• FlitigaLis

migrän och gravid

Ligger här med migrän och jag tycker inte alvedon hjälper det minsta. Vad ska man göra? Har ni några knep?

• Svar på tråden migrän och gravid
  • Lilo89

När jag har ont i huvudet så brukar det komma från nacken och axlarna. Är i vecka 16 (17 i helgen) och jag har köpt en gelé som heter ICE POWER, den finns på apoteket och är jätte skön att använda. Förr ville jag enbart ha värme men nu är det kyl gelén som gäller. Hjälper på bara några minuter för mig. Men ta två alvedon samtidigt. Så hjälper det mot huvudet fortare :) Ett litet tips bara. Hoppas din huvudvärk försvinner.

• MissKaos
    FlitigaLis skrev 2013-11-17 11:54:24 följande:
    Ligger här med migrän och jag tycker inte alvedon hjälper det minsta. Vad ska man göra? Har ni några knep?

MIn läkare rådde mig att ta Imigran då min anfall skadar bebisen mer än vad pillret gör. Så mitt bästa råd är att kontakta MVC och be om läkartid så di får veta hur du ska hantera anfallen och få adekvat medicinering.
    För mig är akupunktur br så har du möjlighet till att få det och det hjälper är det ju bra.

Och nej, Alvedon kan du glömma. Helt fel profil på det för migrän.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Vanilla ice queen

Jag har auramigrän och alvedon fungerar inte får inte ta någon migränmedicin så jag får citodon mot migränen och visst det hjälper och tar bort smärtan men man blir ju rätt groggy tyvärr...

• straw2008
    Vanilla ice queen skrev 2013-12-06 16:51:25 följande:
    Jag har auramigrän och alvedon fungerar inte får inte ta någon migränmedicin så jag får citodon mot migränen och visst det hjälper och tar bort smärtan men man blir ju rätt groggy tyvärr...

Varör får du inte ta migränmedicin ? Det får ju alla andra gravida?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Vanilla ice queen skrev 2013-12-06 17:22:50 följande:
    Straw2008: Är inte gravid. Äter en annan medicin (concerta) som gör att jag inte ska ta migränmediciner...

Ok hur frekvent har du anfall? Jag får botox för min migrän o det borde kanske vara något för dig med då du inte får äta migränmedicin? Tar bort 80%av mina anfall, har normalt migrän ca 20dagar/ månad.
    I kinamockaskogen.....
  • I Rose I

Åh, vad jag kände igen mig. Jobbigt!
    Jag har kronisk huvudvärk med migränanfall ett par gånger i månaden. Varit gravid två gånger och bägge gångerna fick jag botox kostnadsfritt. Fråga din läkare. Det enda som hjälpte mig. Lycka till!

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • Vanilla ice queen

Straw2008: Har i perioder. Kan vissa perioder ha migrän varje dag till flera ggr i veckan och ibland är jag symptomfri i 3månader. Ibland har jag även perioder där jag endast får auran och känselbortfall i fingrar men slipper själva huvudvärken. Så det är lite olika. Vart vänder man sig för botox? Känns som jag testat det mesta. Imigranspray funkade men behöver concertan mer... Helst vill jag ju slippa auran helt. Slipper du auran med botox?

• straw2008
    Vanilla ice queen skrev 2013-12-07 22:04:20 följande:
    Straw2008: Har i perioder. Kan vissa perioder ha migrän varje dag till flera ggr i veckan och ibland är jag symptomfri i 3månader. Ibland har jag även perioder där jag endast får auran och känselbortfall i fingrar men slipper själva huvudvärken. Så det är lite olika. Vart vänder man sig för botox? Känns som jag testat det mesta. Imigranspray funkade men behöver concertan mer... Helst vill jag ju slippa auran helt. Slipper du auran med botox?

Du måste gå till neurolog. Det går på högkostnadsskydd. Jag slipper allt gällande migrän 80%fsllen de andra fallen är som vanligt. Har ingen aura o vet inte hur det är tyvärr. Detta måste du prova innan du ger upp!!
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    I Rose I skrev 2013-12-07 22:00:08 följande:
    Åh, vad jag kände igen mig. Jobbigt! Jag har kronisk huvudvärk med migränanfall ett par gånger i månaden. Varit gravid två gånger och bägge gångerna fick jag botox kostnadsfritt. Fråga din läkare. Det enda som hjälpte mig. Lycka till!

Jag var tvungen att avsluta min botox under mina graviditeter han säger att det verkligen inte rekommenderas ??
    I kinamockaskogen.....
  • I Rose I
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:11:35 följande:
    Okej, kanske olika från läkare till läkare. Jag fick tätare anfall under mina graviditeter innan jag fick rätt till Botox, hade inte gått annars men det bästa vore att fråga en läkare och få råd.
  • straw2008
    I Rose I skrev 2013-12-07 22:15:53 följande:
    Okej, kanske olika från läkare till läkare. Jag fick tätare anfall under mina graviditeter innan jag fick rätt till Botox, hade inte gått annars men det bästa vore att fråga en läkare och få råd.

Japp var väl typ så min sa oxå, att vi ser hur det går. Nu barkar det utför så jag måste ringa honom på måndag!!
    I kinamockaskogen.....
  • I Rose I
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:24:00 följande:
    Man måste dock stå på sig när det gäller vården i Sverige. Jag är van med huvudvärk då jag konstant har huvudvärk men migrän under graviditeten höll på att knäcka mig.
  • straw2008
    I Rose I skrev 2013-12-07 22:27:33 följande:
    Man måste dock stå på sig när det gäller vården i Sverige. Jag är van med huvudvärk då jag konstant har huvudvärk men migrän under graviditeten höll på att knäcka mig.

Vet, har haft 10 dagar migrän av 13 precis.
    I kinamockaskogen.....
  • I Rose I
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:29:28 följande:
    Får du inte rätt till Botox så kräv varför och ifrågasätt. Får du blank nej så överklaga, går det inte så ta reda på alternativa mediciner som akupunktur eller Yoga, meditation och liknande. Nu förtiden måste jag betala för Botox vilket är fruktansvärt dyrt där jag bor så jag har börjat med Yoga, meditation och själsvård som faktiskt lindrar men så måste man tro på sånt också.
  • straw2008
    I Rose I skrev 2013-12-07 22:34:54 följande:
    Får du inte rätt till Botox så kräv varför och ifrågasätt. Får du blank nej så överklaga, går det inte så ta reda på alternativa mediciner som akupunktur eller Yoga, meditation och liknande. Nu förtiden måste jag betala för Botox vilket är fruktansvärt dyrt där jag bor så jag har börjat med Yoga, meditation och själsvård som faktiskt lindrar men så måste man tro på sånt också.

Tack, finns ingen plats i livet för såna aktiviteter som det är nu. Ska kolla på måndag ang botoxen.
    I kinamockaskogen.....
  • I Rose I
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:37:36 följande:
    Lycka till, dock rekommenderar jag inte vårdcentraler utan försök hitta någon privatläkare som har avtal med landstinget. De brukar vara mera villiga att skriva ut sånt som man  blir nekad av VC-läkarna.
  • I Rose I
    straw2008 skrev 2013-12-07 22:51:42 följande:
    Jag har gått hos samma neurolog i 10 år
    Då är det kanske lättare att övertala honom om ni har en personlig relation. Botox var det bästa för min del.
Svar på tråden migrän och gravid