• Anonym (Bonusmorsan)

GAH! Jag blir vansinnig!

Är sedan fem år tillsammans med en man som sedan tidigare har en dotter, som är fem år. Jag blev således tillsammans med pappan när flickan var nyfödd och numera bor vi tillsammans, barnet är här varannan vecka. Min relation till barnets mamma är mycket dålig och jag kan till viss del förstå att jag inte får någon stjärna i hennes bok då jag är anledningen till att hon och sambon separerade, men jag har verkligen försökt att vara förstående, alltid uppträda civiliserat och stått ut med en herrans massa skitsnack från hennes sida. Det är ju inte så svårt att föreställa sig att jag inte är hennes favoritperson, hon tog separationen mycket hårt och var till och med inlagd på psyk en period när dottern var i ettårsåldern.

Nu är dock mitt tålamod på upphällningen. Jag älskar verkligen sambons dotter. Det är en fantastisk liten tjej, smart, rolig och påhittig. Jag har ju funnits i hennes liv sen hon föddes och det är jag som hämtar henne från förskolan då hennes pappa slutar senare än jag. Jag är verkligen glad att hon finns i mitt liv! Någon som jag dock inte är så glad finns i mitt liv är hennes rabiata mamma. Jag kan rada upp några saker mamman har (enligt mig befängda) åsikter om:

- Hon vill inte att jag kramar barnet. Observera att vi pratar om en femåring som kastar sig i min famn när jag hämtar i förskolan. Jag har frågat mamman om hon tycker att jag ska avvisa dottern vid dessa tillfällen och ja, det tycker hon. "Jag tycker inte att man ska krama barn som inte är ens egna", anser hon.
    - Hon tycker inte att jag ska hämta dottern i förskolan. Att hon annars får gå två timmar till och att hon själv vill att jag hämtar henne, det spelar ingen roll för mamman. 
    - Hon tycker inte om att jag hittar på saker ensam med dottern. Om jag nödvändigtvis alls måste umgås med dottern anser mamman att pappan ska vara med. Alltid. Hon vill inte ens att jag går till lekplatsen själv med dottern, än mindre tar med henne på kafé eller går på Skansen med henne. 

Mestadelen av konversationen med mamman sköter förstås sambon. Han stöttar mig till 100% och är inte rädd för att ta konflikter. Dessvärre ringer dock mamman till mig fem dagar i veckan i alla fall, för att skälla ut mig för alla olämpliga saker jag gjort - som att jag följt med dottern till ridskolan eller hämtat henne från ett barnkalas. Häromdagen hade dottern sagt "Jag vill hem till pappa och min andra mamma!" till biomamman och herrejösses... mamman var arg så att hon kokade när hon ringde till mig för att meddela att om dottern någonsin kallade mig för mamma igen (det gör hon alltså normal inte, utan hon använder mitt förnamn) så skulle hon stämma oss. För vad är oklart.

Nu ska jag och sambon ha barn tillsammans, någonting som min sambos dotter ser fram emot med stor glädje. Mamman däremot anser att det är fruktansvärt att vi skaffar barn tillsammans efter så kort tid (fem år...) och hotar med att ringa soc och påtala att vi är hemska människor som inte tänker ett jota på hennes barn och inte borde få ha barn öht. 

Äsch, jag förstår ju att det här inte är någonting som jag kan få så mkt hjälp med här, men jag ville mest kräka ur mig min frustration. Kanske bara håva in lite sympati från någon som känner igen sig. Fler med vrickade biomammar att ta hänsyn till därute kanske?              

• Svar på tråden GAH! Jag blir vansinnig!
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2013-11-16 23:28:49 följande:
    Och än en gång tycker jag det är hemskt det han gjorde. MEN - du kan inte döma alla andra efter vad du varit med om. DITT barns pappa snackade skit om dig, det var fult gjort o han verkar vara en äkta skitstövel. Det innebär inte att alla, eller ens de flesta, pappor som separerat är likadana. Som sagt så är det snarare tvärtom enligt min erfarenhet - de flesta pappor är vanliga "sjyssta" killar, precis som de flesta mammor. MEN, även enligt min erfarenhet, andra har säkert andra erfarenheter, jag har stött på FLER mammor som burit sig illa åt än pappor...
    De flesta bonusmammor är, enligt min erfarenhet, även de sjyssta tjejer med förmågan att tänka själva. Bilda sin egen uppfattning. De är inte ute efter att göra livet surt för biomammor o bonusbarn. De vill bara leva sitt liv så bra det går. Med mannen de älskar OCH hans barn. Ngt som ibland är jäkligt svårt när man har så många förutfattade meningar o fördomsfulla åsikter att kämpa mot. För hur man än gör så finns där ngn som anser att man gör fel. Antingen engagerar man sig för lite, eller för mkt. Personligen tycker jag att för mkt är bättre än för lite - för barnets skull..
    Och det är synd - synd att många barn förlorar en extra vuxen i livet, ngn som tycker om o finns där för dem, pga att barnets andra förälder o omgivningen inte kan acceptera dem. I en perfekt värld så håller alla förhållanden o alla barn bor med sin mamma o pappa. Nu lever vi inte i en perfekt värld utan får göra det bästa av det vi har.

Jag dömer inte alla andra efter det jag har varit med om. Men precis som du skrev tidigare så tar jag med mig mina egna erfarenheter när jag skriver i trådar, precis som du gör.

I mina erfarenheter så är det nästan alltid bonusföräldrarna som gör livet surt för exet och barnen. Eller så är det frånvarande pappor, mammorna tar alltid (i min värld alltså) det huvudgripande ansvaret.

Jag hade en mkt välfungerande bonusfamilj när jag levde med mitt ex. Men jag har ingen i min närhet som hade det så bra som jag och mina bonusbarn.

Mitt ex har bra kontakt med mitt barn även idag trots att han har en ny sambo, jag däremot vågar inte kontakta hans barn för det känns som jag inkräktar på deras nya bonusmammas relation då.

Saknar dom massor dock, särskilt dottern som jag kom väldigt när - så pass nära att mitt eget barn blev svartsjuk ganska ofta.       
  • Anonym (Bonusmorsan)

Igår åkte bonusdottern till sin mamma och idag kl 05:30 får jag ett ilsket sms om att dotterns favoritjeans inte är med hem till henne. Sambon ringer upp henne senare på morgonen och meddelar att dessa är i tvätten och att hon ska höra av sig till honom om det är någonting. JAG får då ett sms till, där biomamman skriver - hånfullt och med en rad svärord - att jag borde kunna hantera mina konflikter själv. Men saken är ju den att jag inte förstår varför det här skulle vara en konflikt öht och om det nu måste bli en konflikt kring ett par jeans, då är det väl ändå mellan henne och dotterns pappa!?

Att diskutera med den här kvinnan är litegrann som att prata med en vägg, med den skillnaden att väggen inte är elak. Det är just sådana här småsaker som går mig på nerverna. Hon kan ringa för att säga att dottern har en tova i håret, vilket hon bestämt menar måste bero på att vi varit slarviga med att borsta hennes hår föregående vecka. Själv har jag erfarenhet av att en tova kan uppstå rätt snabbt i ett långt hår, speciellt på ett förskolebarn.
    Det är som om hon ständigt letar efter bråk. Ett autentiskt sms från några veckor sedan:

"X (dottern) säger att ni var till badhuset i lördags och hade glömt att ta med duschtvål. Hur kan man glömma att ta med duschtvål!?!?!?!?!?!? Det är väl första man packar ner!?!?!? Jag känner mig oroad för hur ni kommer att klara ett barn till. Sorgligt."

9 av 10 gånger låter jag numera bli att svara. Jag sparar alla sms och sambon säger gång på gång åt mamman att höra av sig till honom, inte till mig, men han har inte nått någon större framgång. Jag försöker verkligen att inte ta åt mig, men vissa dagar vill jag onekligen skrika, eller åtminstone skriva "Sluta terrorisera mig!" .

Puh... Skönt att få "gnälla av sig" ibland.      

• Anonym (x)
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2013-11-18 11:31:48 följande:
    Igår åkte bonusdottern till sin mamma och idag kl 05:30 får jag ett ilsket sms om att dotterns favoritjeans inte är med hem till henne. Sambon ringer upp henne senare på morgonen och meddelar att dessa är i tvätten och att hon ska höra av sig till honom om det är någonting. JAG får då ett sms till, där biomamman skriver - hånfullt och med en rad svärord - att jag borde kunna hantera mina konflikter själv. Men saken är ju den att jag inte förstår varför det här skulle vara en konflikt öht och om det nu måste bli en konflikt kring ett par jeans, då är det väl ändå mellan henne och dotterns pappa!? Att diskutera med den här kvinnan är litegrann som att prata med en vägg, med den skillnaden att väggen inte är elak. Det är just sådana här småsaker som går mig på nerverna. Hon kan ringa för att säga att dottern har en tova i håret, vilket hon bestämt menar måste bero på att vi varit slarviga med att borsta hennes hår föregående vecka. Själv har jag erfarenhet av att en tova kan uppstå rätt snabbt i ett långt hår, speciellt på ett förskolebarn. Det är som om hon ständigt letar efter bråk. Ett autentiskt sms från några veckor sedan: "X (dottern) säger att ni var till badhuset i lördags och hade glömt att ta med duschtvål. Hur kan man glömma att ta med duschtvål!?!?!?!?!?!? Det är väl första man packar ner!?!?!? Jag känner mig oroad för hur ni kommer att klara ett barn till. Sorgligt." 9 av 10 gånger låter jag numera bli att svara. Jag sparar alla sms och sambon säger gång på gång åt mamman att höra av sig till honom, inte till mig, men han har inte nått någon större framgång. Jag försöker verkligen att inte ta åt mig, men vissa dagar vill jag onekligen skrika, eller åtminstone skriva "Sluta terrorisera mig!" . Puh... Skönt att få "gnälla av sig" ibland.      

Du vet att du kan spärra din tele mot vissa nummer om du har en iPhone eller Android tele vill säga. Jag skulle absolut spärra biomammams nummer så kan hon bara höra av sig till pappan.
  • nattregn

Igår åkte bonusdottern till sin mamma och idag kl 05:30 får jag ett ilsket sms om att dotterns favoritjeans inte är med hem till henne. Sambon ringer upp henne senare på morgonen och meddelar att dessa är i tvätten och att hon ska höra av sig till honom om det är någonting. JAG får då ett sms till, där biomamman skriver - hånfullt och med en rad svärord - att jag borde kunna hantera mina konflikter själv. Men saken är ju den att jag inte förstår varför det här skulle vara en konflikt öht och om det nu måste bli en konflikt kring ett par jeans, då är det väl ändå mellan henne och dotterns pappa!?

Att diskutera med den här kvinnan är litegrann som att prata med en vägg, med den skillnaden att väggen inte är elak. Det är just sådana här småsaker som går mig på nerverna. Hon kan ringa för att säga att dottern har en tova i håret, vilket hon bestämt menar måste bero på att vi varit slarviga med att borsta hennes hår föregående vecka. Själv har jag erfarenhet av att en tova kan uppstå rätt snabbt i ett långt hår, speciellt på ett förskolebarn.
    Det är som om hon ständigt letar efter bråk. Ett autentiskt sms från några veckor sedan:

"X (dottern) säger att ni var till badhuset i lördags och hade glömt att ta med duschtvål. Hur kan man glömma att ta med duschtvål!?!?!?!?!?!? Det är väl första man packar ner!?!?!? Jag känner mig oroad för hur ni kommer att klara ett barn till. Sorgligt."

9 av 10 gånger låter jag numera bli att svara. Jag sparar alla sms och sambon säger gång på gång åt mamman att höra av sig till honom, inte till mig, men han har inte nått någon större framgång. Jag försöker verkligen att inte ta åt mig, men vissa dagar vill jag onekligen skrika, eller åtminstone skriva "Sluta terrorisera mig!" .

Puh... Skönt att få "gnälla av sig" ibland.      

Som jag skrivit tidigare, du behöver inte och ska inte behöva ta detta. Jag skulle skriva ett kort sms till henne där du skriver att du inte vill att hon hör av sig till dig på något sätt, varken via mejl, sms eller telefon. Efter detta skulle jag blocka alla hennes sms, sluta svara på hennes samtal och om det inte upphör faktiskt polisanmäla henne. Jag skulle oxå tro att hennes mål är att skapa konflikt, för då får hon ju uppmärksamhet och då finns hon!! Har hon någon psykisk sjukdom?
  • Anonym (Bonusmorsan)

Jag har tyvärr ingen modern telefon, utan en gammal Nokia från 2005 (har lite fobi för ny teknik, hehe), men jag får nog göra som ni föreslår och faktiskt sluta svara på såväl sms som samtal.

Jag misstänker att hon har emotionell instabil personlighetsstörning/borderline. Har själv arbetat inom psykiatrin och hon uppvisar en hel del tecken på denna diagnos, men vad jag vet har hon ingen kontakt med vården sedan hon var inlagd för fyra år sedan. Hennes självinsikt verkar tämligen... obefintlig.  

• Essien
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2013-11-18 11:50:30 följande:
    Jag har tyvärr ingen modern telefon, utan en gammal Nokia från 2005 (har lite fobi för ny teknik, hehe), men jag får nog göra som ni föreslår och faktiskt sluta svara på såväl sms som samtal. Jag misstänker att hon har emotionell instabil personlighetsstörning/borderline. Har själv arbetat inom psykiatrin och hon uppvisar en hel del tecken på denna diagnos, men vad jag vet har hon ingen kontakt med vården sedan hon var inlagd för fyra år sedan. Hennes självinsikt verkar tämligen... obefintlig.  

Men svara att du sparar alla hennes sms för att ha material till polisanmälan sen. Säg att polisen har bett dig att göra det.
  • Anonym (---)
    Anonym (Bonusmorsan) skrev 2013-11-18 11:50:30 följande:
    Jag har tyvärr ingen modern telefon, utan en gammal Nokia från 2005 (har lite fobi för ny teknik, hehe), men jag får nog göra som ni föreslår och faktiskt sluta svara på såväl sms som samtal.

Jag misstänker att hon har emotionell instabil personlighetsstörning/borderline. Har själv arbetat inom psykiatrin och hon uppvisar en hel del tecken på denna diagnos, men vad jag vet har hon ingen kontakt med vården sedan hon var inlagd för fyra år sedan. Hennes självinsikt verkar tämligen... obefintlig.  

Den diagnosen har jag också HAFT. Måste skriva 'haft' med stora bokstäver eftersom jag genom behandling har blivit frisk från den diagnosen.

Jag tycker faktiskt ärligt talat att du nog kan ha rätt. Jag känner igen mig själv i det irrationella beteendet att ena sekunden vara tillmötesgående och be om ursäkt för att i nästa sekund bli rabiat igen.

Dessutom är det miljoner gånger värre för någon med denna personlighetsstörning att bli lämnad. Det har jag förstått att folk som inte lider av detta har svårt att förstå. 

Det är väl "bara att gå vidare", men trots min behandling och att jag nu räknas som frisk så förlåter jag aldrig sveket!
    När jag bodde i bonusfamiljen så gjorde den mannen likadant, lämnade mig för en annan. Jag var inte frisk DÅ så jag hatar honom än idag och således även den nya, MEN jag vill inte förbjuda mitt barn att ha kontakt med dom om det är vad barnet önskar.      

Nu är inte den mannen någon bioförälder till mitt barn så dom träffas väldigt sällan.  
  • Anonym (rockolga)

"De flesta bonusmammor är, enligt min erfarenhet, även de sjyssta tjejer med förmågan att tänka själva. Bilda sin egen uppfattning. De är inte ute efter att göra livet surt för biomammor o bonusbarn. De vill bara leva sitt liv så bra det går. Med mannen de älskar OCH hans barn. Ngt som ibland är jäkligt svårt när man har så många förutfattade meningar o fördomsfulla åsikter att kämpa mot. För hur man än gör så finns där ngn som anser att man gör fel. Antingen engagerar man sig för lite, eller för mkt. Personligen tycker jag att för mkt är bättre än för lite - för barnets skull..

Och det är synd - synd att många barn förlorar en extra vuxen i livet, ngn som tycker om o finns där för dem, pga att barnets andra förälder o omgivningen inte kan acceptera dem. I en perfekt värld så håller alla förhållanden o alla barn bor med sin mamma o pappa. Nu lever vi inte i en perfekt värld utan får göra det bästa av det vi har.[/quote]

Väldigt bra skrivet! :)

• Anonym (Zzz)

Som man bäddar får man ligga som det brukar heta. Din man valde uppenbarligen fel kvinna att skaffa barn med. Och han valde det fulaste sättet någonsin att dumpa henne. Alla ni inblandade får nu ta konsekvenserna av alla dåliga val. Det smarta för din del vore att fundera på hur minimera skadeverkningarna för dig själv i första hand och ditt kommande barn i andra hand.

• Anonym (Zzz)
    Igår åkte bonusdottern till sin mamma och idag kl 05:30 får jag ett ilsket sms om att dotterns favoritjeans inte är med hem till henne. Sambon ringer upp henne senare på morgonen och meddelar att dessa är i tvätten och att hon ska höra av sig till honom om det är någonting. JAG får då ett sms till, där biomamman skriver - hånfullt och med en rad svärord - att jag borde kunna hantera mina konflikter själv. Men saken är ju den att jag inte förstår varför det här skulle vara en konflikt öht och om det nu måste bli en konflikt kring ett par jeans, då är det väl ändå mellan henne och dotterns pappa!? Att diskutera med den här kvinnan är litegrann som att prata med en vägg, med den skillnaden att väggen inte är elak. Det är just sådana här småsaker som går mig på nerverna. Hon kan ringa för att säga att dottern har en tova i håret, vilket hon bestämt menar måste bero på att vi varit slarviga med att borsta hennes hår föregående vecka. Själv har jag erfarenhet av att en tova kan uppstå rätt snabbt i ett långt hår, speciellt på ett förskolebarn. Det är som om hon ständigt letar efter bråk. Ett autentiskt sms från några veckor sedan: "X (dottern) säger att ni var till badhuset i lördags och hade glömt att ta med duschtvål. Hur kan man glömma att ta med duschtvål!?!?!?!?!?!? Det är väl första man packar ner!?!?!? Jag känner mig oroad för hur ni kommer att klara ett barn till. Sorgligt." 9 av 10 gånger låter jag numera bli att svara. Jag sparar alla sms och sambon säger gång på gång åt mamman att höra av sig till honom, inte till mig, men han har inte nått någon större framgång. Jag försöker verkligen att inte ta åt mig, men vissa dagar vill jag onekligen skrika, eller åtminstone skriva "Sluta terrorisera mig!" . Puh... Skönt att få "gnälla av sig" ibland.      

Ja, det låter som en mycket bra ide att du spärrar hennes nummer. Och minimerar din kontakt med henne. Förstår helt ärligt inte riktigt hur det kommer sig att din man tar så mycket skit från henne. Det är väl bara för honom att sätta upp gränser med.
  • Anonym (Ojoj)

Ja jisses. Den där rabiata biomamman kunde ha varit jag. Min man lämnade mig för en annan och ska nu ha barn med henne också. Men på nåt vis måste man ju sansa sig även om man är jättestött/ledsen/arg.
    Jag förstår inte hur man kan bete sig såhär och utsätta dottern för det. Hon märker ju såklart den dåliga stämningen...

Biomamman är förmodligen väldigt sårad men kanske det ligger mer problem där också. Känns ju inte sunt att hålla på sådär..

Tycker synd om er alla!

Svar på tråden GAH! Jag blir vansinnig!