Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-11-17 09:18:42 följande:
Oj, vad det låter jobbigt att känna sådär! Jag är själv bonusmamma till två och vi försöker oss nu på vårt första gemensamma. Jag har inga som helst föreställningar om att jag kommer att känna likadant för alla barn. Inte heller tänker jag så, att alla barn här då ska få lika många julklappar och presenter på födelsedagen eller lika mycket kläder. Givetvis kommer det gemensamma barnet att få mer, eftersom han/hon bara får presenter och kläder i ett hem. Det är väl mest rättvist?! Här köper vi kläder till bonusbarnen, men när det gäller dyrare grejer som vinterskor och ytterbyxor säger jag ifrån. Min sambo betalar ju underhåll för sådana saker och det är mammans uppgift att betala för sånt.
Försök inte göra situationen till någonting den inte är. Ta inte på dig ansvar som inte är ditt och som du inte vill ha. Kom ihåg vilka rättigheter och vilka skyldigheter du har. Allt du gör utöver det är bara bonus, men det är ditt eget val.
Och det kanske viktigaste jag lärt mig (och det tog ett bra tag): Försök inte tvinga fram känslor som inte finns där. Det kommer enbart att leda till dåligt samvete för din del och du kommer med tiden att bli olycklig i ditt eget hem om du inte tar tag i saken. Du är DINA barns mamma, du har ansvar för DEM. Så länge du behandlar bonusbarnen väl finns det ingen anledning att må dåligt.
Javisst är jag mina barns mamma, men samtidigt de andra lever med mig varannan vecka och något jag tagit på mig som jag måste investera i, så är det. Man kan inte hålla på vara petig på vad som legat i magen och inte. MEN såklart kommer jag aldrig, och tänker aldrig, sluta vara mamma till mina egna barn!! Där kommer jag för all framtid att finnas villkorslöst.