PetraMunchen skrev 2013-11-19 22:45:30 följande:
Till ikea och köp plastade frottelakan. En del barn blir nästan aldrig torra och då är det bättre att de får lära sig att vakna och gå upp och kissa. Men som förälder får man då förvänta sig olyckor. Vi har alltid kommenterat en "olycka" med "det är sånt som händer..." Ofta tror jag att det är föräldrarna som är mer rädda för olyckor än barnen. Orkar man inte byta lakan mitt i natten kan man ju alltid ha flera lager lakan. Eller att barnet har en extrasäng. Vår dotter nyss fyllda tre är ibland torr på natten men ofta vaknar hon efter fem till sex timmars sömn och går upp och kissar på pottan. Sen lägger vi henne i sängen igen så somnar hon om direkt. Visst kan man argumentera att hon inte skulle vara redo men hon var dagtorr vid två år och tre månader och hon vaknar ju alltid innan hon kissar.
Fast det hela faller ju väldigt mycket om barnet i fråga inte vaknar och därmed inte kan lära sig något.
Min 7-åring slutade med blöja på natten för 2.5 år sen när han var 5 och lillebror 3 (då slutade lillebror och då vägrade storebror också). Jag tänkte som dig att vi provar utan 3 veckor och ser om han lär sig vakna men det har han alltså ännu inte gjort 2.5 år senare.
Jag skulle med facit i hand gå på strategin att 3 torra nattblöjor i rad då får du sova utan, för så djäkla kul är det inte att tvätta underlakan, påslakan och täcke - varje dag och det ställer till en hel del bekymmer vid resor att ha ett barn som vägrar blöja men kissar 95 % av nätterna.
Vi har f ö fått prova minirin men det funkar inte helt på min son, det gör pölarna i sängen mindre men de försvinner inte. Det enda som riktigt klockrent funkar för att hålla honom torr är uttorkning. Nog hög feber eller magsjuka, då kissar han inte ner sig.