• limfi

Barn som säger rakt ut vad de tänker på ett ohyfsat sätt.

Har varit med om en lite annorlunda grej! Undrar bara om detta är rent ohyffs eller om det tyder på någon slags diagnos. 

Vi hade kalas för ett tag sen och bjöd hit några barn från förskolan.
    En kille 5 år är väldigt speciell. Det första han säger till mig är:
    Idag när jag skulle gå på toa så kom det en stor bajskorv och då gjorde det ont! (detta var alltså första gången jag träffade ungen!)
    Nästa grej -  Vi hade dukat fram ett stort fat med två sorters kakor plus att vi hade tårta också. Då säger ungen: Bjuds det bara på de här kakorna?? 

Han tycker inte om än det ena än det andra och det får man höra. 

Jag tycker bara att det är ett litet märkligt beteende att bara vräka ur sig saker sådär. 
    Mitt barn skulle aldrig få för sig att säga så rakt ut! Tycker hon inte om kanske hon viskar det lite tyst i mitt öra för att kolla om det är ok att lämna.

Är det vanligt att barn bara babblar rakt ut på det där sättet eller tyder det på att barnet har någon slags diagnos?

• Svar på tråden Barn som säger rakt ut vad de tänker på ett ohyfsat sätt.
  • Queenie70

Jovisst. En femåring som berättar om en ovanligt stor bajskorv och som frågar om kakor måste definitivt ha en diagnos. Säkert fler. Utan tvekan. Absolut.

• limfi

Tycker inte du behöver vara näsvis! Du förstår säkert också att det handlar om fler saker än en bajskorv och några kakor. Sättet man frågar på och barnets beteende i övrigt.

• cosinus

Min 5-åring har varit helt utan filter tidigare.

När han pott-tränade som 3-åring stannade han ett äldre par mitt på en gågata i stan och förklarade glatt "Heeeej, vet ni, min mamma är jättebra på att kissa med sin snippa"

Han hade nog också kunnat tala om för någon om en bajskorv gjort ont, skulle inte förvånat mig det minsta.

Däremot hade han inte ifrågasatt utbudet av kakor men absolut kunnat vela lämna om han inte gillar någon sort.

Nu är han 5.5 och det mesta av det här börjar försvinna men så sent som för något halvår sen visste man aldrig vad som skulle poppa ur honom men självklart har vi sagt till när han hävt ur sig saker som inte riktigt passar. Typ att man inte klagar på vad andra bjuder på och sånt.

De övriga 3 syskonen har inte alls varit åt det här hållet men jag är inte det minsta bekymrad över någon diagnos på min son och som sagt det har blivit mycket bättre men inte har det gått jättefort.

• Bellamio

Blir så irriterad på folk som ska sätta diagnoser över barn så fort dom säger något som inte passar sig! Herregud hela världen har snart diagnoser! Och om det får dig till att känna sig bättre så får du ju gå och tänka så! Men du har nog en diagnos skulle jag vilja säga! Sluta ställ för höga krav på barn. Alla barn är inte som ditt, och bara för det så har inte omvärlden olika diagnoser....

• Hannah76

Eller så är det en mer frispråkig familj än vad ni är?

Sen är ju vissa barn på ett visst sätt utan att det är något fel på dom.

• limfi

Cosinius: Tack för ett trevligt svar! 

Ett tag funderade jag  på om det handlade om att föräldrarna tycker att deras barn "säger så mycket tokiga saker och det är ju gulligt så man behöver inte förklara för barn att vissa saker säger man inte" eller om det var nåt annat. 

• limfi

Frispråkig kan man väl vara men jag skulle väl aldrig gå och tala om för någon att min bajskorv gjorde ont. Tycker mer det ser ut som att barnet inte kan läsa av sociala koder.

• Hannah76
    limfi skrev 2013-11-17 21:58:35 följande:
    Frispråkig kan man väl vara men jag skulle väl aldrig gå och tala om för någon att min bajskorv gjorde ont. Tycker mer det ser ut som att barnet inte kan läsa av sociala koder.

Nu är ju inte du fem år?
    Kanske har han haft problem med magen  och var stolt/lättad? Kanske har man i familjen peppat en del om detta med honom ifall det varit problem?
    Tycker inte det är ett dugg farligt att ett barn pratar om sin stora bajskorv. 

Det sköna med barn är ju att de inte är hämmade. 
  • Mälaröbo

Med så små barn kan man vänta sig det mesta. Min sons 8-åriga kompis talade väldigt tydligt om vad han tyckte när han kom hit: Vilket litet och fult hus ni har!

• Topcom

Du överreagerar. Ungar ser allt på ett objektivt sätt och han hade en tanke på att vara tyst för att inte "såra" dig. Tror inte har har någon diagnos.

• cosinus
    Mälaröbo skrev 2013-11-17 22:08:39 följande:
    Med så små barn kan man vänta sig det mesta. Min sons 8-åriga kompis talade väldigt tydligt om vad han tyckte när han kom hit: Vilket litet och fult hus ni har!
    Det tycker jag är över gränsen för vad som  är ok.

Min son (7 år) har haft hem några kompisar som påpekat att vi har stökigt hemma. Det är dock inget jag tagit illa upp av för då har det verkligen varit galet stökigt. Det ena barnet erbjöd sig att ringa sin mamma som kunde städa åt oss, det var ju nästa gulligt och inget elakt bakom.

Men att säga att något är ful, det tycker jag aldrig är ok och det hade jag också sagt åt barnet. För även om man tycker det, vilket man såklart får, så behöver man inte säga det och är man 8 år tycker jag gott man kan få lära sig att censurera sånt.
  • limfi

Visst, orimliga krav ska man inte ställa på barn. Men man ska också komma ihåg att barn inte mår dåligt av att det ställs krav av dem. Plocka bort sin tallrik från bordet, städa upp på sitt rum, uppföra sig när man är bortbjuden tex. 

• limfi

Cosinus: Haha, det där med mamman var ju kul! Det är ju alldeles sättet de säger det på också tycker jag. 

• Hannah76
    limfi skrev 2013-11-17 22:13:50 följande:
    Visst, orimliga krav ska man inte ställa på barn. Men man ska också komma ihåg att barn inte mår dåligt av att det ställs krav av dem. Plocka bort sin tallrik från bordet, städa upp på sitt rum, uppföra sig när man är bortbjuden tex. 

Nej det är klart. Man ska inte säga elaka saker, och de flesta barn 8även de frispråkiga) lär sig ju vad man kan säga och inte.
Svar på tråden Barn som säger rakt ut vad de tänker på ett ohyfsat sätt.