• Anonym (mamma på distans)

Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???

Hej,

Känner mig så frustrerad över hur systemet funkar här i Sverige... jag har flyttat till min annan ort p g a jobb och min son vill bo med mig! Pappan vägrar lyssna till sonen och jag fick veta att enda sättet att sonen får sin röst hörd är att lämna in en stämningsansökan på pappan som jag då fick göra.

Han ska fylla 12 och jag har fått veta att ju äldre och mognare han är ju mer har han själv att säga till om ( vem det nu är som gör den bedömningen?)
    Någon 12 års regel har tydligen aldrig funnits enligt expertisen.

Sonen hoppades på att detta skulle lösa sig till jul så han får byta skola från vt.

I tingsrätten har de 6 månaders väntetid och soc ska göra en ny utredning som ska vara klar i feb-14.
    Vad finns det att utreda om? Vi som föräldrar vet att vi är jämlika i den rollen det är väl barnets bästa som ska vara i fokus och när han säger att han vill bo med mig och byta skola så vad är problemet?

Att pappan inte vill?

Jag betackar mig för kommentaren att JAG får skylla mig själv som flyttat, det handlar som sagt inte om mig utan det fanns inget alternativ på det och nu måste det bli så bra som möjligt för sonen.

Någon som har erfarenhet eller några goda råd för att kunna påskynda detta? 

Tänk om sonen vägrar åka tillbaka till pappa efter jullovet...hur ställer man sig då?

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???
  • Anonym (Självklart!)
    Anonym (barnet då?) skrev 2013-11-18 12:18:42 följande:
    Varför är det barnets bästa att dras upp till 100 % från rötterna? Jag är inte lika säker som du att det verkligen är vad tingsrätten kommer att besluta.

Säker kan man ju aldrig vara men jag vågar nog påstå att sonen kommer att få bo hos  sin mamma! En 12-åring är fullt kapabel att inse konsekvenserna av en flytt. Uppenbarligen så vill han ju ändå bo med henne. detta kommer att väga tungt i rätten!

Och barn är väldigt bra på det där med anpassning......ju yngre desto bättre.En flytt behöver inte vara speciellt traumatisk. Och här finns ju både släkt och vänner vilket är ännu bättre!

• Kjell2
    Anonym (mamma på distans) skrev 2013-11-18 12:04:03 följande:
    men snälla...det är inget större fel på det men han VILL ju INTE bo där...

Tack "anonym självklart" för lite positiv input!

Jag tror att han kommer få flytta, att de kommer lyssna på honom men min fråga är varför det måste ta så lång tid???Han kan ju bli olycklig om det ska dra ut så långt...

Du har en poäng där "Kjell2", det bör kanske ta lite tid...pappan kommer tyvärr aldrig att ändra åsikt men det enda jag tycker är viktigt här är att sonen inte ska tvingas bo där han inte vill vara!  

Att enbart skylla på långsamt rättsväsende och pappan här är inte helt rättvist. Du är själv delvis skyldig till situationen genom att du inte drog igång processen innan du flyttade.

Om du vet att pappan kommer blåvägra är varje dags du inte drar igång processen till tingsrätten en dag längre utan beslut. Du bör alltså nu direkt fixa en stämning så att processen med utredning mm kommer igång.
  • Anonym (barnet då?)
    Anonym (Självklart!) skrev 2013-11-18 12:35:45 följande:
    Säker kan man ju aldrig vara men jag vågar nog påstå att sonen kommer att få bo hos  sin mamma! En 12-åring är fullt kapabel att inse konsekvenserna av en flytt. Uppenbarligen så vill han ju ändå bo med henne. detta kommer att väga tungt i rätten!

Och barn är väldigt bra på det där med anpassning......ju yngre desto bättre.En flytt behöver inte vara speciellt traumatisk. Och här finns ju både släkt och vänner vilket är ännu bättre!

Det stämmer inte alls det du skriver.
  • Anonym (Självklart!)
    Anonym (barnet då?) skrev 2013-11-18 12:37:15 följande:
    Det stämmer inte alls det du skriver.
    Men snälla nån! Jag har ju själv varit mitt i detta!

Att en rätt skulle döma mot en 12-åring som uttrycker en önskan om att få bo hos sin mamma istället för hos sin misshandlande pappa är långsökt.....ska nog till vääldigt mycket för att de kommer att anse de bättre för 12-åringen att stanna hos sin pappa.

Men vi får se, kanske ts kommer att hålla oss uppdaterade! 
  • Kjell2

TS: Du kan yrka på ett interremistisk beslut till tingsrätten. Då kommer det bestämma något tillfälligt inom ett par veckor. Men då barnet har en fungerande miljö nu med skola mm ska det väldigt mycket till att de ska bli ett annat beslut än att barnet stannar hos pappan till soc gjort sin utredning klar.

Självklart lämnade jag in stämningen i samband med att jag flyttade men kunde ju inte göra det innan jag fick jobbet...och olika advokater sa att det kommer inte ta särskilt lång tid...och så ska det behöva ta upp till 1 år?

Jag kommer hålla er uppdaterade på vad som händer men just nu händer inte ett SKIT därav min frustration!

Vänta på att en utredning ska starta om 4 månader...va?

Börjar också undra om du "anonym barnet då?" är far till mitt barn... han har lika mycket "rötter" med mig som sagt var och jag har aldrig slagit honom iaf. 

• Anonym (tveksam)
    Anonym (Självklart!) skrev 2013-11-18 12:35:45 följande:

Nej, 12-åringar har inte det perspektiv som krävs för att förutse sin framtid avseende boende, men de har rätt att framföra sin åsikt i en boendeutredning. Barnets bästa kan betyda ngt annat och det är det tingsrätten skall besluta utifrån. Inget barn skall behöva ta ansvar för att välja mellan sina föräldrar, inte ens tonåringar. Och det är ju det (barnets bästa) familjerätten skall utreda då, före februari!
    Och ja, allt tar tid om föräldrarna, de som har det egentliga ansvaret, inte kan enas.
  • Anonym (Versus)

Om den ena föräldern bedömts vara boendeförälder trots att den misshandlat barnet så blir ju förstås frågan vad den andra föräldern har gjort?
    TR dömer utifrån vad som är bäst för barnet.  

Nej "anonym versus" vi blev dömda fortsatt gemensam vårdnad med vv boende efter misshandeln. sonen bor hos pappan i väntan på utredning och dom på nuvarande situation.

• Anonym (Versus)

Hoppas att allt ska bli bra för ert barn!

• Anonym (79)

har själv en 13åring och han har fått välja i flera år vart han vill vara. han bor hos mig och åker till sin pappa när han själv vill. varför ska vi föräldrar välja över barnets umgänge? vill att hans umgänge ska vara en possitiv grej inget som man tvingas till.
    så stå på dig och även ditt barn ringa efter hjälp. kuratorn i skolan, ring och prata med familjerätten. ge honom numret så kan han ringa själv och fråga vad han ska göra. du ringer också och kämpar för att HAN ska få som HAN VILL! 

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att få flytta???