• Dessiedus

Sally?

Har som kärat ner mig i namnet Sally. Jag tänker lite på tv-serien som gick för några år sedan, men den gillade jag så det gör inget. Mannen säger att Sally är ett djurnamn och sonen tycker att Sally är Blixten Mcqueens tjej. Glad Vad får ni för associationer till namnet? 

• Svar på tråden Sally?
  • DenNamnbitne

Jag tycker att det är ett fint namn, jag tänker på Sally, biblitekarien alltså och Sally i Moa Martinsons Kvinnor och äppelträd. För mig är det snudd på för smeknamnsaktigt men jag gillar det som sagt.

• linnéa001

Jag kallar min bil för Sally (och min moped för Sasha). Så för mig är Sally ett bilnamn. Tror jag blev lite hjärntvättad när jag var tillsammans med en man som hade en son som såg "Blitten Mafeen" typ tre gånger varje vecka. Så svaret på din fråga är att jag associerar det med bilar. 

• scaras

Fint!! Som sagts tidigare sött namn med mycket attityd, den kombinationen kan ju aldrig bli fel.

• Koala

Tänker på min kompis söta lilla dotter på 9 månader som heter Sally. Fint namn!

• Sallyjack

Vi ska döpa vår kommande dotter (om UL stämmer) till Sally! Bästa namnet och ganska ovanligt om man kollar Namn statistik.

• Josephine96

Påminner mig om en häst som hette Sally i en bok jag läste en gång, men annars tycker jag att det är ett helt ok namn faktiskt. 

• Lejonmamman01

Tänker på en piga i en sådan där brittisk herrskap-och-tjänstefolk-serie.

• Weloty
    Mint skrev 2020-04-30 19:48:48 följande:

Lyfter....

Fler och nyare åsikter om Sally?

Jag tycker att det är fint! Lite ovanligt. Passar enligt mig bättre på ett barn än en vuxen kvinna, men det kanske ändras med tiden. Typ som att Berit känns konstigt på en bebis idag (enligt mig) men var jättevanligt för 50 år sedan.
  • Ebo88

Jag gillar det :)

Vår dotter heter Stella och första gången vi gick till BVC så råkade hon säga fel namn och sa Sally. Vi är jättenöjda med namnet vi gav vår dotter, hon är en Stella men Sally ligger och gnager i bakhuvudet.

I en vacker framtid om vi skulle få en till dotter så skulle jag lätt kunna tänka mig Sally :)

• Mint

Tack för svar!

Jag tycker om det.

Det lustiga är att namnet dök upp på en lista som min man tittade på och hans reaktion var ungefär ?oj, Sally, höhö? men efter att jag sa att jag gillade det så började det gro hos honom också. Det sista han sa var att det var både sött och coolt, ett bra namn med karaktär

Tydligen ökar det år från år i Sverige nu så kanske blir det snart ett modenamn à la Molly och Nelly? Det är ju lite samma stuk på namnen.

• KaffeOchHybris

Min mans systet heter Sally. Hon är visserligen i fyrtioårsåldern o född o uppvuxen i England. Men jag tycker det låter som ett helt okej namn, känns engelskt för mig pga associationen men många döper ju sina barn till engelska namn.

• Mint
    KaffeOchHybris skrev 2020-05-01 07:05:02 följande:

Min mans systet heter Sally. Hon är visserligen i fyrtioårsåldern o född o uppvuxen i England. Men jag tycker det låter som ett helt okej namn, känns engelskt för mig pga associationen men många döper ju sina barn till engelska namn.

Ja, visst är det engelskt! Får för mig att det är ett ?tantnamn? i engelskspråkiga världen; alltså inget namn som små flickor på 2010-2020-talet får. Det verkar haft en popularitetstopp (enligt någon engelskspråkig sajt jag var inne på) för typ 65 år sedan.

Sen är det väl i först hand ett smeknamn för Sarah, så de flesta kanske inte är döpa till det.
  • trollhona
    Dessiedus skrev 2013-11-21 21:33:49 följande:

Har som kärat ner mig i namnet Sally. Jag tänker lite på tv-serien som gick för några år sedan, men den gillade jag så det gör inget. Mannen säger att Sally är ett djurnamn och sonen tycker att Sally är Blixten Mcqueens tjej. Glad Vad får ni för associationer till namnet? 

Sally för mig är ett smeknamn och inget "riktigt" namn. Men om du gillar det så kör på det.
Svar på tråden Sally?