• Noran

När köpte ni spelkonsol?

Hur gammalt var ditt barn när ni köpte Playstation/Wii / Xbox eller liknande som hon/ han kan använda. Om du har flera barn vill jag veta hur gammalt det äldsta barnet som använder konsolen var. Skriv gärna om ni betalade eller om barnet fått spara ihop pengar själv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När köpte ni spelkonsol?
  • Lufsan

Ja, frågan är väl snarare när barnen ska få börja spela. Det skulle verkligen vara onödigt att köpa en konsol endast för att barnen skulle spela SuperMario eller liknande på den. Då står den bara och samlar damm! =P

En dag i sänder.
  • Tygtiiger

Fyra och ett halvt år - för att JAG ville ha en xbox. Den är MIN. Barnen får spela hur mycket de vill men ingen slänger MINA kontroller i golvet. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Noran

Verkligen intressant resultat. Det är än så längre långt från vad jag förväntade mig.

• cosinus

Vi gav barnen ett Xbox i julklapp förra året, då var äldsta 8 och skulle fylla 9 någon månad senare.

äldsta fick utöver en del i Xboxet knappt några julklappar i övrigt utan pengar för hon ville köpa en Ipad och den har hon fått samla ihop till själv. Det fattades till jul ungefär 1000 kr och hon fick tror jag 700 så någon månad senare hade hon lyckats gneta ihop till sin padda (sålde några biokort som hon hade till oss vuxna också för att få ihop pengar).

Nu håller 7-åringen på med samma manöver, han har samlat som en liten hamster sen syrran köpte sin padda och kommer ha ungefär 7-800 kr kvar när det blir jul så vi gör samma till honom i år. Minimalt med julklappar och så pengar och så får han välja då om han tycker det är värt att lägga pengarna på en padda eller på de leksaker han annars önskat sig.

Att vi bestämde oss för att det var dags var för att barnen har otroligt många kompisar som får spela obegränsat och det gjorde att våra aldrig var hemma. Nu har de speldagar 3 dagar i veckan och får spela typ 1 timme per gång och i övrigt så spelar de väldigt lite hos kompisar så det var lyckat.

• En blå giraff

Mina barn är 2 och 6 år. Vi har ingen spelkonsol och vi tänker inte köpa någon heller förrän i så fall äldsta verkligen önskar sig en. Han har ingen koll på detta med TV-spel ännu eftersom han inte har testat det. Hans kompisar som han leker med spelar inte TV-spel. Jag antar att det kommer att komma så småningom och då skulle jag kunna tänka mig att köpa någon konsol till jul eller födelsedag. Men inte i år blir det någon iallafall. Tycker det är onödigt att introducera detta när han inte efterfrågar det. Han tjatar nog mycket om att se på TV och spela på datorn ändå.

• Gladskit

Vi har ingen och vår son är snart 8.
    Har inget behov, och han har inte bett om det heller.

Möjligen att jag som vuxen skulle tycka det vore kul med en Kinect men jag vet ju att det skulle hamna andra spel i den konsolen också så småningom så det avvaktar vi med. En vacker dag kanske han kommer och verkligen verkligen vill ha en så då får vi väl börja fundera på det då.   

• 010306

döttrarna fick ett wii tillsammans i julklapp förra året, då var dem 11, 9 & 6 år. Dock är de inte så ofta de spelar, tröttnade fort.

• EllisBell

Vår äldste började spela på pappans (sällan använda) PS2 när han var 3. Sen fick han ett eget nytt PS3 vid 7 år.

• Natulcien

Hmmm...varken jag eller min sambo har någonsin varit intresserade av sånt för egen del. Varken som barn eller vuxna. och jag finner det som högst osannolikt att vi skulle köpa något liknande till vår son heller...

• myskatt
    Gladskit skrev 2013-11-21 12:23:45 följande:
    Vi har ingen och vår son är snart 8.
    Har inget behov, och han har inte bett om det heller.

Möjligen att jag som vuxen skulle tycka det vore kul med en Kinect men jag vet ju att det skulle hamna andra spel i den konsolen också så småningom så det avvaktar vi med. En vacker dag kanske han kommer och verkligen verkligen vill ha en så då får vi väl börja fundera på det då.   
    Samma här!
  • Fröken Vargh

Både jag och min sambo har alltid spelat PC- och TV-spel sedan vi själva var små så det fanns redan på plats när vårt barn kom. Han fick sitta och mecka med spelkonsoler innan han kunde gå men det var nog först vid 3-4 års åldern som han verkligen greppade speltekniken och kunde sätta sig in i själva spelen. Han blev tidigt riktigt grym och idag är han 6 och ibland löser han uppdrag som t.o.m. jag eller sambon haft problem med!!

Vi vuxna betalar alla konsoler och spel, de flesta spelen spelar hela familjen.

Svar på tråden När köpte ni spelkonsol?