• Anonym (barnlängtan)

pappadagar och dubbeldagar

De 10 dagarna Pappan kan ta ut vid barnets födelse.
    Måste de tas som exakt 2 veckor eller kan man "spida ut" de, dvs bara ta ex 2 dagar per vecka så att Pappan kan vara hemma längre i början?
    Dras de 10 dagarna från de 240 dagarna som är vikta för varje förälder?

Sen undrar jag om de 30 dagarna under barnets första år som man kan ta ut dubbeldagar.
    Jag (som blivande Mamma) tänkte inte ta ut så många dagar första året, kanske bara 2 per vecka, kan Pappan också göra så med de 30 dagarna så att man kan få många veckors ledighet tillsammans med barnet första året?

När kan man få sin FP uträknad? (jag jobbar kväll o helg) Är det efter att man fått ett moderskapsintyg?
    Ska min löneavdelning räkna ut o ge mig ett papper som jag sen skickar till er?
    Likadant för Pappan? Ska han skicka med mitt moderskapsintyg då?

• Svar på tråden pappadagar och dubbeldagar
  • Försäkringskassan

Hej,

De 10 första dagarna får tas ut som man önskar. Från det att barnet kommer hem från BB så har man 60 dagar på sig att ta ut de 10 dagarna i samband med ett barns födelse eller adoption.

De 10 första dagarna dras inte från de 240 föräldrapenningsdagarna.

Under barnets första levnadsår så får ni själv bestämma uttaget av föräldrapenning utan att er sjukpenninggrundandeinkomst påverkas. Ni har båda rätt att vara helt föräldralediga utan att ta ut någon föräldrapenning.

Om ni önskar att vara föräldralediga för samma barn under samma period och ansöka om föräldrapenning så dras det från era 30 dubbeldagar.

När du har skickat in ditt moderskapsintyg så kommer vi att skicka ett informationsbrev till dig. Då skickas det även ut en blankett som du ska lämna till din arbetsgivare för uppgifter gällande din inkomst.

Utredningen för den andra föräldern görs först när han ansöker om sina 10 första dagar.

Du kan läsa mer om föräldrapenning under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (barnlängtan)

Tack för svar!

OM jag skulle gå ner i arbetstid eller sluta jobba kväll/helg i Januari/Februari o fram till jag tar ledigt innan BF
    kommer det att påverka min FP?
    Eller hur räknas den?
    Jag fick ny högre lön för bara några månader sen, är det på den det beräknas (jag har jobbat heltid i många år)?
    Räknas FP på den lön jag har den månaden jag skickar in blanketten eller är det mer som en sammanräknad årsinkomst beräkning?
    Med andra ord är det viktigt att jag får alla papper o blanketter o att arbetsgivaren fyller i allt för att kunna skicka in till er innan jag går ner i tid några månader innan BF?

• Försäkringskassan

Hej!

Som gravid har man rätt att avbryta sitt arbete eller minska sin arbetstid när det är mindre än 6 månader kvar till beräknad förlossning utan att det påverkar den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI).

Din grundlön ska beräknas på din aktuella inkomst, på din nya lön. Om du har återkommande OB-tillägg som varierar räknas ett snitt på den inkomsten. Arbetsgivaren får då kolla bakåt på hur mycket OB-tillägg du har tjänat.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden pappadagar och dubbeldagar