Hej! Här får du ett inlägg från en som är medfött döv på höger öra!
och har varit det i nu 24 år Jag föddes som sagt döv på höger öra, det upptäcktes då jag var fem år. Mina föräldrar var väldigt förtvivlade, oroliga och ledsna över detta. Men för mig som är född med detta så var det väl inga konstigheter direkt. När jag var liten så gick jag med i en förening för döva och hörselskadade, fick åka på en massa roliga läger där jag träffade en hel del nya kompisar som också hade hörselnedsättning och där en del av dem var helt döva. Jag lärde mig på det sättet teckenspråk. Jag tyckte det var jättekul att få träffa alla, när vi alla hade samma nedsättning så att säga. Samtidigt så gick jag i vanlig förskola och även sen skola (gick aldrig några hörselklasser) och i skolan hade jag väldigt många kompisar också, blev aldrig retad eller liknande för min hörselnedsättning, hade hörapparat ett tag men jag tyckte inte det var bekvämt så i femman slutade jag helt med hörapparaten. Det som var noga var väl att jag satt längre fram i klassrummet och gärna placerat till höger, så jag kunde höra alla på bästa möjliga sätt. Men upplevde aldrig i skolan att jag missade en massa för att jag är hörselskadad. Allt gick väldigt bra. Med åren sket jag i var jag satt placerad och det funkade ändå bra för mig i skolan. Har aldrig känt en "annorlunda" känsla för att jag är döv på ett öra, det är så naturligt för mig så det känns bara "som det ska vara" Det problem jag upplever är ju att jag har svårare att skilja ut vilket håll alla ljud kommer från. Kan tro att någon ropar på mig och står bakom men i själva verket står den framför mig. Det är lite jobbigt, att man står och kollar runt runt innan man ser var personen står ;-P Men inget som känns som hela världen heller. Sen är det svårare för mig, än för er med bra hörsel, att höra var en person säger då det är mycket ljud runt ikring. Då får jag anstränga mig mer än ni andra. Kan ha lättare att få huvudvärk vid mycket och konstant buller. Annars så tänker jag aldrig på det just så utan jag är ju född med detta och det känna inte på nåt sätt jobbigt. Och skulle jag inte berätta det för folk så skulle dem aldrig ens lägga märke till det
Jag tror det kommer gå jättebra för er och du behöver ng inte vara orolig
Jag förstår dock hur du tänker! Är det något du undrar över eller så är det bara fråga