjöt han även om du satt hos honom? För när jag var fl med lillebror så var jag jättemycket på öf för storasysters skull men hon lekte inte själv utan jag satt där bredvid henne mesta tiden. Testa igen, öf är fantastiskt när man fått rutin på det.
    Jag tror han märkte av att jag blev ledsen också. Det var en mamma som var otrevlig mot mig på vägen in och jag är full av hormoner. Väntar barn nr 3 och är så känslosam. Vi ska prova igen på onsdag. Tänkte bara handla och lite måsten imorgon för jag vill stanna hemma och arbeta in nya rutiner. Förhoppningsvis blir det bättre på onsdagen...
  • Alexi
    Utvandraren skrev 2013-11-11 20:57:21 följande:
    Jag tror han märkte av att jag blev ledsen också. Det var en mamma som var otrevlig mot mig på vägen in och jag är full av hormoner. Väntar barn nr 3 och är så känslosam. Vi ska prova igen på onsdag. Tänkte bara handla och lite måsten imorgon för jag vill stanna hemma och arbeta in nya rutiner. Förhoppningsvis blir det bättre på onsdagen...
    Oj, nu blir jag imponerad, en knappt tvååring, en sexmånaders och gravid igen, himmel.

Hoppas det blir bättre på onsdag. Tveka inte att ta hjälp av personalen i början heller, de brukar vara så trevliga och man kan ju behöva fem minuters hjälp med bebisen för att kunna hjälpa storasyskonet osv. Går man regelbundet där så blir det ju en trygg och välkänd plats för barnen och därmed blir det lättare och lättare.

• Utvandraren
    Alexi skrev 2013-11-11 21:01:26 följande:
    Oj, nu blir jag imponerad, en knappt tvååring, en sexmånaders och gravid igen, himmel.

Hoppas det blir bättre på onsdag. Tveka inte att ta hjälp av personalen i början heller, de brukar vara så trevliga och man kan ju behöva fem minuters hjälp med bebisen för att kunna hjälpa storasyskonet osv. Går man regelbundet där så blir det ju en trygg och välkänd plats för barnen och därmed blir det lättare och lättare.

Jo vi ska försöka igen tack

Har alltid velat ha nära mellan mina barn, det blev lite närmare än vad vi hade tänkt oss dock
  • FlitigaLis

Jag och min nästan tvååring har precis bakat pepparkakor. Han älskade det!

Bygga kojor och dra fram alla kuddar och filtar gillar han också.

• FlitigaLis
    Utvandraren skrev 2013-11-11 20:42:08 följande:
    Provade idag men det gick inte bra. Han illtjöt. Trodde jag skulle lämna honom där och gå som när han leker med sin kusin

Testa igen och igen. Han kommer fatta att du inte kommer lämna honom till sist
  • Utvandraren
    FlitigaLis skrev 2013-11-12 10:57:53 följande:
    Jag och min nästan tvååring har precis bakat pepparkakor. Han älskade det!

Bygga kojor och dra fram alla kuddar och filtar gillar han också.
    Ja! Jag "glömde" att det snart blir jul. Allt julbak kommer ju att bli fantastiskt roligt med en tvååring. Kojor har vi försökt men det är visst bara jag som tycker är kul. Vi har också gjort en hemlig hörna där man inte syns om man hittar på hyss men han verkar inte vilja vara osynlig
  • Suzzie

Hej, har inte läst tidigare tips men det här brukar vi göra: spela på kastruller/bunkar, sortera kottar/stenar/pinnar i olika högar, leka pic nic på en filt med nån gammal äggkartong å andra tomma förpackningar, kuddkrig i sängen, bygga hinderbana å springa i (ev med hjälp beroende på svårighetsgrad, klippa å klistra (gärna med överblivna foton på släkt/vänner om jag fått över annars tidningar), bygga grejrer med gamla kartonger och sen måla, kurragömma (alla kan gömma sig tillsammans, ibland vill äldsta gömma sig själv då letar vi andra), bygga klossar å låta det rasa på olika sätt (hand,fot,rumpa,blåsa osv), dansa till musik, klä ut sig i hattar eller olika strumpor där det går att få på sen försöka norpa varandras strumpor, gömma nyckeln fast istället använda nappen, gissa sången (vissla å låt barnet gissa), charader (säg nåt och försök båda immittera saken), gympa till musik (åla, krypa, gå skottkärra, gå, spring,backasnurra, hoppa osv osv...

• Killerhillary
    Suzzie skrev 2013-11-24 14:04:39 följande:
    Hej, har inte läst tidigare tips men det här brukar vi göra: spela på kastruller/bunkar, sortera kottar/stenar/pinnar i olika högar, leka pic nic på en filt med nån gammal äggkartong å andra tomma förpackningar, kuddkrig i sängen, bygga hinderbana å springa i (ev med hjälp beroende på svårighetsgrad, klippa å klistra (gärna med överblivna foton på släkt/vänner om jag fått över annars tidningar), bygga grejrer med gamla kartonger och sen måla, kurragömma (alla kan gömma sig tillsammans, ibland vill äldsta gömma sig själv då letar vi andra), bygga klossar å låta det rasa på olika sätt (hand,fot,rumpa,blåsa osv), dansa till musik, klä ut sig i hattar eller olika strumpor där det går att få på sen försöka norpa varandras strumpor, gömma nyckeln fast istället använda nappen, gissa sången (vissla å låt barnet gissa), charader (säg nåt och försök båda immittera saken), gympa till musik (åla, krypa, gå skottkärra, gå, spring,backasnurra, hoppa osv osv...
    Jag skulle önska mig lite av din kreativitet och din ork! Vad roligt ni verkar ha  
  • Ramborg

Måla med fingerfärger.

Limma paljetter (han pekar, du kluddar lim, han sätter dit). Det kan man göra på ritpapper eller dekorera enkla värmeljusmuggar eller vad man vill.

Toarullepyssel: Bygg en kikare av två tomma rullar. Dekorera med papper, rita med tuschpennor på.

Bygg en docka av toarulle och flörtkula. Hatt av en bit tom äggkartong.

Bygg en häst, klipp isär en rulle och gör cylindrar av olika storlek till ben och hals. Garn till man och svans.

Måla toarullar och klipp isär till armband. Fäst ihop många armband till ett halsband.

Maracas av tom rulle, papper på ändarna, ärtor /makaroner /undersök hur olika saker låter olika.

Måla med vattenfärger.

Undersök i köksvasken: vilka saker flyter och vilka sjunker? Hur många av den saken kan man lasta på den andra saken innan den sjunker?

Blås såpbubblor.

42.
  • tulip79

Min son på 2 år gillar att bygga med lego, leka med brio järnväg. När han tröttnar på att köra tåg så kan han sysselsätta sig ett bra tag med att bygga om rälsen. Han gillar även att rita m tusch, play-doh-lera, läsa, pussla. Just nu är favoritboken jaga. Inte helt idealiskt när jag själv är i 9e månaden... Leka i handfatet med massa bubblor är oxå uppskattat, men det blir så blött på golvet!

• tulip79
    tulip79 skrev 2013-12-13 07:09:27 följande:
    Min son på 2 år gillar att bygga med lego, leka med brio järnväg. När han tröttnar på att köra tåg så kan han sysselsätta sig ett bra tag med att bygga om rälsen. Han gillar även att rita m tusch, play-doh-lera, läsa, pussla. Just nu är favoritboken jaga. Inte helt idealiskt när jag själv är i 9e månaden... Leka i handfatet med massa bubblor är oxå uppskattat, men det blir så blött på golvet!

Inte favoritboken utan favoritleken
  • momomo

När vår tvååring fick ett parkeringsgarage (med ljudeffekter) så släppte det att han började kunna leka själv mer än enstaka minuter i sträck... Vilket man ju gärna vill när man har en bebis att sköta om också Glad

Sitta och rita, bygga med klossar, bygga duplo kan han också sysselsätta sig själv med lite längre stunder (dvs 10-15 min eller så). Ibland är det roligt med pussel eller att leka med  brickorna till ett memo-spel.

Plaska i diskhon är också jättekul (fast inte för mamma som får torka hela köket sen...)

Roliga saker att leka tillsammans är bla hjälpa till i köket (skala lök!), servera te med leksaksservis, bädda ner lillasyster och mamma, läsa böcker, sjunga, rita tillsammans, modellera...

Svar på tråden Akut råd om inomhuslekar för en uttråkad snart 2 åring!