• Little Miss C

Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?

Jag behöver lite tips och stöd med hur jag ska få min dotter på 10 månader att somna i sin egen säng.
    Jag är själv ambivalent till hur jag ska gå tillväga.

Min dotter har alltid varit otroligt dålig på att sova. Vaknade tidigare varje timme hela nätterna, sov knappt  på dagarna etc . Sedan några månader tillbaka så sover hon 10-12 timmar på nätterna och vilan på dagen har börjat fungera bra.

Jag har svårt för att låta henne vara ledsen och har alltid plockat upp henne och tröstat henne. Hon har antingen somnat bredvid mig och vaknat så fort jag har gått därifrån eller somnat i min famn. De sista månaderna har jag kunnat lägga ner henne i sin säng och hon har somnat om.Hon har t.o.m. i  korta perioder kunnat läggas ner i sängen vaken och somnat själv.

Jag har egentligen inget problem med att vyscha  henne till sömns men de sista veckorna så fungerar inte det.
    Hon visar att hon vill ner i sängen genom att slita sig ifrån mig eller pappan mot sängen. När vi lägger ner henne så blir hon hysteriskt ledsen men det fungerar inte att trösta henne. Då har jag lämnat henne några minuter och sedan gått in igen. Hon visar igen att hon vill ner i sängen men blir hysterisk när jag lägger ner henne. Efter att ha skrikit ngr minuter till så går jag in igen och då somnar hon snabbt i min famn.

Jag blir så kluven för jag vill inte att hon ska vara ledsen och känna sig övergiven samtidigt som jag vet att jag säkert lär henne att om hon bara skriker tillräckligt länge så kommer vi, vilket vi gör.

Har ni någon erfarenhet av detta hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-18 19:54
    För att förtydliga så vill jag gärna ha tips på hur jag kan få henne att somna i egen säng utan att vara ledsen då hon inte längre vill somna bredvid oss eller i vår famn.
    Det kanske är en fas då det endast pågått i ett par veckor?

• Svar på tråden Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?
  • Little Miss C
    emsapemsa skrev 2013-11-18 23:49:23 följande:
    Så det som ovan skrev "ha så roligt sen, ni kommer ångra er", ställer jag mig väldigt tveksam till. Man kan inte skämma bort en bebis. Vill en bebis ha närhet ska hen få det.
    Trots att vi aldrig har kämpat med att få våran son att sova i egen säng, så gör han det nu och ja, nu när han är lite större sover han bättre i sin egen säng. Hos oss blir det trångt och varmt.
    Men som bebis sov han jättebra hos oss, och jag känner verkligen inte att det är något jag ångrar. 
    En viss poäng har hon (kanske). Jag vet inget om hur hon har gjort så kan bara spekulera, men CIO-metoder vet man fungerar på många bebisar. (inte så konstigt då de lär sig att ingen kommer hur mkt de än ropar) De som väljer att använda dessa gör det oftast för att de har övertygelsen om att man gör ngt bra för sin bebis (bortsett från de föräldrar som gör det för sin egen skull men även där kan det finnas anledningar som inte jag känner till), de känner att de ger sitt barn gåvan av att komma till ro själv och inte vara beroende av flaskan, föräldern etc. Nu talar jag bara om vad jag har hört av nära och kära som gjort detta.

För mig har det aldrig känts aktuellt då jag vill att min bebis ska känna tillit till mig och att jag kommer när hon behöver mig, det tror jag ger en trygg bebis. Min osäkerhet ligger i att gör jag henne en björntjänst?
    Många vänner som har flera barn säger att deras äldsta efter många år fortfarande sover dåligt medan de yngre alltid sovit bra.
    Andra har haft bebisar som gått att lägga ner från första stund i egen säng och bebisarna har varit nöjda med det. Så har det INTE varit hos oss. Min bebis har behövt närhet och har fått det men nu verkar hon inte vilja det på samma sätt.
    OBS jag förespråkar inte CIO-metoder i detta inlägg men känner inte att jag behöver motivera varför jag inte använt mig av det då alla utom en person som kommenterat denna tråd verkar ha koll på det.
  • Little Miss C
    Cookies skrev 2013-11-19 01:27:45 följande:

Men ursäkta? Fy vilken taskig och onödig kommentar. Ts vill ha hjälp och tips för att kunna få sin tio månaders att komma till ro inför läggdags. Hur hjälper din kommentar till?
    Har ni provat att bara sitta tyst på golvet och kanske hålla hand? Alltså att dottern ligger i sin säng och du/din partner sitter på golvet. Min syster gör så med sin son som har svårt att komma till ro inför natten och varken vill vara nära eller ensam sedan typ ett års åldern.
    Ja den var inte vidare hjälpsam, men alla kommenterar kanske inte för att hjälpa till?
    Ja vi har försökt det men all närvaro tycks ha förvärrat det hela.
  • saua83

Mitt första barn var likadan som din dotter, jag kämpade länge att hon skulle vara lugn i sängen men till slut fick jag inse att hon (och vi föräldrar) mådde bäst om vi lyssnade på vad hon faktiskt ville och det var att vi var där hos henne tills hon somnade. Nu är detta barn 3½ år och somnar själv i sin säng (detta började hon med för bara några veckor sedan)... Lillebror som föddes för 4 månader sedan har från första natt sovit i sin säng och somnar själv nästan jämt, stor skillnad och jag tror det viktigaste är att man förstår att alla barn är olika och vill ha det olika, jämför inte med hur andra har det utan gör vad som passar er bäst!

• Cookies
    Little Miss C skrev 2013-11-20 10:27:49 följande:
    En viss poäng har hon (kanske). Jag vet inget om hur hon har gjort så kan bara spekulera, men CIO-metoder vet man fungerar på många bebisar. (inte så konstigt då de lär sig att ingen kommer hur mkt de än ropar) De som väljer att använda dessa gör det oftast för att de har övertygelsen om att man gör ngt bra för sin bebis (bortsett från de föräldrar som gör det för sin egen skull men även där kan det finnas anledningar som inte jag känner till), de känner att de ger sitt barn gåvan av att komma till ro själv och inte vara beroende av flaskan, föräldern etc. Nu talar jag bara om vad jag har hört av nära och kära som gjort detta.

För mig har det aldrig känts aktuellt då jag vill att min bebis ska känna tillit till mig och att jag kommer när hon behöver mig, det tror jag ger en trygg bebis. Min osäkerhet ligger i att gör jag henne en björntjänst?
    Många vänner som har flera barn säger att deras äldsta efter många år fortfarande sover dåligt medan de yngre alltid sovit bra.
    Andra har haft bebisar som gått att lägga ner från första stund i egen säng och bebisarna har varit nöjda med det. Så har det INTE varit hos oss. Min bebis har behövt närhet och har fått det men nu verkar hon inte vilja det på samma sätt.
    OBS jag förespråkar inte CIO-metoder i detta inlägg men känner inte att jag behöver motivera varför jag inte använt mig av det då alla utom en person som kommenterat denna tråd verkar ha koll på det.
    Jag tycker att det här blogginlägget gör en rätt bra sammanfattning om den forskning som finns tillgänglig om vad CIO metoder kan ha för risker/nackdelar utan att för den sakens skull moralpredika. (Men självklart är det trots allt en persons tolkning av forskningen)
    Det förklaras också väldigt pedagogiskt varför den typen av metoder är effektiva men kanske inte fungerar på det sätt som föräldrarna hade tänkt sig. gulliblenewparent.blogspot.se/2011/01/sleep-research-part-3-risks-and.html
    Men även om det är en sammanfattning och ett försök att enkelt förklara så är det ju rätt avancerad forskning så det tar ju en stund att läsa och ta in.
  • ccjuli12

10 - 11 månader var den jobbigaste tiden att få henne att sova. Både natt och dagtid. Det släppte när hon fyllde 1.
    Vi kämpade i 2 månader med sömnen men vi försökte hålla samma rutiner varje dag. Sjukt frustrerande.

Till slut somnade efter en stund hon när vi la henne i sängen.

Innan var det lite gnäll osv. Hon var ledsen ibland men det gick över. Bara att trösta och lägga ner igen. Sitt bredvid. Sjung. Visa att du är där trots att hon är ledsen.

Rutiner.

Kl 19:
    - Borsta tänder
    - Ta på pyjamas
    - Gör välling , hon får vara med
    - Går mot sovrummet
    - Vinkar godnatt till katten och pappa
    - Dricker välling i säng, sitter bredvid, ger nappen när hon druckit upp. Hon lägger sig på sidan med gosedjuret och slumrar.

Understryker RUTINER! :)

• Tangent
    MikaelaKarespang skrev 2013-11-18 23:36:27 följande:
    Räckte med att jag började läsa "jag har alltid plockat upp henne, hon har somnat brevid mig....". Nu som låter era barn sova i eran säng får skylla er själva. Har vänner som gör exakt samma sak och jag hälsar dem "ha så roligt sen, ni kommer ångra er". Du startade problemet och nu får du kämpa med det.
    Faktiskt finns människor som inte alls ångrar sig utan låter barnet sova i föräldrasängen till barnet själv väljer att sova i egen säng. Min son är 10 år och sover fortfarande med oss föräldrar. Liksom mitt yngsta syskon fick sova hos våra föräldrar tills han var ca 11 år.
  • Little Miss C
    sextiotalist skrev 2013-11-19 08:55:27 följande:
    Jadu, och det vet du. Jag har många vänner (inklusive mig själv) som samsovit med sina barn, och samsovningen har slutat vid olika åldrar. Men något vi har haft gemensamt är att vi alla har haft barn som sovit bra på nätterna och inga nattvandrande barn.
  • Little Miss C
    sextiotalist skrev 2013-11-19 08:56:56 följande:
    Mitt tips är att försöka göra lite nytt kring det hela. Släpp nattningen som den är nu, börja med något nytt, sova under bordet i vardagsrummet eller något annat galet, det kan hjälpa.
    Det är ett väldigt bra tips!
    Det har faktiskt fungerat på andra områden så absolut värt att testa om det inte ger med sig snart.
  • emsapemsa
    sextiotalist skrev 2013-11-19 08:55:27 följande:
    Jadu, och det vet du. Jag har många vänner (inklusive mig själv) som samsovit med sina barn, och samsovningen har slutat vid olika åldrar. Men något vi har haft gemensamt är att vi alla har haft barn som sovit bra på nätterna och inga nattvandrande barn.

Nu lyckades jag citera rätt ;)
Svar på tråden Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?