• Anonym (Känner saknad)

Kort uppe på väggen på mitt ex:s dotter....

Jag och mitt ex gick isär för tre år sedan och såhär ligger det till: För fem år sedan var hon otrogen och hon blev gravid men ville komma tillbaka och jag tog emot henne för vi kunde inte veta vems barnet var. Det visade sig inte vara mitt då vi gjorde faderskapstest men jag tog ju ändå till mig barnet som om det var mitt. Tanken var ju att jag skulle adoptera barnet men vi separerade efter två år. Dock fick vi ett barn till ihop under dem åren. Efter seperationen hade jag barnen hos mig varannan helg, ledigheter, sju veckor på sommaren men efter sommaren tillät inte mamman mig umgänge med den äldsta dottern pga att jag inte var biologisk pappa och att hon hittat en "ny" pappa till henne. Nu har jag ju min dotter varannan helg, ledigheter och andra tillfällen då det passar och jag vill säga att vi har trots allt en bra relation trots den lilla tid vi har tillsammans. Nu är det så att jag har kort uppe på väggen på min icke biologiska dotter, detta påpekar ju mamman då hon hämtar dottern här och säger att jag inte får ha det. Jag säger att det är väl inte så konstigt med tanke på att jag var hennes pappa under hennes tre första levnadsår. Mamman undrar hur jag ska förklara detta för våran dotter då hon börjar undra, jag säger väl som det är säger jag. Du kommer förstöra min dotters liv säger mamman om du säger som det är. Som ni förstår så kommer inte mammans dotter ihåg mig för hon fick inte träffa mig under ett halvår efter då mamman avbröt vårt umgänge, jag träffar henne ibland nu när jag hämtar min dotter men hon vet inte vem jag är mer än min dotters pappa.... Så, ska jag ta ner korten??????????

• Svar på tråden Kort uppe på väggen på mitt ex:s dotter....
  • Anonym (Your house your rules)

Förstår din besvikelse- även om hon inte är din biologiska dotter så är det för DIG ingen skillnad mentalt.

Om du mår bättre av att ha bilden uppe ska du ha det. Ditt ex bestämmer inte i ditt hem.

• Anonym (**)

Nej, jag tycker verkligen inte du ska ta ner kortet. Hon betyder mycket för dig och mamman beter sig hemskt illa mot sin dotter som helt plötsligt förbjuder all umgänge med dig. Fattar inte riktigt hur hon tänker där?

Jag har ett ex som var styvpappa till mitt barn under de 4 år vi bodde ihop. Nu är det slut mellan oss men självklart vill jag att han och mitt barn ska ha fortsatt kontakt.

Kan tillägga att jag hatar den mannen pga saker han har gjort emot mig, men för den skull hindrar jag inte mitt barn att träffa honom. Barnet har han inte behandlat lika illa som mot mig och dom gillar nog varandra lite fortfarande. 

• Anonym (**)

Men om dottern är 5 år idag och du slutade ha umgänge med henne nu i somras så måste hon väl komma ihåg dig mycket väl när du hämtar din dotter? Hon borde väl sakna dig och prata om dig? Eller har jag missförstått?

• Foxtrott

Ditt ex har inte att göra med vilka foton du har på väggen överhuvudtaget.

• Anonym (Känner saknad)

Nej vårt umgänge avbröts sommaren -10 och jag träffade henne först ett halvår efter det och då kom hon inte ihåg mig, hon var nästan 3 år vid tillfället och dem små glömmer fort :(

• Anonym (Känner saknad)

Nu tog jag upp med mamman att få ha min dotter lite mer men hon sa blankt nej. Då sa jag att då blir jag tvungen att ta upp det med familjerätten och då sa hon att då tar hon upp att jag har foton på väggen på hennes dotter.....( haha tänkte jag, det bryr väl sig inte dem om )

• Anonym (**)
    Anonym (Känner saknad) skrev 2013-11-24 11:14:01 följande:
    Nu tog jag upp med mamman att få ha min dotter lite mer men hon sa blankt nej. Då sa jag att då blir jag tvungen att ta upp det med familjerätten och då sa hon att då tar hon upp att jag har foton på väggen på hennes dotter.....( haha tänkte jag, det bryr väl sig inte dem om )

Bara bra om hon tar upp det. Ställer inte henne i någon bättre dager direkt - snarare tvärtom!
  • Foxtrott
    Anonym (Känner saknad) skrev 2013-11-24 11:14:01 följande:
    Skulle hon använda det faktum att du har ett kort på er gemensamma dotters storasyster på väggen som något slags argument för att du inte ska ha mer umgänge med ert gemensamma barn framstår hon ju som skvatt galen. Bra för dig.
  • Anonym (**)
    Foxtrott skrev 2013-11-24 11:30:11 följande:
    Skulle hon använda det faktum att du har ett kort på er gemensamma dotters storasyster på väggen som något slags argument för att du inte ska ha mer umgänge med ert gemensamma barn framstår hon ju som skvatt galen. Bra för dig.

Exakt  ha ha.....
  • Ramborg
    Foxtrott skrev 2013-11-24 11:30:11 följande:

Håller med. Tanken var ju att du skulle adoptera flickan. Det måste vara väldigt jobbigt för dig att inte få träffa henne längre. Och för henne att mista dig! Även om hon inte medvetet minns dig längre så måste det varit hemskt då.
    42.
  • Mymla

Usch vad jobbigt. Har familjerätten några förslag? Du var ju ändå hennes pappa under flera år.

• Anonym (Känner saknad)

Ja det ärendet med umgänge fick dem mig att lägga ner till förmån för min egen dotter, vilket jag många ggr ångrar idag :( jag ger inte så mycket för familjerätten, dem kan ju inte direkt göra så mycket, bara förmedla, samtala och råda ifall rätten ska blandas in... Ja det var ett jobbigt första år efter vårt umgänge bröts, jag var nog inte alls långt ifrån att bryta ihop...

• Mymla

Men varför är mamman så pucko? Förstår hon inte att du var barnets pappa? Varför vill hon inte att du ska träffa barnet? Har du varit otrogen eller nåt som gör att hon vill hämnas på dig? Usch det behövs mer jämställdhet, känns som om pappor ligger i rejält underläge här. Iofs svårt att lösa när du inte är biopappa, men ändå...

• Anonym (Känner saknad)

Nä jag var inte otogen och vårt umgänge bröts 1 år efter vår seperation så gud vet vad hennes skäl var...hennes krav/hot eftr seperationen om jag skulle få fortsätta träffa henne var att hon skulle få 80 föräldrdagar tills hon börja jobba av mig för våran gemensamma dotter men när dem var slut bröt hon umgänget. Skulle aldrig ha gått med på dem hoten, isf hade hon blivit tvungen att flytta hem med 2 barn. hon gick heller inte med på att jag skulle vara föräldraledig en längre tid...Då lesdnade jag på att vara inställsam och snäll och tog tillbaka bilen som stod på mig....................

• Mymla

Har du varit föräldraledig med första barnet (som du inte är biopappa till), och när gjordes faderskapstestet?

• Anonym (Känner saknad)

Faderstestet togs någon vecka efter födseln och hon har ensam vårdnad om henne för den riktiga pappan vill inte vara delaktig efter mammans beslut att gå tillbaka till mig så föräldraledig för henne har jag inte varit

• Mymla

Förstår att hon vill ha sitt liv nu med den nya pappan, men man tycker ju att det inte borde vara ett problem om du träffar äldsta dottern då och då så att ni ändå kan bibehålla någon slags relation. Tex att du har båda barnen någon helg då och då. Svårt men det borde ju finnas fler män med samma problem? En väninna till mig har barn med en frånvarande pappa, och barnet fick en bonuspappa vid två års ålder fram till åtta år då de gjorde slut. Mamman har nu barn med en ny pappa och det första barnet träffar ännu sin exbonuspappa en till två helger i månaden. Han är den som hon kallar pappa även fast hon har en annan biopappa och en ny bonuspappa. Det verkar funka bra.

• Anonym (Känner saknad)

Ja det låter som en vettig och bra lösning. Men att bryta umgänge med en vuxen som i detta fall va hennes pappa kan säkert aldrig vara bra, en person som dem ser upp till och alltid har funnits på plats vid tröst, bus och skoj... Ja det hade ju vart ett ypperligt tillfälle att "skicka" med den stora tjejen till mig med den lilla så hade mamman och "pappan" fått lite egentid, men så tänkte inte hon.. :(

Svar på tråden Kort uppe på väggen på mitt ex:s dotter....