• lyckeliten22

Han vill inte tvinga mig- han vill inte bli pappa

Hej Är gravid och fick reda på det förra veckan. Jag är 19 år och går sista året på gymnasiet. Jobbar extra på kvällar och helger. Min sambo är 22 år och är fastanställd på sitt jobb! Vi bor tsm i en lägenhet! Han säger att han inte vill tvinga mig till något. Har gjort en abort tidigare och mår fortfarande dåligt över det. Det var en jobbig tid, grät mkt osv. Därför vill han inte tvinga mig eftersom han förstår hur jobbigt det var för mig. Jag vill inte göra abort och han vill inte bli pappa, han känner sig inte redo för det! Mår dåligt. Jag vill ju inte tvinga han till att bli pappa. Oavsett vad jag gör så mår jag dåligt, oavsett vad jag väljer så sårar jag någon! Vad fan ska jag göra!?!?!?

• Svar på tråden Han vill inte tvinga mig- han vill inte bli pappa
  • Zunrose

vad känner du i ditt hjärta att du vill göra? är du redo att bli ensamstående?

• lyckeliten22

Jag vill inte göra abort! Det är Det jag känner! Samtidigt vill jag inte svika honom! Älskar honom och han älskar mig! Och nej, jag kommer inte bli ensamstående. Han älskar mig och har aldrig hotat med det!!

• Anonym (behåll)

Inte så mycket att fundera över. Du vill inte göra abort. Gör inte abort.
    Han kommer inte lämna dig för detta säger du. Toppen. Sannolikheten är stor att han så småningom kommer älska ert barn och vara överlycklig att ni behöll det.
    Att bli förälder är man aldrig redo för. Man växer in i rollen och löser det allt eftersom. Din vilja i detta just nu är viktigare än hans tvekan att bli pappa.

• lyckeliten22

Tack gör sitt svar! Är det verkligen så? Att man aldrig är redo för att bli förälder utan att man växer in i rollen? Han har aldrig skrikit på mig sen jag berätta om graviditeten, han är inte sur för hur jag känner. Han säger bara att han inte är redo att bli pappa. Van har till och med skojar om att jag kommer vara tjockis på studenten ;)

• jashrinah

hej , din sambo är redan pappa , barnet finns redan , det lever, dock som foster , men han har redan valt att bli pappa. 

• Anonym (behåll)
    lyckeliten22 skrev 2013-11-19 12:06:52 följande:
    Tack gör sitt svar! Är det verkligen så? Att man aldrig är redo för att bli förälder utan att man växer in i rollen? Han har aldrig skrikit på mig sen jag berätta om graviditeten, han är inte sur för hur jag känner. Han säger bara att han inte är redo att bli pappa. Van har till och med skojar om att jag kommer vara tjockis på studenten ;)
    Javisst är det så. Det är så ofattbart stort att bli förälder att man inte kan känna att det någonsin egentligen passar in i livet. Det finns självklart de som väntat i många år på att få barn och känner att de är redo och längtar. Sedan blir inget som man tänkt sig i alla fall. Man får ta en dag i taget, och man lär sig efter hand vad som passar det egna barnet, den egna familjen, och hur man fungerar som förälder.

Barn är inga aliens, så för de allra flesta går det jättebra när barnet väl kommit. Låt honom vara delaktig, följa med på ultraljud mm och det blir lite mer verkligt. För män brukar det annars vara så att barnet inte finns förrän det är fött, medans för kvinnan finns det från att man blir gravid. Det är svårt för en man att förhålla sig till en gravid mage som till sitt barn.
    Att han säger att han inte är redo beror säkert också en hel del på oro ifall han verkligen klarar av uppgiften. Det kommer han göra! Unga föräldrar har många fördelar jämfört med äldre föräldrar.

Om han till och med kan se framför sig att du är gravid till studenten och skojar om det så tror jag att han egentligen är redo, men han vågar inte erkänna det, ens för sig själv. Lycka till!
  • MissEofc

Det var samma för mig ts, han ville inte bli pappa. Han var rätt off hela graviditeten men från att han höll vår nyfödda dotter har han älskat henne över allt annat. Det kan bli bra, det kan bli skit. Precis som med allt här i livet.

• SupersurasunkSara

TS, valet är ditt. Fråga dig själv om du kan stanna med honom om det blir abort nu, för blir det en abort är det ju för hans skull, även om du gör valet.

Fråga också dig själv om du är beredd på att bli singelmamma och ta hand om barnet helt själv.

Han kan växa in i rollen och bli glad, men det kan lika gärna bli slut mellan er.

Du har ett svårt och viktigt beslut att göra.

• Anonym (man)

Min mans kk (inte samma som er, ni är ju ihop men ändå) valde att behålla ett barn min man aldrig ville ha i hopp om att han skulle vilja ha henne då (trots att han alltid sagt att han aldrig någonsin vill ha barn) , det ville han inte. Dock hade han sex utan kondom, spelar ingen roll att det var en gång, det räckte ju.
    Nu är han pappa till ett barn han inte ville ha och mamman är singel och jäkligt arg på det emellanåt.

Om du behåller barnet måste det vara med vetskapen att du kan komma att bli ensam med barnet på heltid.

• SupersurasunkSara
    jashrinah skrev 2013-11-19 12:10:22 följande:
    hej , din sambo är redan pappa , barnet finns redan , det lever, dock som foster , men han har redan valt att bli pappa. 
    Nej, han valde att ha sex, inte att bli pappa. Han valde dock bort möjligheten att välja om det ska bli ett barn av det eller inte i samma veva som han valde att ha sex.
    En pappa är man om man finns där för barnet, älskar det och tar hand om det, annars är man en donator i princip, dock en som måste betala.
  • inyourace
    lyckeliten22 skrev 2013-11-19 11:53:28 följande:
    Jag vill inte göra abort! Det är Det jag känner! Samtidigt vill jag inte svika honom! Älskar honom och han älskar mig! Och nej, jag kommer inte bli ensamstående. Han älskar mig och har aldrig hotat med det!!
    Inte svika honom? Han har svikit sig själv genom att göra dig gravid, som en vuxen man som han faktiskt är får han så fint ta sitt ansvar. I slutändan är det ditt beslut och låt han inte spela på violinen om att få din medkänsla.
  • inyourace
    jashrinah skrev 2013-11-19 12:10:22 följande:
  • inyourace
    Anonym (man) skrev 2013-11-19 18:58:49 följande:
    Min mans kk (inte samma som er, ni är ju ihop men ändå) valde att behålla ett barn min man aldrig ville ha i hopp om att han skulle vilja ha henne då (trots att han alltid sagt att han aldrig någonsin vill ha barn) , det ville han inte. Dock hade han sex utan kondom, spelar ingen roll att det var en gång, det räckte ju.
    Nu är han pappa till ett barn han inte ville ha och mamman är singel och jäkligt arg på det emellanåt.

Om du behåller barnet måste det vara med vetskapen att du kan komma att bli ensam med barnet på heltid.
    Och sedan finns det något som heter att du bara fått en sida av historian...
    Vet till exempel att mitt barns pappa har smält i snorungen han har ett barn med att jag behöll vårt barn i tron att han skulle stanna ha ha ha jag skrattar varje gång jag tänker på det. Och den dumma snorjäntan tror på det också. 
  • Anonym (man)
    inyourace skrev 2013-11-19 19:15:25 följande:
    Och sedan finns det något som heter att du bara fått en sida av historian...
    Vet till exempel att mitt barns pappa har smält i snorungen han har ett barn med att jag behöll vårt barn i tron att han skulle stanna ha ha ha jag skrattar varje gång jag tänker på det. Och den dumma snorjäntan tror på det också. 
    Jag råkar vara kvinnans vän också.  Så jag vet att det är så. Vad du har för spån till karl vete tusan, min har iaf valt att ta sitt ansvar fast han inte ville ha barnet.
Svar på tråden Han vill inte tvinga mig- han vill inte bli pappa