Rätt till enskild vårdnad?
Hej,
Måste få lite feedback om vad som gäller när det kommer till enskild vårdnad. Ska berätta om min situation.
Fick ett barn med min sambo i maj. Han lämnar oss när barnet är 4 veckor. Vi bråkade massor hela graviditeten. En hel del på grund av kulturella skillnader oss emellan. Nu är barnet snart 6 månader och jag har under dessa fem månader kämpat för att vi ska kunna gå tillbaka till varandra. Jag har sökt hjälp hos psykolog och äter antidepressiva på grund av allt som hänt. Han är fortfarande iskall. Han vill verkligen inte. Jag gick med på att ge honom delad vårdnad, då jag hade förhoppningar om att detta skulle stärka hans band till barnet och även till mig. Han har dock inte visat mycket intresse för någon av oss. Han är mer intresserad av att umgås med kompisar, tjejer och festa runt. Han är väldigt omogen för sina 32 år. Under våra första två år var han inte så här, utan det kom gradvis under graviditeten, varav våra problem också växte...
Hur som haver. Nu är jag trött på hans beteende, då han utnyttjar mig till fullo, på alla sätt och vis. Jag har sagt till honom att när han har delad vårdnad innebär det också att han har delat ansvar vad gäller vårt barn, som till exempel när det kommer till föräldraledigheten. Vill han inte vara föräldraledig måste han överlåta ett visst antal dagar till mig, för att vårat barn inte ska behöva börja på förskola alltför tidigt och jag njuter verkligen av att vara hemma och jag gör det bra. Han vägrar att samarbeta med mig. Jag får inga svar och han vägrar att skriva under några papper.
Nu undrar jag om jag kan få enskild vårdnad, utan att det tas upp i familjerätten. Jag orkar inte med vårdnadstvistsprocess och det känns så jäkla onödigt, då han ändå inte visar något intresse för barnet.
Hur gör jag? Känner mig ensam och lite desperat, så är tacksam för svar!