• sofiepie

Jobbig katt som aldrig lyssnar

Mitt tålamod har runnit ut totalt. Min honkatt är två år nu och för fem månader sedan fick jag barn, en son. Katten beteer sig som vanligt. Hon har liksom alltis varit lite olydig. Men nu är det så att hon hoppar upp på barnvagnen när min son ligger där i och sover! Varje gång så vaknar han såklart. Sovrummet får hon inte vara i längre eftersom hon hoppar upp på spjälsängen. Inte i spjälsängen men på ramen liksom. Vaf ska jag göra? Vattenspruta har jag använt sedan hon var liten men det har ingen direkt effekt. Vill egentligen inte ge bort henne men blir nog illa tvungen...

• Svar på tråden Jobbig katt som aldrig lyssnar
  • PumpkinQueen

TS. Katter är sådana. De hoppar upp på saker, de gosar, leker, de förstår inte svenska och fattar inte vad de får göra och vad de inte får göra, om man inte lägger ner tid på att dressera dem. Du verkar inte vilja lägga ner tid på att få din katt att förstå. Du verkar vara arg på din katt. Då kanske du inte ska ha katt?

Annars hade det ju varit enkelt att se till att katten och bebisen inte är i samma rum. Men du verkar inte orka hålla koll på detta, då är det nog bättre att katten får ett nytt hem.

Jag hoppas, för barnets skull, att du är mer tolerant med ungar. För de gör inte alltid heller som man säger åt dem.     

Ja, det är jag på bilden
  • sofiepie
    PumpkinQueen skrev 2013-11-20 23:51:04 följande:
    TS. Katter är sådana. De hoppar upp på saker, de gosar, leker, de förstår inte svenska och fattar inte vad de får göra och vad de inte får göra, om man inte lägger ner tid på att dressera dem. Du verkar inte vilja lägga ner tid på att få din katt att förstå. Du verkar vara arg på din katt. Då kanske du inte ska ha katt?

Annars hade det ju varit enkelt att se till att katten och bebisen inte är i samma rum. Men du verkar inte orka hålla koll på detta, då är det nog bättre att katten får ett nytt hem.

Jag hoppas, för barnets skull, att du är mer tolerant med ungar. För de gör inte alltid heller som man säger åt dem.     

Så tråkigt att få denna respons. Ville bara ha tips på hur man kan få en katt att inte hoppa upp på saker.. Ibland hoppar hon upp PÅ min son. Då är det klart att jag blir arg på henne. Det skulle väl vem som helst bli. Och när det sedan sker fler ggr så klart man tappar tålamodet.

Ni måste ha missuppfattat mig totalt. Min katt är världens bästa när hon inte gör såna här saker. Gosar med min son, vill helst bli kliad 24/7, klumpig, ska tvätta en hela tiden, ska vara med när jag matar sonen, blöjbyte tycker hon är intressant. Hon kanske bara vill se vad min son gör i barnvagnen, jag vet inte. Vill bara inte att min son ska bli väckt hela tiden.
  • Tindra40

Öööö världens bästa när hon inte gör sånna här grejer, fattar du att det är ett djur du har, hmm hoppas du inte väljer att senare skrika på ditt barn så barnet inte vågar visa sig på en timma. Varken barn eller djur gör inte alltid som man vill men hur tror du att en katt ska må bra och förstå vad du vill bara för att du blir arg och skriker. Jag brukar aldrig hoppa på nån och skriva nåt negativt men dina inlägg är verkligen hemska.

• sofiepie

Har inte sagt att jag skriker på henne! Blir förbannad JA. Vad skulle ni göra om en katt hoppade upp PÅ erat barn? Så att barnet börjar skrika? Det gör ju antagligen ont på min son. Har aldrig tagit tag i min katt. När hon gör något hon inte får NU så gör jag ett pssch ljud och hon springer iväg. Vad ska jag göra annars? Låta henne hoppa upp på min son?

• Tindra40

Skrika eller göra ett physsljud eller vad du skrev är väl lika illa om resultatet blir att din katt inte vågar sig fram på en timma. Jag förstår att du anser att har ett problem, men inte ditt sätt att resonera på eller hantera det. Jag har själv alltid stängt dörren om mitt sovande barn vilket absolut inte är ett problem om man håller sig i närheten och tittar till barnet emellanåt. Alla jag umgås med har flera barn och även djur därför förstår jag inte det jobbiga i ditt problem, även med storasyskon i huset måste man stänga dörren om sin sovande bebis så inte syskonet är där för att klappa eller leka. Du låter som du är trött och inte riktigt orkar finnas till för både barn och djur vilket jag kan förstå eftersom småbarnsår är väldigt slitsamma även om det bara är en kort period. Helt ärligt tycker jag nog att om man inte orkar göra det bra för sitt djur hela tiden är det nog en idé att fundera på att sälja, men då är det verkligen din skyldighet att lägga både tid och energi på att leta upp ett bra och varaktigt nytt hem åt din katt.

• angelfire5

Jag skulle tro att katten är uttråkad. Mina katter har fått vänja sig vid att jag inte har lika mycket tid för dem nu när vi fått barn, men de är åtminstone två och kan hålla varandra sällskap. 

Testa att köpa katträd och att sätta upp hyllplan längs med taket så att katten får lite mer utrymme att röra sig på och lite nytt att undersöka. Jag har satt upp vårt katträd ut mot balkongen där jag har fågelmat så att de får lite "underhållning" att titta på när de är uttråkade. Köp lite olika typer av kattleksaker och byt leksak varje dag så att katten får lite variation. Leksakerna som ser ut som fiskespön är kanonbra att leka med katterna med, en halvtimme varje dag räcker långt. Promenader i koppel är också väldigt bra om det är en innekatt vi pratar om (vilket jag antar att det är?). 

Om du inte vill att katten ska hoppa upp på vagnen kan du testa lägga lite aluminiumfolie uppe på. Många katter tycker det är obehagligt när det prasslar och låter. På mina katter har det även fungerat med vitpeppar i mina stora blomkrukor när de ville börja använda dem som kattlåda när de var små. 
    Men som sagt... om katten är uttråkad kommer den fortsätta med "dåliga" vanor och hitta nya sätt att få uppmärksamhet på som du kanske inte heller uppskattar. Mitt absolut bästa tips är att hitta bra sätt att underhålla katten och ge den stimulans.

• PumpkinQueen
    sofiepie skrev 2013-11-21 15:23:55 följande:
    Har inte sagt att jag skriker på henne! Blir förbannad JA. Vad skulle ni göra om en katt hoppade upp PÅ erat barn? Så att barnet börjar skrika? Det gör ju antagligen ont på min son. Har aldrig tagit tag i min katt. När hon gör något hon inte får NU så gör jag ett pssch ljud och hon springer iväg. Vad ska jag göra annars? Låta henne hoppa upp på min son?

Jag skulle se till att katten inte kan hoppa upp på barnet. Det går att fixa. Man kan ha dem i olika rum. Om man nu verkligen vill lösa problemet. Du verkar inte vilja det, utan bara få stöd för idén att det är fel på katten. Det är det inte. Katten är normal, ungen är normal. Det är upp till dig att se till att de kan leva ihop utan att hamna i konflikt.
    Ja, det är jag på bilden
  • Fraggelgirl

Hej!
    Hur har det gått med katten? Hoppas det har löst sig på bästa sätt. TS ta inte åt dig av alla som hackar på dig. De har inte tid att läsa alla inlägg och är bara ute och hacka på folk som ber om hjälp. De tycker kanske det vore bättre att du inte bad om hjälp utan avlivade eller gav bort katten på en gång? Det verkar som det.

Jag har fått samma påhoppning när jag tog upp mitt kattproblem för något år sedan. Detta är första gången jag loggar in igen efter det. Familjeliv tappar liksom vitsen när man inte kan få det man är ute efter.

För att riskera att få mera påhopp.... katt är katt, hund är hund och barn är barn. Alla är olika och behöver olika uppfostring. Ena hunden är olik den andra, ena katten är olik den andra på samma sätt som två syskon behöver olika uppfostring för att få samma förutsättningar inför livet. En katt behöver dresseras mer än en hund. Och ett barn kan man kommunicera med. Ja alltså två vägs kommunikation. Men många vägrar ju acceptera att det är skillander på människor och djur. Och nej - jag säger inte att den ena skulle vara mer värd än den andra. Alla är olika. Thats it!

Min lösning på problemet: Har du någon klätterställning till katten? Som är lite högre än vagnen? Då kan du ha den på sidan om. Eftersom du skriver att den bara hoppar upp där när sonen är där i så tror jag ju att katten vill hålla koll på barnet. Den är ju med när du byter blöja med mera. Så varför inte när sonen ska sova?
    Ja, jag vet ju varför men katten gör inte det.

Funderar själv på att omplacera mina katter. Jag vill gärna ha katt och tycker det är viktigt att barn får lära sig hantera djur och att det är bra för barn att växa upp med djur. Men mitt liv  har gått en annan riktning än vad jag först tänkte. Själv är jag allergisk mot katt (men struntar egentligen i det). Men vi får se. Är väldigt glad i dem bägge. Men har tröttnat på att de klorar på allt, går på bord och bänkar med mera. Ja.... jag har försökt allt.men katter är olika. Katten vi hade innan var hur duktig som helst. Men dessa? Det är nog för att vi tog ett syskonpar och tog två kattungar samtidigt. Nästa gång om det nu blir en nästa gång, och om andra tänker skaffa två katter så säger jag - ta en katt i taget. Uppfostra den innan man skaffar en till.
    Vi har köpt kattlucka så de kan gå ut och in så som de vill. Med resultat att de kommer in med möss, döda som levande. Jaja.... det har varit fler nackdelar med katt än fördelar de senaste året. Men har man skaffat katt så får man väl ta hand om dem så som rådet var. Hmm....

• nemo1
    Fraggelgirl skrev 2014-02-18 19:45:21 följande:
    Hej!
    Hur har det gått med katten? Hoppas det har löst sig på bästa sätt. TS ta inte åt dig av alla som hackar på dig. De har inte tid att läsa alla inlägg och är bara ute och hacka på folk som ber om hjälp. De tycker kanske det vore bättre att du inte bad om hjälp utan avlivade eller gav bort katten på en gång? Det verkar som det.

Jag har fått samma påhoppning när jag tog upp mitt kattproblem för något år sedan. Detta är första gången jag loggar in igen efter det. Familjeliv tappar liksom vitsen när man inte kan få det man är ute efter.

För att riskera att få mera påhopp.... katt är katt, hund är hund och barn är barn. Alla är olika och behöver olika uppfostring. Ena hunden är olik den andra, ena katten är olik den andra på samma sätt som två syskon behöver olika uppfostring för att få samma förutsättningar inför livet. En katt behöver dresseras mer än en hund. Och ett barn kan man kommunicera med. Ja alltså två vägs kommunikation. Men många vägrar ju acceptera att det är skillander på människor och djur. Och nej - jag säger inte att den ena skulle vara mer värd än den andra. Alla är olika. Thats it!

Min lösning på problemet: Har du någon klätterställning till katten? Som är lite högre än vagnen? Då kan du ha den på sidan om. Eftersom du skriver att den bara hoppar upp där när sonen är där i så tror jag ju att katten vill hålla koll på barnet. Den är ju med när du byter blöja med mera. Så varför inte när sonen ska sova?
    Ja, jag vet ju varför men katten gör inte det.

Funderar själv på att omplacera mina katter. Jag vill gärna ha katt och tycker det är viktigt att barn får lära sig hantera djur och att det är bra för barn att växa upp med djur. Men mitt liv  har gått en annan riktning än vad jag först tänkte. Själv är jag allergisk mot katt (men struntar egentligen i det). Men vi får se. Är väldigt glad i dem bägge. Men har tröttnat på att de klorar på allt, går på bord och bänkar med mera. Ja.... jag har försökt allt.men katter är olika. Katten vi hade innan var hur duktig som helst. Men dessa? Det är nog för att vi tog ett syskonpar och tog två kattungar samtidigt. Nästa gång om det nu blir en nästa gång, och om andra tänker skaffa två katter så säger jag - ta en katt i taget. Uppfostra den innan man skaffar en till.
    Vi har köpt kattlucka så de kan gå ut och in så som de vill. Med resultat att de kommer in med möss, döda som levande. Jaja.... det har varit fler nackdelar med katt än fördelar de senaste året. Men har man skaffat katt så får man väl ta hand om dem så som rådet var. Hmm....
    Ja vad säger man. "Nästa gång du skaffar katt" För guds skull skaffa inte fler katter. Det är levande varelser med känslor och inget man bara omplacerar när de inte gör som man säger. Det har inget att göra med att du köpte två samtidigt det kan jag lova. Alla katter är olika och du vet aldrig innan vilket temperament katten kommer att få.
    Jävligt tråkigt att höra att du tänker omplacera dessa för det är ju så enkelt att skaffa nya. Och om den nya katten inte gör som du säger, omplacera igen för att skaffa en ny eller?
  • Fraggelgirl
    nemo1 skrev 2014-02-18 20:17:13 följande:
    Ja vad säger man. "Nästa gång du skaffar katt" För guds skull skaffa inte fler katter. Det är levande varelser med känslor och inget man bara omplacerar när de inte gör som man säger. Det har inget att göra med att du köpte två samtidigt det kan jag lova. Alla katter är olika och du vet aldrig innan vilket temperament katten kommer att få.
    Jävligt tråkigt att höra att du tänker omplacera dessa för det är ju så enkelt att skaffa nya. Och om den nya katten inte gör som du säger, omplacera igen för att skaffa en ny eller?
    Läser du vad man skriver eller hur var det där nu igen? Om och bara om, vi kommer omplacera katterna och det skulle jag göra enbart för katternas skull om så.

Nästa gång, om det nu blir någon nästa gång. Vad var det i det sista du inte såg? Man läser det man vill läsa på samma sätt om man hör det man vill höra. Några är ju bara ute efter att hacka och inte komma med konstruktiva svar.

Utöver det jag skrev så är jag ute ur denna diskussonen också. Tänkte bara vara en av få som läst TS och alla svar.
Svar på tråden Jobbig katt som aldrig lyssnar