• Anonym (Vem bestämmer?)

Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?

Hej

Min man har umgängeshelger med sitt barn och pga avstånd så innebär det att han får ta ledigt varje gång. Det gör honom inget som så, han kan oftast jobba ikapp andra dagar, men nu kan det komma att bli nej då och då från chefen då det finns vissa jobb som måste bli klara just samma dag. Min fråga är nu om jag kan hämta även om mamman nekar?

Grejen är att förskolan har sagt ja, mot att jag hänger med och hämtar minst en gång så de ser vem jag är. Jag har erbjudit dem en kopia av mitt körkort också att ha där ifall det är vikarie någon gång samt att pappan isf varje gång ringer om det blir jag som måste hämta.
    Mamman dock, hämtar alltid barnet tidigare de ggr hon fått veta att jag ska med till förskolan med motiveringen att hon saknat barnet alt att barnet varit sjuk. Dock har förskolan nekat till att skickat hem barnet för sjukdom vid de tillfällen hon har sagt det.
    Vi misstänker nu att hon inte vill att jag ska hämta och undrar då om hon lagligt kan neka att jag får hämta så att förskolan inte släpper iväg barnet med mig?

Mamman är alltid trevlig när vi ses och säger inget illa om mig till pappan, däremot gapar hon och klagar på pappan väldigt ofta (ett par ggr i veckan).    
    Det kommer ju, tyvärr, att få bli så att pappan inget säger om att jag ska med och hämta och även ljuga om hon frågar.        

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-12 10:29
    Glömde att skriva att de har gemensam vårdnad.

• Svar på tråden Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?
    BioBonus skrev 2013-11-12 15:14:41 följande:
    Ta ett rejält snack med mannen din. Ni hämtar på de tider som passar er, de dagar ni har umgänge. Mamman behöver inte alls vara med när du visar upp dig, det räcker att pappan presenterar dig och berättar att du kommer hämta ibland. På samma sätt som man gör med mormor/farmor etc.
    Och hon kan inte både gapa om att barnet blir hämtat sent, och sen förbjuda den som kan hämta tidigt att hämta.

Det här är bara och endast en mamma som är ute efter att vara besvärlig. Hon har inga som helst juridiska, eller ekonomiska, eller moraliska belägg för att försvåra det här. Hon verkar enbart svartsjuk och bitter.

Jag vet, av egen erfarenhet, att enda sättet att hantera en sån här mamma, är att stå still och fortsätta göra på det sätt som fungerar för dig och din man i er vardag med barnet.
    Tala om för dagis att de inte ska meddela henne vem som hämtar (eller så meddelar inte ni vem som hämtar så kan de inte försäga sig).
    Behöver ni hämta barnet senare och hon har hämtat det redan, jaha - åk hem till henne och hämta barnet där. Prata med dagis om att de dagar som ni hämtar så kan det hända att barnet blir hämtat lite senare - vill de ha ett skriftligt schema på det så att de vet? Meddela mamman att ni har gett era tider till dagis och att de är införstådda med att barnet hämtas av er. Då blir det ju extremt pinsamt för henne att dyka upp där och släpa ut barnet inför personalen... 

Men framförallt - få din man att förstå att han inte behöver gå med på det här. Han ska ju inte hamna i onåd hos sin arbetsgivare, och kanse tom förlora jobbet, för att han har ett, i det här fallet iallafall, idiotiskt ex.

Lycka till. 
    Tack

Ja det är så här vi får göra from nu. Maken har varit dels lat skulle jag tro, men också så har han inte vetat om hur detta går till, rättigheter osv eftersom mamman nogsamt präntat in att mamman har större rättigheter än pappan, särskilt som pappan inte var föräldraledig. (Hon hade inget jobb, ingen a kassa, pappan har sparat några dagar att ta ut under något lov, men inte varit aktivt föräldraledig 'i vardagen' så att säga)  

Tanken är att prata med personalen om pappans hämtningsdagar, att det kan bli senare eller så blir det jag som hämtar.  Särskilt som det är ont om jobb inom hans gebit här. Förlorar han jobbet måste vi kanske flytta och närmare barnet blir sämre jobbmöjligheter, längre ifrån blir sämre umgängesmöjligheter.  

För barnets skull är det bäst om jag hämtar, då barnet annars ofta somnar i bilen på väg hem = somnar inte på kvällen = blir sur och grinig på lördagen när vi försöker få upp honom för att inte ändra dygnsrytmen. Det är inte kul med umgänge som går i gnällighetens tecken hela lördagen som är vår enda heldag med honom.

• skpklm
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-12 15:22:56 följande:
    Tack

Ja det är så här vi får göra from nu. Maken har varit dels lat skulle jag tro, men också så har han inte vetat om hur detta går till, rättigheter osv eftersom mamman nogsamt präntat in att mamman har större rättigheter än pappan, särskilt som pappan inte var föräldraledig. (Hon hade inget jobb, ingen a kassa, pappan har sparat några dagar att ta ut under något lov, men inte varit aktivt föräldraledig 'i vardagen' så att säga)  

Tanken är att prata med personalen om pappans hämtningsdagar, att det kan bli senare eller så blir det jag som hämtar.  Särskilt som det är ont om jobb inom hans gebit här. Förlorar han jobbet måste vi kanske flytta och närmare barnet blir sämre jobbmöjligheter, längre ifrån blir sämre umgängesmöjligheter.  

För barnets skull är det bäst om jag hämtar, då barnet annars ofta somnar i bilen på väg hem = somnar inte på kvällen = blir sur och grinig på lördagen när vi försöker få upp honom för att inte ändra dygnsrytmen. Det är inte kul med umgänge som går i gnällighetens tecken hela lördagen som är vår enda heldag med honom.

Verkar fånigt att försöka inbilla en pappa som har gemensam vårdnad dessutom !   att han är en andra klassens förälder. 
  • BioBonus
    skpklm skrev 2013-11-12 15:29:52 följande:
    Verkar fånigt att försöka inbilla en pappa som har gemensam vårdnad dessutom !   att han är en andra klassens förälder. 
    Man kan ju alltid försöka ;) Och i det härfallet har det ju till viss del fungerat...
    skpklm skrev 2013-11-12 15:29:52 följande:
    Jo, men hon är arg för att han gjorde slut. Och han har inte haft någon anledning förut att misstro henne, hon propsade på gemensam vårdnad från början men har alltid varnande sagt saker som att är du inte pappaledig har du sämre möjligheter osv. Men han KUNDE ju inte vara det för hon hade inget jobb och ville inte söka heller.
    Hon är fortfarande arbetslös efter att ha lyckats bli kickad från sitt sommarjobb inom ett bristyrke.  

När han och jag blev tillsammans så kunde jag börja upplysa honom om saker hon lurat i honom.  

• Anonym (samma sits)

Jag har varit i samma sits där jag inte fick hämta barnet på dagis, under några omständigheter alls för biomamman. Jag fick inte inkräkta på hennes revir.

Förskolan ville till slut att pappan skrev under ett papper att de enbart fick lämna ut barnen till honom de dagar det var hans umgängesdagar. Men att jag eller barnens farmor även fick hämta när han meddelade dom det. De fick alltså inte lämna ut barnet till deras mamma de dagar... Vet inte om de faktiskt fick göra så. Men mamman försökte iaf inte hämta dom fler gånger när det var hans dag o hon kunde inte säga att jag inte fick hämta eftersom Förskolan gladeligen lämnade ut barnen till mig.    

Anonym (samma sits) skrev 2013-11-12 23:14:23 följande:
    Jag har varit i samma sits där jag inte fick hämta barnet på dagis, under några omständigheter alls för biomamman. Jag fick inte inkräkta på hennes revir.

Förskolan ville till slut att pappan skrev under ett papper att de enbart fick lämna ut barnen till honom de dagar det var hans umgängesdagar. Men att jag eller barnens farmor även fick hämta när han meddelade dom det. De fick alltså inte lämna ut barnet till deras mamma de dagar... Vet inte om de faktiskt fick göra så. Men mamman försökte iaf inte hämta dom fler gånger när det var hans dag o hon kunde inte säga att jag inte fick hämta eftersom Förskolan gladeligen lämnade ut barnen till mig.    

Bra agerat av fsk. Tragiskt att det ska behövas dock.
  • nattregn

Jag pratade med JO igår ang ett liknande situation. Grundprincipen är att båda vårdnadshavarna få hämta. Dock verkar det inte vara prövat vad som gäller när umgänget är fastställt och en vårdnadshavare hämtar fast det inte är hens dag. 

nattregn skrev 2013-11-13 22:28:26 följande:
    Jag pratade med JO igår ang ett liknande situation. Grundprincipen är att båda vårdnadshavarna få hämta. Dock verkar det inte vara prövat vad som gäller när umgänget är fastställt och en vårdnadshavare hämtar fast det inte är hens dag. 
    OK, bra att veta. Dock är det inget problem för mig att hämta hos mamman, mig gapar hon inte på, dock som sagt vore det ju bra om personalen på fsk någon gång får veta vem jag är Så länge de inte vet det kan ju inte jag hämta själv = pappan måste ta ledigt. Ibland går det ju bra, men då och då händer något som gör att alla måste jobba hela dagens ut och ibland över.
    Det är ju då det blir så tokigt för pojken, han somnar i bilen hem, är sen vaken halva natten och så grinig dagen därpå eller så sover han till mitt på dagen = halva dagens umgänge borta och lika på söndagen, då kan man väcka tidigare, men då är det i princip hej god morgon, nu ska vi åka till mamma. 

Om det itne fungerar, utan blir tok även nästa gång jag ska följa med så får vi kanske överväga att pappan avstår umgänget den gången Drabbar pojken, men även mamman som då inte kan gå ut och parta. Kanske det får henne att fatta, men dit vill vi ju inte.

• Anonym (nämndeman)

Så krångligt det verkar!   Kanske förskolorna blivit mer restriktiva med tiden?   Har vänner med egen affär.  Jag jobbade utmed samma t-bana som de bodde.  Märkte väninnan att en kund verkade ta lång tid på sig (och maken var på inköpsresa)  ringde hon mig på jobbet och sedan förskolan.  Den familjen behövde aldrig gå dit med mig och presentera mig i förväg.  Jag behövde inte visa legitimation,  det  gick smidigt att hämta deras barn!  Personalen slapp övertid för att vänta på att mamman skulle komma loss.

Anonym (nämndeman) skrev 2013-11-14 10:30:34 följande:
    Så krångligt det verkar!   Kanske förskolorna blivit mer restriktiva med tiden?   Har vänner med egen affär.  Jag jobbade utmed samma t-bana som de bodde.  Märkte väninnan att en kund verkade ta lång tid på sig (och maken var på inköpsresa)  ringde hon mig på jobbet och sedan förskolan.  Den familjen behövde aldrig gå dit med mig och presentera mig i förväg.  Jag behövde inte visa legitimation,  det  gick smidigt att hämta deras barn!  Personalen slapp övertid för att vänta på att mamman skulle komma loss.

Ja, jag tror de blivit mer restriktiva. Iaf i de fall barnen har skilda föräldrar. När jag jobbade på fsk så kunde föräldrarna ringa in och säga att det komemr en och hämtar som heter xx, men bara på sin vecka. Men reglerna och ansvaret är tyngre nu.
    KAN vara så att personalen eg vill träffa mig för att se vem jag är, barnet har en viss problematik på fsk och hos mamman, men inte hos oss vilket barnets pappa har sagt. Men ajg tror de måste vara säkra på att jag är rätt person, för tänk om barnet blir grinig om jag kommer och inte vill åka med? Då kan de ju inte släppa honom med mig om de inte VET att jag är rätt person  
  • Anonym (nämndeman)
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-14 10:59:00 följande:

Ja, jag tror de blivit mer restriktiva. Iaf i de fall barnen har skilda föräldrar. När jag jobbade på fsk så kunde föräldrarna ringa in och säga att det komemr en och hämtar som heter xx, men bara på sin vecka. Men reglerna och ansvaret är tyngre nu.
    KAN vara så att personalen eg vill träffa mig för att se vem jag är, barnet har en viss problematik på fsk och hos mamman, men inte hos oss vilket barnets pappa har sagt. Men ajg tror de måste vara säkra på att jag är rätt person, för tänk om barnet blir grinig om jag kommer och inte vill åka med? Då kan de ju inte släppa honom med mig om de inte VET att jag är rätt person  
    Barnet jag hämtade blev alltid glatt överrraskat;  "Är det Stina som hämtar idag!"  -  det kanske underlättade.  Jag var en vän i familjen långt innan barn var påtänkta...
    Anonym (nämndeman) skrev 2013-11-14 11:24:38 följande:
    Barnet jag hämtade blev alltid glatt överrraskat;  "Är det Stina som hämtar idag!"  -  det kanske underlättade.  Jag var en vän i familjen långt innan barn var påtänkta...
    Säkert. Men nu är de hårdare, det har ju hänt en hel del när föräldrar hämtat på den andras tid, bråk och tjafst om allt osv.

På mitt nuvarande jobb har vi från vissa föräldrar fått kr äva in skriftligt på alla ändringar just för att den ena ändrat utan att ens talat med den andra. Jobbar dock inte på fsk nu utan skola, men ändå.  
  • Anonym (nämndeman)
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-14 11:27:48 följande:
    Säkert. Men nu är de hårdare, det har ju hänt en hel del när föräldrar hämtat på den andras tid, bråk och tjafst om allt osv.

På mitt nuvarande jobb har vi från vissa föräldrar fått kr äva in skriftligt på alla ändringar just för att den ena ändrat utan att ens talat med den andra. Jobbar dock inte på fsk nu utan skola, men ändå.  
    Föräldrarna som har affär har aldrig varit i närheten av skilsmässa vad jag märkt,  Det gjorde säkert skillnad!

Har föstått att flygbolag också blivit restriktivare.  Vårt barn som flög  som ensamflygande upp til tioårsåldern kunde för ett antal år sedan hämtas ut på Arlanda av annan person än pappan;  någon hon inte ens kände igen.  Vad jag förstår kan man numera inte skicka en bror att hämta sitt barn på flygplatsen utan att ha uppgett det när man köpte biljetten.
  • nattregn
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-14 11:27:48 följande:

Ditt problem är väl egentligen rätt lätt löst? Om mamman hämtar hem barnet nästa gång så går ni först till förskolan och presenterar dig, det kan ju inte spela någon roll om barnet är där eller inte. Sen åker ni och hämtar barnet hos mamman. 
    nattregn skrev 2013-11-14 12:00:45 följande:
    Ditt problem är väl egentligen rätt lätt löst? Om mamman hämtar hem barnet nästa gång så går ni först till förskolan och presenterar dig, det kan ju inte spela någon roll om barnet är där eller inte. Sen åker ni och hämtar barnet hos mamman. 

OMG! Hahahahaha den tanken har inte slagit oss alls faktiskt haha. Men så kan vi givetvis göra Tack så mycket för att du påpekar det som borde varit uppenbart.
  • nattregn
    Anonym (Vem bestämmer?) skrev 2013-11-14 12:42:33 följande:

OMG! Hahahahaha den tanken har inte slagit oss alls faktiskt haha. Men så kan vi givetvis göra Tack så mycket för att du påpekar det som borde varit uppenbart.
    det var så lite så :) Önskar att alla problem kunde lösas lika enkelt! 
    nattregn skrev 2013-11-14 13:51:27 följande:
    det var så lite så :) Önskar att alla problem kunde lösas lika enkelt! 

Ja, tänk så lätt livet kunde ha varit då
  • Anonym (samma sits)
    nattregn skrev 2013-11-14 12:00:45 följande:

Det där var min första tanke oxå! Varför har de inte bara åkt till fsk o presenterat dig innan eller efter ni har hämtat barnen. :)
    Ibland missar man dom lättaste lösningarna  
  • nattregn
    Anonym (samma sits) skrev 2013-11-14 22:31:25 följande:

Det där var min första tanke oxå! Varför har de inte bara åkt till fsk o presenterat dig innan eller efter ni har hämtat barnen. :)
    Ibland missar man dom lättaste lösningarna  
    Det fina med att få andras synpunkter på sina problem
Svar på tråden Vad gäller kring hämtning på förskola vid gemensam vårdnad?