Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder
Hej!
Jag och vår dotter på 6 år tvingades lämna vårt hem och mitt ex/dotterns pappa efter en lång tid av våld i hemmet. Både vår dotter och jag blev utsatta för fysisk och psykisk misshandel och hot av hennes pappa. Då våldet ökade och jag förstod att även vår dotter var utsatt för våld tvingades vi lämna hemmet akut och hade inga möjligheter att söka något boende utan blev helt enkelt tvungna att flytta hem till min syster som hade plats och möjlighet att ta emot oss. Min syster bor i en grannkommun. Vår dotter har fortsatt att gå i skolan (icke skolpliktig förskoleklass) i samma skola som före vår flytt men då både dottern och jag är rädd för hennes pappa vill vi inte flytta tillbaka till den kommun som vi bott i före flytten. När vi bytte bostadsort ansökte jag om folkbokföringsändring för både mig själv och vår dotter. Vår dotter är sedan en tid folkbokförd tillsammans med mig på vår nya bostadsadress i grannkommunen trots att hennes pappa har motsatt sig detta. Kan jag söka skolplats för henne i vår nya hemkommun när hon är skriven här eller måste hon fortsätta i sin tidigare skola bara för att hon påbörjat skola/förskoleklass där? Hennes pappa kommer inte att samtycka till att hon byter skola. Eftersom både vår dotter och jag var tvingade till social isolering då vi bodde tillsammans med hennes pappa har dottern inget socialt nätverk, vänner eller klasskamrater att relatera till på vår tidigare bostadsadress. Där vi nu bor har vi både min syster och hennes stora familj med 4 barn, mina föräldrar och ett flertal av mina vänner med barn i samma ålder som vår dotter, som vår dotter känner väl/lärt känna. Min ex-sambo bor kvar i vår lägenhet och vill nu att vår dotter ska flytta hem till honom så att han får behålla lägenheten, vara boendeförälder eftersom vår dotter har närmare till sin nuvarande skola från hans lägenhet och eftersom hon vuxit upp i den bostad han bor i och sen vill han ha vv så att han ska slippa betala underhåll.För att mitt ex ska kunna få igenom allt detta i tingsrätten spelar han nu engagerad förälder, förnekar alla anklagelser om våld i polisförhör, öser presenter över vår dotter vid de tillfällen de träffas. Trots detta är vår dotter rädd för honom, litar inte på honom och vet inte när han ska bli våldsam nästa gång och känner sig lurad eftersom hon vet hur han egentligen är och vet att han ljuger om all misshandel som hon varit utsatt för. Vår dotter är och har varit tydlig med vad hon har varit utsatt för av sin pappa till flera vuxna (även i polisförhör) och är tydlig med att hon inte vill bo hos sin pappa (helst inte ens träffa honom) men hon är ju såklart för ung för att man ska kunna ta hänsyn till hennes önskan. Vad kan jag göra? Måste vi tvingas flytta hem till vår tidigare kommun igen och nära mitt ex för att dottern ska kunna gå kvar i sin nuvarande skola (det är för långt för att dagpendla under hela hennes skoltid) eller kan jag ansöka om skolplats i vår nya kommun mot mitt ex vilja? Jag inser att mitt ex ska beredas möjlighet till det umgänge som tingsrätten beslutar om, trots misshandel och andra brister och jag inser att jag inte kan förhindra eventuell vidare misshandel av vår dotter då jag inte kan neka honom umgänge. Kan mitt ex bli boendeförälder trots att vår dotter nu är skriven hos mig? Vad är skillnaden mellan att vara boendeförälder och att ha sitt barn folkbokfört hos sig? Kan den ena föräldern vara boendeförälder och den andra ha barnet folkbokfört hos sig? Kan Skatteverkets beslut att folkbokföra vår dotter (2 månader sedan nu) hos mig rivas upp om det i tingsrätten beslutas att mitt ex och jag ska fortsätta ha gemensam vårdnad och vår dotter ska bo lika mycket hos oss båda eller att hon inte ska bo hos mig 5 nätter i veckan eller mer?