Vilken framåtvänd bilbarnstol?
Vi ska nu byta bilbarnstol till dottern. Har kollat in två olika framåtvända bilbarnstolar.
Antingen Brio Boso Premium Booster seat. Eller Britax KidFix.
Vad har ni att säga om dom? Något att rekommendera?
Vi ska nu byta bilbarnstol till dottern. Har kollat in två olika framåtvända bilbarnstolar.
Antingen Brio Boso Premium Booster seat. Eller Britax KidFix.
Vad har ni att säga om dom? Något att rekommendera?
Är Britax Adventure något att ha? Tycker inte den skiljer sig jätte mkt från kidfix.
Jag har Brio Caro till båda barnen och är supernöjd. Men jag har inte provat Britax bältesstol så jag kan inte jämföra med den. Däremot när vi hade Brio zento och Britax twoway så tyckte jag överlägset bäst om Briostolen.
Vi har en britax som ovan utan ISOFIX i ena bilen. I andra har vi en BeSafe med Isofix. Båda funkar bra. Fördelen med BeSafen är att den är lite skönare och lite smidigare nertill så det är lättare för sonen att knäppa fast sig själv.
Vi har haft två stolar, en Britax Kidfix och en Britax Adventure. Vi har bara Adventure kvar, för den fixade sonen att knäppa fast sig själv i och den är mycket lättare och smidigare att flytta.
www.aftonbladet.se/bil/article17963779.ab
OBS! Statistik visar att barn sätt för tidigt i framåtvänd bilbarnstol, de riskerar mycket mer skador och livet av att sitta så. Läs artikeln! NTF varnar.
Låt barnen åka baklänges till 4-5 års ålder. Eller som de skriver, så länge det är möjligt.
Tjena.
Funderar också på att välja antingen Brio Boso stolen eller Britax Kid II som verkar likvärdiga i pris och funktion. Någon som valt den ena eller andra och kan ge rekommendationer till varför??
När ni köper tänk på lite saker.
En stol som är stor och tjock gör att ditt barn sitter närmare stolen framför och är det en liten bil är det lätt hänt att de vid en krock slungas framåt och slår i sätet framför. Tänk sen på vad stolen väger. Har den inte isofix kommr den ju att pressas framåt vid krock, även om de flesta på något sätt sitter tryckt mot sätet, eller sitter fast så kommer viss förskjutning att ske. Därav kan det ibland vara att föredra en kudde istället utan ryggstöd.
Man kan dock vilja ha ryggstöd av andra orsaker, tex att barnet brukar somna och hamna i konstiga positioner etc. Men bland är en kudde att föredra över en stol.