• Anonym (Hmm)

Ta ett kort med bara mina barn och pappan?

Såg en tråd där det var delade åsikter kring ett "familjefoto", med biomamman, pappan och deras gemensamma barn. På bilden skulle inte bonusmamman, eller halvsyskonen finnas.

Jag är själv bonusmamma till ett barn och tycker SJÄLVKLART att min bonus skall få en sån bild om hon nu så vill.

Det som jag reagerar på är att om det vore tvärtom...skulle det accepteras?

Om vi säger att mina och min mans barn en dag vill ha ett foto där bara vi är? Dvs att om de en dag önskade sig ett foto på helsyskonen och mamman och pappan, men inte halvsyskonet?
    Skulle det accepteras lika lätt?

Jag förstår att det inte handlar om ett "familjefoto" som vissa kallar det. Jag ser det som ett foto där barnen vill ha sin pappa och mamma och alla syskonen tillsammans på en bild.

Men om mina barn nu en dag önskar att ta en bild på en studio tillsammans med mig och pappan, men inte halvsyskonet...hur ser ni på det?
    Att syskonen kanske ställer fram det i bokhyllan hemma hos sig...
    Skulle inte bonusen känna sig utanför?

Själv skulle jag aldrig gå med på ett sådant foto eftersom jag räknar bonus som min familj och ser henne som en del av familjen även om hon inte biologiskt sett är mitt barn. Och skulle aldrig utsätta min man för ett sådant ultimatum..

• Svar på tråden Ta ett kort med bara mina barn och pappan?
  • Ess
    Anonym (Eve) skrev 2013-11-18 18:11:09 följande:

Jag som har en helbror som jag växte upp med och en mamma och en pappa som är skilda. Får jag inte kalla mina föräldrar och min bror för min familj? Det är den enda familjen som jag har. Sedan att våra föräldrar även har varsin ny familj också är ju en annan sak.
    Det är din familj,ja. Men ni är ingen familj längre. Om du förstår skillnaden i hur jag menar.
  • mpermper

Jag som har en helbror som jag växte upp med och en mamma och en pappa som är skilda. Får jag inte kalla mina föräldrar och min bror för min familj? Det är den enda familjen som jag har. Sedan att våra föräldrar även har varsin ny familj också är ju en annan sak.
    Klart du får. Andras tyckanden är ingen mall för vad en familj är. Självklart kan man ha sin familj utspridd och att de lever i nya familjer. Inget konstigt med det. Alls.
  • Brumma

Självklart får du det. Men jag skulle bli förvånad om dina föräldrar fortfarande räknar sig till samma familj (även om jag hört att det händer men är mkt ovanligt).

Att de är DIN familj, men att familjen som helhet, där mamma o pappa delar åsikten att de är familj, är antagligen upplöst.

Min bonus har två familjer, hon har aldrig sett sin mamma o pappa som en familj då hon var mkt liten när de separerade. I hennes ena familj ingår pappa, jag samt hennes syskon (halva kallas de tydligen men för henne är de helt enkelt syskon). I hennes andra familj ingår hennes mamma o bror (även han "halv", men vi säger bara bror).
  • Anonym (Eve)
    Brumma skrev 2013-11-18 20:29:26 följande:
    Självklart får du det. Men jag skulle bli förvånad om dina föräldrar fortfarande räknar sig till samma familj (även om jag hört att det händer men är mkt ovanligt). Att de är DIN familj, men att familjen som helhet, där mamma o pappa delar åsikten att de är familj, är antagligen upplöst. Min bonus har två familjer, hon har aldrig sett sin mamma o pappa som en familj då hon var mkt liten när de separerade. I hennes ena familj ingår pappa, jag samt hennes syskon (halva kallas de tydligen men för henne är de helt enkelt syskon). I hennes andra familj ingår hennes mamma o bror (även han "halv", men vi säger bara bror).

Jag håller med dig om att vi med separerade föräldrar har flera familjer. Det känns bra att se det så istället för som någon skrev att en familj dör eller försvinner vid en separation. För mig försvann inte min familj. Jag har fortfarande min mamma och min pappa och min bror i min familj men jag har fått två familjer till. En på mammas sida och en på pappas sida. Jag kan inte se att det är fel att tänka så eller fel att vilja ha foton på sina olika familjer.
  • Brumma
    Anonym (Eve) skrev 2013-11-18 21:13:52 följande:

Jag håller med dig om att vi med separerade föräldrar har flera familjer. Det känns bra att se det så istället för som någon skrev att en familj dör eller försvinner vid en separation. För mig försvann inte min familj. Jag har fortfarande min mamma och min pappa och min bror i min familj men jag har fått två familjer till. En på mammas sida och en på pappas sida. Jag kan inte se att det är fel att tänka så eller fel att vilja ha foton på sina olika familjer.
    Jo, jag förstår din tanke. Samtidigt håller jag med ESS om att familjen så som den var har upplösts. Barnets familjemedlemmar består fortfarande av mamma, pappa och eventuella syskon. Det är även möjligt att barnets familj utökas med nya familjemedlemmar.

Men "grundfamiljen" finns inte längre.

Jag känner nog ingen som separerat som anser att de tillhör samma familj som deras ex tillhör.. Man är för all framtid bundna till varandra genom barnen, förhoppningsvis kommer man väl överens (även om det verkar vara vanligt att inte göra det)- en del är t.o.m. goda vänner - men familj - nej....
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2013-11-18 22:02:14 följande:
    Jo, jag förstår din tanke. Samtidigt håller jag med ESS om att familjen så som den var har upplösts. Barnets familjemedlemmar består fortfarande av mamma, pappa och eventuella syskon. Det är även möjligt att barnets familj utökas med nya familjemedlemmar.
    Men "grundfamiljen" finns inte längre.
    Jag känner nog ingen som separerat som anser att de tillhör samma familj som deras ex tillhör.. Man är för all framtid bundna till varandra genom barnen, förhoppningsvis kommer man väl överens (även om det verkar vara vanligt att inte göra det)- en del är t.o.m. goda vänner - men familj - nej....
    Det handlar inte om hur de vuxna ser på det hela, utan barnen. Barnen brukar se mamma och pappa och syskonen som sin familj. Andra har haft en bra relation med föräldrarnas nya partners och halvsyskonen och räknar även med dem. Men för alla är det inte så.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2013-11-18 22:08:02 följande:
    Det handlar inte om hur de vuxna ser på det hela, utan barnen. Barnen brukar se mamma och pappa och syskonen som sin familj. Andra har haft en bra relation med föräldrarnas nya partners och halvsyskonen och räknar även med dem. Men för alla är det inte så.
    Ja, barnen kan SE mamma, pappa o syskon som en familj, men det innebär inte att det ÄR en familj. Som sagt - de tillhör barnets familj men inte varandras...
  • Anonym (Eve)
    Brumma skrev 2013-11-18 22:15:53 följande:
    Ja, barnen kan SE mamma, pappa o syskon som en familj, men det innebär inte att det ÄR en familj. Som sagt - de tillhör barnets familj men inte varandras...

Det kan jag hålla med om. Men jag tycker oxå att barnen ska få se sina föräldrar och syskon som sin familj och att det ska vara okey om man som barn vill ha ett fint foto på sin familj. Sen förstår jag att föräldrarna inte vill ha det fotot på sina väggar. Men det borde vara okey om barnet vill ha det i sitt rum.
  • Brumma
    Anonym (Eve) skrev 2013-11-18 22:24:09 följande:

Det kan jag hålla med om. Men jag tycker oxå att barnen ska få se sina föräldrar och syskon som sin familj och att det ska vara okey om man som barn vill ha ett fint foto på sin familj. Sen förstår jag att föräldrarna inte vill ha det fotot på sina väggar. Men det borde vara okey om barnet vill ha det i sitt rum.
    Jo, jag tycker att barnet kan ha foton på vem de vill i sitt rum. Mamma, pappa, syskon, bonusar, far- morföräldrar osv. Här skulle dock aldrig min man, ELLER mamman ställt upp på ett "familjeporträtt" hos en fotograf. Kort på mamma o barn ok. Kort på pappa o barn ok, men inte tillsammans (nu menar jag alltså att jag inte anser att kortet i sig inte är ok men att, såsom relationen är mellan min man o hans ex inte skulle vilja att de ses som en familj ens det minsta lilla).

MEN - för att återkoppla till TS fråga - eftersom vi nu egentligen hamnar i diskussion angående ämnet i "motsatstråden"... Eftersom det är ok för barnet vars föräldrar separerat att se sina föräldrar o helsyskonen som sin familj o vilja ha PORTRÄTTKORT (för mig är det så mkt mer officiellt o ett slags ståndtagande att göra ett porträttkort), är det då lika okej för barnets syskon, alltså de nya syskonen som pappan fått med bonusmamma, syskonen som bor heltid med pappa o har båda sina föräldrar hos sig alltid, syskonen som ju faktiskt även de tillhör barnets familj - är det ok att de syskonen går o tar ett porträttfotografi på sig själva och sin mamma o pappa - barnets bonusmamma o biopappa - men utesluter barnet, sitt halvsyskon?

För det är ju, ur barnsynpunkt då, precis samma sak..
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2013-11-18 22:15:53 följande:
    För barnen ÄR det barnens familj även om de inte bor ihop. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Varför känner du behov av att ta ifrån alla barn till frånskilda föräldrar deras familj?Obestämd
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2013-11-18 22:53:58 följande:
    För barnen ÄR det barnens familj även om de inte bor ihop. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Varför känner du behov av att ta ifrån alla barn till frånskilda föräldrar deras familj?Obestämd
    Det gör jag inte alls, isåfall uppfattar du nog inte vad jag menar.. Att barnen ser dem som en familj o att de ÄR en familj behöver inte vara samma sak o det andra gör inte det första omöjligt...

För mig är en familj de människor man har närmast o som man älskar ovillkorligt. Och detta stämmer förmodligen (förhoppningsvis) in på hur barnet ser sina föräldrar - men än en gång, FÖRÄLDRARNA ser antagligen inte varandra så. Och nej, jag tycker inte att det räcker att det ur barnets synvinkel ses som en familj, det är som att säga att mamman fortfarande ser den frånskilde pappan som sin familj och att det därför ÄR en familj.. De är barnets familjemedlemmar men som GRUPP är de inte längre familj.
  • Brumma
    Anonym (G) skrev 2013-11-20 20:36:25 följande:

Men är det ok eller inte?

Vem frågar du?
  • Anonym (Jag)

Mina föräldrar kommer alltid att vara min familj vare sig minstyvpappa eller styvmamma vill det.

• beckybe83

Som ett "halvsyskon" så kan jag säga att jag aldrig sett på mina syskon som hela eller halva. Min lillebror är lika mycket bror som min storebror, även fast han har annan mamma. Mina systrar är lika mycket syskon fast de har annan pappa. Tror det bara är vuxna som ser det som olika.

• Anonym (Eve)
    beckybe83 skrev 2013-11-20 21:05:04 följande:
    Som ett "halvsyskon" så kan jag säga att jag aldrig sett på mina syskon som hela eller halva. Min lillebror är lika mycket bror som min storebror, även fast han har annan mamma. Mina systrar är lika mycket syskon fast de har annan pappa. Tror det bara är vuxna som ser det som olika.

För mig är det skillnad på syskon som jag har växt upp tillsammans med på heltid och halvsyskon som är betydligt yngre ön mig och som jag i bästa fall träffar 3 ggr/år. Det är inte blodsbandet utan det psykiska band som kommer av att ha så mycket gemensamma minnen och erfarenheter tillsammans. Med helsyskonet har jag stötts och blötts i vått och torrt. Halvsyskonen är roliga att barnvakta de få ggr vi träffas. Hade jag bott tillsammans med åtminstone någon gång/ månad hade jag säkert känt annorlunda. Vad jag menar är att det inte handlar om blodsbandet utan om gemenskapen man har delat under hela uppväxten.
  • beckybe83
    Anonym (Eve) skrev 2013-11-20 23:26:31 följande:
    För mig är det skillnad på syskon som jag har växt upp tillsammans med på heltid och halvsyskon som är betydligt yngre ön mig och som jag i bästa fall träffar 3 ggr/år. Det är inte blodsbandet utan det psykiska band som kommer av att ha så mycket gemensamma minnen och erfarenheter tillsammans. Med helsyskonet har jag stötts och blötts i vått och torrt. Halvsyskonen är roliga att barnvakta de få ggr vi träffas. Hade jag bott tillsammans med åtminstone någon gång/ månad hade jag säkert känt annorlunda. Vad jag menar är att det inte handlar om blodsbandet utan om gemenskapen man har delat under hela uppväxten.

Om det är stor åldersskillnad så kan jag förstå att man kanske inte känner på samma sätt. Jag var 8 år när jag började få små syskon och bodde med dem varannnan vecka. För mig är det mina syskon. Hel och halv finns inte i mitt tänk.

En 5 årig pojke på mitt jobb fick 2 bonussystrar förra året. För honom är de lika mycket syster som hans biologiska.

Men som sagt, alla är vi olika.
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2013-11-18 23:14:59 följande:
    Det gör jag inte alls, isåfall uppfattar du nog inte vad jag menar.. Att barnen ser dem som en familj o att de ÄR en familj behöver inte vara samma sak o det andra gör inte det första omöjligt...
    För mig är en familj de människor man har närmast o som man älskar ovillkorligt. Och detta stämmer förmodligen (förhoppningsvis) in på hur barnet ser sina föräldrar - men än en gång, FÖRÄLDRARNA ser antagligen inte varandra så. Och nej, jag tycker inte att det räcker att det ur barnets synvinkel ses som en familj, det är som att säga att mamman fortfarande ser den frånskilde pappan som sin familj och att det därför ÄR en familj.. De är barnets familjemedlemmar men som GRUPP är de inte längre familj.
    De ÄR barnens familj, hur mycket du än ogillar det. Sen är inte föräldrarna varandras familj, men det är en helt annan diskyssusion. Varför måste hela familjen (vilka de nu är) ha samma definition på sin familj? För pappan är förmodligen hans nya sambo och deras gemensamma barn och hans barn sen tidigare hans familj. För mamman är det hennes nye make och hennes barn och ev. nya gemensamma barn. För barnen i den andra tråden så är föräldrarna och helsyskonen (som de har växt upp med) deras familj.

Som GRUPP är de ingenting. Alla har olika definitioner.

• Brumma
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 06:56:39 följande:
    De ÄR barnens familj, hur mycket du än ogillar det. Sen är inte föräldrarna varandras familj, men det är en helt annan diskyssusion. Varför måste hela familjen (vilka de nu är) ha samma definition på sin familj? För pappan är förmodligen hans nya sambo och deras gemensamma barn och hans barn sen tidigare hans familj. För mamman är det hennes nye make och hennes barn och ev. nya gemensamma barn. För barnen i den andra tråden så är föräldrarna och helsyskonen (som de har växt upp med) deras familj.

Som GRUPP är de ingenting. Alla har olika definitioner.

Jag vet inte om du medvetet missförstår mig eller om jag helt enkelt vecklat in mig... Men det låter som om vi har ungefär samma åsikt när du skriver...

Ett sista enkelt försök till förklaring..

Mina föräldrar är skilda. De är min familj men vår familj som enhet är upplöst. FAMILJEN finns inte längre vilket inte på ngt sätt tar bort att de är MIN familj. Ungefär samma sak som du skriver o som jag iallafall FÖRSÖKT få fram - men det är tydligt att jag inte lyckats ;)
  • BioBonus
    Brumma skrev 2013-11-21 08:11:10 följande:
    Jag vet inte om du medvetet missförstår mig eller om jag helt enkelt vecklat in mig... Men det låter som om vi har ungefär samma åsikt när du skriver...
    Ett sista enkelt försök till förklaring..
    Mina föräldrar är skilda. De är min familj men vår familj som enhet är upplöst. FAMILJEN finns inte längre vilket inte på ngt sätt tar bort att de är MIN familj. Ungefär samma sak som du skriver o som jag iallafall FÖRSÖKT få fram - men det är tydligt att jag inte lyckats ;)
    Jag förstår precis vad du menar :)
    Mamma och pappa tillhör självklart barnets familj, precis som bonusföräldrar och bonus/halvsyskon (i det flesta fall). Men mamma och pappa tillhör inte varandras familj efter en separation. När mamma pratar om sin familj, så är inte den fd maken längre en del av den. Den familj mamma och pappa hade tillsammans med barnet/barnen är upplöst. Den finns inte längre. Men det finns nya familjekonstellationer.
Svar på tråden Ta ett kort med bara mina barn och pappan?