• Chrizzy81

4-åring fortfarande blöja på natten!

Hej!
    Har en kille på 4,5 år som fortfarande har blöja på natten.
    Har varit blöjfri på dagen sen 2,5 år, Han kissar nästan alltid i blöjan på natten, den är sällan torr. Dricker inte välling och kissar alltid sista timmen innan läggning. Dricker inte särskilt mycket på dagen men är dålig på att kissa, han håller sig in i det sista och kissar kanske endast 3 gånger/dag. Då får vi påminna honom. Men kissar aldrig ner sig på dagen.
    Har inte testat att ta bort blöjan på natten - tycker ni jag ska göra det? Han vill verkligen sluta med blöja på natten, tycker det är lite pinsamt....

Andra tips - är detta ett vanligt problem? 

• Svar på tråden 4-åring fortfarande blöja på natten!
  • Queenie70

Testa och se om det funkar. Min hade nattblöja vid 4, försökte ta bort den men det kissades i sängen varje natt. Satte på blöja igen och hade det några månadee tills han plötsligt vaknade torr varje morgon. Då tog jag bort den och senaste månaderna har det funkat problemfritt. Han är nu 5 år och4 månader. Nattorrhet handlar om hormoner och han var helt enkelt inte kroppsligt mogen tidigare. Bekräfta ditt barn i att det inte är nåt fel el ovanligt att ha nattblöja när man är 4.

• Flickan och kråkan

Jag har en 4,5-åring OCH en snart 6-åring med nattblöja. Med vår snart 6-åring var vi på barnmedicin då han förutom att kissa på nätterna kissar väldigt ofta och mycket (har kollat socker och uvi tidigare, men inget på tok). De utredde allt som skulle kunna vara, men de sa att det var väldigt vanligt och att så länge han är helt ok med blöja på natten (vilket han är,  han funderar inte det minsta på att det skulle vara pinsamt eller så) så är det ingen brådska. Vi skulle återkomma när han och vi upplevde det som ett problem. Inga kompisövernattningar än på ett tag så vi tar det hela med ro. Vår 4,5-åring vill gärna bli av med nattblöjan, men han vill inte vakna blöt och byta lakan så han är helt på det klara med att ett par torra morgonblöjor på raken innan vi testar utan. De har varit utan blöja på dagen sedan 2 respektive 2,5 års ålder,

• blubbblubb

Testa och prova. Min tös kissade i blöjan varje natt men ändå fungerade det hyfsat bra att sluta. Visst, har vi olyckor fortfarande efter halvår men de är inte fler än ett par i månaden. Vi väckte och tog henne till toaletten när vi gick och lade oss en period, men inte speciellt länge.  
    Dock, misstänkte vi att hon kissade i blöjan av vana i samband med att hon vaknade till.

• klarabella87

Nu är förvisso min tjej yngre än ditt barn.. 3 år och 9 månader.. så snart 4 år.. 

Det har varit upp och ned med nattblöja.. Blöjfri har hon varit på dagarma sen hon var 2,5.. men iaf..

det som funkar för oss är att hon inte dricker något alls efter kl 18 på kvällen (hon lägger sig 20) Det har funkat för oss! Om vi nån gång slarvar och glömmer bort.. och hon dricker efter detta klockslag, t.ex om vi är bortbjudna nån kväll och hon dricker senare på kvällen resulterar det nästan alltid i olyckor på natten sen.. 

så pröva att ta bort blöjan tycker jag, och se vad som sker.. 

• glassen

Jag har läst att det är en mognadsfråga och inget man kan skynda på att ta bort nattblöjan i den åldern. Upp till 6 års ålder är det helt normalt att ha nattblöja enligt de böcker jag läst. I ert fall hade jag inte tagit bort blöjan förrän barnet varit torr flera morgnar i sträck. Försök förklara för er son att det är helt naturligt, och hjälp honom att kissa lite oftare dagtid så löser det sig säkert naturligt. Lycka till.

• PetraMunchen

Till ikea och köp plastade frottelakan. En del barn blir nästan aldrig torra och då är det bättre att de får lära sig att vakna och gå upp och kissa. Men som förälder får man då förvänta sig olyckor. Vi har alltid kommenterat en "olycka" med "det är sånt som händer..." Ofta tror jag att det är föräldrarna som är mer rädda för olyckor än barnen. Orkar man inte byta lakan mitt i natten kan man ju alltid ha flera lager lakan. Eller att barnet har en extrasäng. Vår dotter nyss fyllda tre är ibland torr på natten men ofta vaknar hon efter fem till sex timmars sömn och går upp och kissar på pottan. Sen lägger vi henne i sängen igen så somnar hon om direkt. Visst kan man argumentera att hon inte skulle vara redo men hon var dagtorr vid två år och tre månader och hon vaknar ju alltid innan hon kissar.

• iser

Vår dotter har nattblöja och hon är 4 1/2 och vi hade en period (kort) där vi försökte avvänja henne. Men nej.  Det blev till att tvätta varje dag och varje natt blev ett misslyckande för henne. Jag har reflekterar inte kring det. Jag tänker krasst att hon kan ha nattblöja minst i ett år till eller mer. Mitt ena bonusbarn kissade på sig ofta och för hennes del blev det sånt trauma att hon tillslut fick njurbäckensinflamation för hon höll sig i fel situationer. jag själv kissade på mig länge. 

• Queenie70

Förstår inte vitsen med att få nattsömnen förstörd för både barn och vuxna genom att behöva kissa i sängen el gå upp. Nattorrhet hänger inte ihop med dagtorrhet. Min var helt dagtorr itan en enda olycka strax innan två. Men nattkissandet beror på att ett visst hormon ska börja produceras så urinmängden blir mindre nattetid, och det kan diffa ett par år mellan olika barn och är inget som kan tränas bort.

• Dolphingirl

Det låter exakt som min son. I somras innan han fyllde 5 sa vi helt enkelt till honom att nu köper vi inte fler blöjor till natten. När detta paketet är slut får du sova utan. Sen sa vi att det var slut även om vi hade några blöjor undangömda. Vi hjälpta honom att gå upp och kissa på natten de första veckorna och vi hade kanske totalt 5 olyckor, men då oftast tidigt på morgonen när han glömde bort sig. Vi kom fram till att det var ren lathet av honom att inte säga till när han behövde gå när han hade blöjan. Han kunde ligga och kissa i den även när han var vaken.
    SÅ köpt plastad frotté för att skydda madrassen och testa. Kommer troligen att gå kanonbra. 

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • hösttussilago

Som förälder skulle jag inte känna ngn stress över att han måste sluta med nattblöja (även om det kanske är dags ganska snart. För snart kanske han vill börja sova över hos kompisar?).... Men om barnet vill sluta nu på en ggr så är det ju jätte bra!

Vår son slutade med nattblöja när han var knappt 2.5 år gammal. Han var torr på dagen då, men kissade flera ggr på natten. Vi slutade eftersom han ändå pillade bort blöjan och vaknade blöt flera ggr per natt. Det var en jobbig period då vi tvingades byta lakan flra ggr per natt!
    Tänkte att om han inte har blöja så kanske han förstår att vakna och gå upp för att kissa...  Under en dryg vecka kissade han på sig (men för oss var det ju ingen skillnad eftersom han ändå blev blöt när han sov MED blöja), men sedan förstod han och vaknade och gick på toa! Jätte skönt!!!

Så vore jag du så skulle jag testa. Din son VILL ju själv sluta. Ge det en eller två veckor. Troligen förstår han sedan att vakna... Och gör han inte det så kan nu ju sätta på en blöja igen om han vill.

• cosinus
    PetraMunchen skrev 2013-11-19 22:45:30 följande:
    Till ikea och köp plastade frottelakan. En del barn blir nästan aldrig torra och då är det bättre att de får lära sig att vakna och gå upp och kissa. Men som förälder får man då förvänta sig olyckor. Vi har alltid kommenterat en "olycka" med "det är sånt som händer..." Ofta tror jag att det är föräldrarna som är mer rädda för olyckor än barnen. Orkar man inte byta lakan mitt i natten kan man ju alltid ha flera lager lakan. Eller att barnet har en extrasäng. Vår dotter nyss fyllda tre är ibland torr på natten men ofta vaknar hon efter fem till sex timmars sömn och går upp och kissar på pottan. Sen lägger vi henne i sängen igen så somnar hon om direkt. Visst kan man argumentera att hon inte skulle vara redo men hon var dagtorr vid två år och tre månader och hon vaknar ju alltid innan hon kissar.
    Fast det hela faller ju väldigt mycket om barnet i fråga inte vaknar och därmed inte kan lära sig något.

Min 7-åring slutade med blöja på natten för 2.5 år sen när han var 5 och lillebror 3 (då slutade lillebror och då vägrade storebror också). Jag tänkte som dig att vi provar utan 3 veckor och ser om han lär sig vakna men det har han alltså ännu inte gjort 2.5 år senare.

Jag skulle med facit i hand gå på strategin att 3 torra nattblöjor i rad då får du sova utan, för så djäkla kul är det inte att tvätta underlakan, påslakan och täcke - varje dag och det ställer till en hel del bekymmer vid resor att ha ett barn som vägrar blöja men kissar 95 % av nätterna.

Vi har f ö fått prova minirin men det funkar inte helt på min son, det gör pölarna i sängen mindre men de försvinner inte. Det enda som riktigt klockrent funkar för att hålla honom torr är uttorkning. Nog hög feber eller magsjuka, då kissar han inte ner sig.
  • Kanejl

Min dotter är 5 år och har blöja på natten. Hon vaknar varje morgon och är torr men vägrar sova utan blöja. Jag vill inte stressa henne. Hon ser nog blöjan som en trygghet. Men det är nog dags för henne att sluta... Hur gör man för att få henne att sluta utan att få henne att känna sig stressad?

• Millicent
    Queenie70 skrev 2013-11-23 04:45:27 följande:
    Förstår inte vitsen med att få nattsömnen förstörd för både barn och vuxna genom att behöva kissa i sängen el gå upp. Nattorrhet hänger inte ihop med dagtorrhet. Min var helt dagtorr itan en enda olycka strax innan två. Men nattkissandet beror på att ett visst hormon ska börja produceras så urinmängden blir mindre nattetid, och det kan diffa ett par år mellan olika barn och är inget som kan tränas bort.

Håller helt med.

Onödigt att börja kämpa bara för att. Men om barnet genuint vill OCH man som förälder ser att barnet i regel kissar i blöjan på morgonen (eller har vissa torra mornar) och det handlar om mindre mängder urin då kan man prova. Kissar barnet i blöjan mer mitt på natten eller blöjan är väldigt tung då är det helt onödigt att börja trassla.
    "Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • Anna bella

min tjej är 4år och inte torr på natten, varit torr i två år på dagarna, vi har köpt engångs skydd till madrassen (finns vid blöjorna på många matvaruaffärer) och lagt ovanpå lakanet, då e det bara att ta av det och så är lakanet fortfarande torrt.. det händer olyckor, och vi har provat att ta upp henne så hon får kissa, men hon blir bara vansinnig så det gör vi inte längre.. men om hon inte dricker för mkt innan hon lägger sig så brukar det gå bra..
    kanske är som många säger att det är en mognadsfråga och inget man behöver oroa sig för..

• Glad i hågen

Dels är det ju väldigt individuellt, vårt andra barn hade blöja två år längre än det första... I det andra barnets fall vände det snabbare när vi insåg att han svettades mycket på dagis och drack en hel del på eftermiddagarna. Vi försökte få honom att dricka mer tidigare på dan och mindre på kvällen. I början tog vi upp honom sovandes när vi la oss vid 12-tiden på kvällen och satte honom på toa, oftast kom det en liten drill då fast han var halvt i sömn.
    I hans fall sov han så hårt så han vaknade inte ens när han kissade ner sig, utan det var jag som kunde vakna av att det var blött och då hade det oftast hunnit kallna men han sov ändå.
    Så det är nog en ren mognadsfråga och olika faser dom är i. Plötsligt började han bara känna och vaknade och rusade upp och skulle kissa på toa fast han hade blöja. Så det kommer när det kommer. Han hade också blöja när han var 4.

Svar på tråden 4-åring fortfarande blöja på natten!