• Mellanmjölkens land

Skridskor vid 2,5 eller 3,5 år?

Jag gillar att åka skridskor och tänkte köpa ett par till dottern men tvekar lite på om det är för tidigt i år?

Hon kommer vara 2,5-3 år den här vintern. Aningen före genomsnittet motoriskt men inget extremt.

Vi har dessutom en liten bebis i år, kanske blir enklare nästa vinter? Just nu helammar jag vilket komplicerar saker lite. Pappan kan inte åka skridskor.

• Svar på tråden Skridskor vid 2,5 eller 3,5 år?
  • Linnez

En som är nästan tre skulle nog kunna, om inte fötterna lever ett eget liv :) 
    Jag har för mig att i min familj hade vi ett par i storlek 24/25, nån liten måste ju ha åkt på dem.
    Köp eller låna ett par och prova, föredrar du att åka ute på sjön och det inte funkar för barnet är det ju bara å sätta lillen i en pulka och du åker å drar, skoj det med :) 

• anyXX

Min son åkte lite förra året när han var 2,5. Han tyckte det var roligt och använde de konerna som fanns på ishallen men man fick ju hålla lite i honom. Storasyster som var 4,5 gnällde mest och orkade inte försöka.... Tror det beror på barnet! Trist att det alltid är så kassa öppettider på ishallarna, blir inte mkt åkt. I år tror jag nog vi skippar det och gör nåt annat.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Alexi

Jag skulle inte pressa fram det redan vid tre år om ni med bebis och pappan inte har några bra förutsättningar för det. Vår dotter började förra vintern och det var ju svårt även då, hon var precis fyra år då. Sonen som är tre nu kommer nog inte få skridskor i år.

• Linastrumpan

Mina barn har börjat åka vid 2.5år och det har funkat bra. Beror nog mycket på barnet också men tycker hon det är kul så varför inte.

• Mellanmjölkens land

Förutsättningen är att de spolar en plan någorlunda i närheten av oss. Vi är nyinflyttade så jag vet inte om/var det brukar spolas.

Ligger bebisen i vagn borde vi kunna åka en stund iaf så det är inte omöjligt. Frågan är om det inte är lättare med ett någorlunda stationärt spädbarn än med en 1-1,5åring? Speciellt som jag är föräldraledig den här vintern medan sambon tagit över nästa vinter.

• Linastrumpan

När min stora var 3år föddes hennes lillasyster och det var vinter. Vi åkte skridskor varje dag på en spolad bana i närheten där vi bor. Vi passade på när lillasyster sov och när de är så små är 15-20min åkning alldeles tillräckligt så det behöver inte ta så lång tid. Vintern efter så åkte hon själv och jag sprang runt och passade lillasyster. Vintern efter det fick lillasyster åka själv

• anyXX
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-21 21:48:14 följande:
    Förutsättningen är att de spolar en plan någorlunda i närheten av oss. Vi är nyinflyttade så jag vet inte om/var det brukar spolas. Ligger bebisen i vagn borde vi kunna åka en stund iaf så det är inte omöjligt. Frågan är om det inte är lättare med ett någorlunda stationärt spädbarn än med en 1-1,5åring? Speciellt som jag är föräldraledig den här vintern medan sambon tagit över nästa vinter.

Under de förutsättningarna tycker jag ni ska testa!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • PrincessDalia

Vi har börjat åka skridskor med båda våra barn då de varit 2,5år. Jag tror ofta att det kan vara lättare att börja åka med en 2,5åring än en 4 åring som börjat jämföra sig med andra. De 3-4 första gångerna på isen har vi fått hålla dem i handen. sedan har de kunnat åka själv. Då de har varit 3,5år har de börjat på skridskoskola. Det är då bara barnen och ledaren som har varit på isen. Det har våra barn älskat. vi har köpt skridskor med reglerbar storlek 25-29.

• PrincessDalia

Så här såg det ut då våran 2,5åring åkte för 3e gången. Det är ju lite gå/åkning i början!:) något lättare på sjö än i ishall men bara de har fått till det så går det överallt! 

">

• Alexi

Linastrumpan: wow vilken cool förälder du verkar vara, jag är imponerad och önskar jag var likadan!

• Linastrumpan
    Alexi skrev 2013-11-22 08:12:23 följande:

Linastrumpan: wow vilken cool förälder du verkar vara, jag är imponerad och önskar jag var likadan!

Tack det värmde!! Jag är ensam förälder till mina två barn och jag försöker så gott det går att vara en så bra mamma jag kan. Man kan göra ganska mycket, det gäller bara att inte ha så stora krav o förväntningar.
  • Flickan och kråkan

För tidigt? Nej. Kul och fungerar? Beror på barnet .

Vi började åka lite senare och har först i år när de är 4,5 respektive snart 6 så går de i skridskoskola. Vi har ingen spolad bana i närheten utan det är ishall som gäller och på allmänhetens tid så är det mycket folk och framför allt många äldre barn som åker snabbt vilket skrämde mina små. Skridskoskolan med bara barn älskar de, vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare?! Hade vi haft spolad is i närheten hade vi åkt mycket tidigare.

Jag är född i Kiruna. Grden spolades varje vinter (och vintern var lång). Åkte dagligen då från det jag kunde stå på benen. Gick även i konståkning. Har gamla filmer där jag t.ex snurrar och skjuter hare....som 3-åring

• Rosen80

Testa såna här! Passar perfekt i 2-3 års ålder för att ge barnet isvana. Lättare att åka på än skridskor med en skena och barnet kan glida och gå runt själv på isen. Mina barn älskade dem och vi bytte till "riktiga" skridskor när de blev 4 år. Finns på barnskridskor.se 

• Mellanmjölkens land
    Rosen80 skrev 2013-12-04 15:56:04 följande:
    Testa såna här! Passar perfekt i 2-3 års ålder för att ge barnet isvana. Lättare att åka på än skridskor med en skena och barnet kan glida och gå runt själv på isen. Mina barn älskade dem och vi bytte till "riktiga" skridskor när de blev 4 år. Finns på barnskridskor.se 

Intressanta men kanske lite små. Hon har stl27 i skor.
  • KimPossible

Våra började åka när de var 2,5. Eller åka och åka, gå omkring är kanske ett bättre ord för det de gör i början. Skrattande

Men de har gillat det, och verkligen tyckt det var kul. Det har inte funnits någon press, utan de har fått ta det i sin egen takt.

När lillbarnet var ett halvår åkte jag med då sexåringen och hade lilla i vagn när vi åkte runt. Gick bra det med. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Rosen80
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-04 18:42:58 följande:
    Intressanta men kanske lite små. Hon har stl27 i skor.
    Ja, det kan de nog vara, beror på hur tjocka skorna är. De var precis att det gick att knäppa spännet när våra barn hade storlek 27. 
  • marla333

Mina började gå på isen när de var 1,5. Skridskor vid 2,5år. Men glöm inte hjälm med galler! Hört så många skräckhistorier om barn på isen utan galler som ramlat...

Svar på tråden Skridskor vid 2,5 eller 3,5 år?