• kokos

sjuk under föräldrarledighet

Hej alla därute

Jag har tagit föräldrarledigt under jul och nyår, barnen är 3 resp 4 år.
    Jag är gravid med foglossning Om jag skulle bli sjukskriven då jag tagit föräldrarledigt. Ändrar jag med chefen då eller kvarstår föräldrarledigheten??

• Svar på tråden sjuk under föräldrarledighet
  • Alexi

Vem är hemma med barnen om du skulle bli sjukskriven då?

• kokos
    Alexi skrev 2013-11-24 07:30:15 följande:

Vem är hemma med barnen om du skulle bli sjukskriven då?

Jag om Jag kan annars får barnens pappa hjälpa till. Spelar det roll?? Jag är som sagt inte alls insatt då jag aldrig varit sjukskriven....
  • Vickan I

Du får inte vara sjukskriven och vara hemma med barnen samtidigt. Om du blir beviljad sjukskrivning av fk så räknar de med att du är för sjuk för att kunna vårda barn också. Då måste barnen vara på förskola eller att ngn annan, som pappan tar föräldraledigt.

• kokos

Ok tack då vet jag. Jag ska försöka kämpa på så långt jag kan....

• Dragonfly

Till mig har fk sagt att de tittar på varje enskilt fall (ang att ha barn hemma eller inte). Jag trodde att det fanns en generell regel men det finns det inte har jag fått höra.

De skiljer på att bli sjukskriven från arbete och från föräldraledighet. Endast i det senare fallet måste det alltid ordnas med annan tillsyn till barnen.

Som sagt, detta enligt egen kontakt med FK så prata med dem om ditt specifika fall Ts.

• kokos
    Dragonfly skrev 2013-11-24 09:43:03 följande:

Till mig har fk sagt att de tittar på varje enskilt fall (ang att ha barn hemma eller inte). Jag trodde att det fanns en generell regel men det finns det inte har jag fått höra.

De skiljer på att bli sjukskriven från arbete och från föräldraledighet. Endast i det senare fallet måste det alltid ordnas med annan tillsyn till barnen.

Som sagt, detta enligt egen kontakt med FK så prata med dem om ditt specifika fall Ts.

Ok det är ju fyra veckor kvar och än jobbar jag. Men jag får inte direkt mindre ont om jag säger så Är samtidigt rädd att foglossningen blir sämre ju längre jag jobbar. Har tungt vårdarbete....
Svar på tråden sjuk under föräldrarledighet