• Anonym (kämpande mamma)

Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder

Hej!

Jag och vår dotter på 6 år tvingades lämna vårt hem och mitt ex/dotterns pappa efter en lång tid av våld i hemmet. Både vår dotter och jag blev utsatta för fysisk och psykisk misshandel och hot av hennes pappa. Då våldet ökade och jag förstod att även vår dotter var utsatt för våld tvingades vi lämna hemmet akut och hade inga möjligheter att söka något boende utan blev helt enkelt tvungna att flytta hem till min syster som hade plats och möjlighet att ta emot oss. Min syster bor i en grannkommun. Vår dotter har fortsatt att gå i skolan (icke skolpliktig förskoleklass) i samma skola som före vår flytt men då både dottern och jag är rädd för hennes pappa vill vi inte flytta tillbaka till den kommun som vi bott i före flytten. När vi bytte bostadsort ansökte jag om folkbokföringsändring för både mig själv och vår dotter. Vår dotter är sedan en tid folkbokförd tillsammans med mig på vår nya bostadsadress i grannkommunen trots att hennes pappa har motsatt sig detta.
    Kan jag söka skolplats för henne i vår nya hemkommun när hon är skriven här eller måste hon fortsätta i sin tidigare skola bara för att hon påbörjat skola/förskoleklass där? Hennes pappa kommer inte att samtycka till att hon byter skola. Eftersom både vår dotter och jag var tvingade till social isolering då vi bodde tillsammans med hennes pappa har dottern inget socialt nätverk, vänner eller klasskamrater att relatera till på vår tidigare bostadsadress. Där vi nu bor har vi både min syster och hennes stora familj med 4 barn, mina föräldrar och ett flertal av mina vänner med barn i samma ålder som vår dotter, som vår dotter känner väl/lärt känna. Min ex-sambo bor kvar i vår lägenhet och vill nu att vår dotter ska flytta hem till honom så att han får behålla lägenheten, vara boendeförälder eftersom vår dotter har närmare till sin nuvarande skola från hans lägenhet och eftersom hon vuxit upp i den bostad han bor i och sen vill han ha vv så att han ska slippa betala underhåll.För att mitt ex ska kunna få igenom allt detta i tingsrätten spelar han nu engagerad förälder, förnekar alla anklagelser om våld i polisförhör, öser presenter över vår dotter vid de tillfällen de träffas. Trots detta är vår dotter rädd för honom, litar inte på honom och vet inte när han ska bli våldsam nästa gång och känner sig lurad eftersom hon vet hur han egentligen är och vet att han ljuger om all misshandel som hon varit utsatt för. Vår dotter är och har varit tydlig med vad hon har varit utsatt för av sin pappa till flera vuxna (även i polisförhör) och är tydlig med att hon inte vill bo hos sin pappa (helst inte ens träffa honom) men hon är ju såklart för ung för att man ska kunna ta hänsyn till hennes önskan. Vad kan jag göra? Måste vi tvingas flytta hem till vår tidigare kommun igen och nära mitt ex för att dottern ska kunna gå kvar i sin nuvarande skola (det är för långt för att dagpendla under hela hennes skoltid) eller kan jag ansöka om skolplats i vår nya kommun mot mitt ex vilja? Jag inser att mitt ex ska beredas möjlighet till det umgänge som tingsrätten beslutar om, trots misshandel och andra brister och jag inser att jag inte kan förhindra eventuell vidare misshandel av vår dotter då jag inte kan neka honom umgänge. Kan mitt ex bli boendeförälder trots att vår dotter nu är skriven hos mig? Vad är skillnaden mellan att vara boendeförälder och att ha sitt barn folkbokfört hos sig? Kan den ena föräldern vara boendeförälder och den andra ha barnet folkbokfört hos sig? Kan Skatteverkets beslut att folkbokföra vår dotter (2 månader sedan nu) hos mig rivas upp om det i tingsrätten beslutas att mitt ex och jag ska fortsätta ha gemensam vårdnad och vår dotter ska bo lika mycket hos oss båda eller att hon inte ska bo hos mig 5 nätter i veckan eller mer?

• Svar på tråden Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder
  • Anonym (insatt)
    Anonym (s) skrev 2013-11-24 22:03:25 följande:
    Likväl är det svårt ändå:

En svårighet som lyfts fram särskilt är att värdera risker där inget finns belagt av det som tas upp av parterna – då man måste väga olika berättelser och versioner mot varandra och bedöma olika källors trovärdighet. Hur man ska bedöma konsekvensen av olika alternativ, liksom graden av risk och väga den mot barnets behov av kontakt med föräldern, är en annan svårighet som återkommer i svaren. Annat som nämns är svårigheten att kommunicera sin bedömning och vad den grundar sig på till domstolen, så att den tolkas som avsett.
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007...
    Du citerar en enkätundersökning, vet du det?
  • Anonym (s)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:09:22 följande:
    Du citerar en enkätundersökning, vet du det?
    Absolut. Det är Socialstyrelsens enda utredning för hur riskbedömningar fungerar efter lagändringen. Du kom med vissa påståenden som jag tyckte att Ts kanske behöver få läsa mer om själv.
  • Anonym (been there)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:00:18 följande:
    Nej, en sådan riskbedömning som soc gör är inte beroende av om en person är dömd eller inte. Den handlar om risken för barnet att fara illa framöver och då spelar dömd eller inte i förfluten tid mindre roll .... men det tänket ändrades 2006 och har nog inte bottnat i folks medvetande ännu ....
    Mitt inlägg avsåg tingsrättens bedömning  när någon av föräldrarna stämt den andra betr.  boende,  vårdnad,  umgänge.  Det är svårt för tingsrätten att lägga stor vikt vid anmälningar om misshandel  som blivit nedlagda.

Lagändringen  2006 ser jag som något positivt.   Dessförinnan  ansåg de  handläggare på soc.  jag brukade använda som bollplank att en dålig pappa är bättre än ingen pappa alls,  det var bara att lämna iväg barnet.   Tills något RIKTIGT allvarligt inträffat....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (s) skrev 2013-11-24 22:11:23 följande:
    Absolut. Det är Socialstyrelsens enda utredning för hur riskbedömningar fungerar efter lagändringen. Du kom med vissa påståenden som jag tyckte att Ts kanske behöver få läsa mer om själv.
    Det är fortfarande ingen utredning utan en enkätundersökning ......
  • Anonym (insatt)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:15:54 följande:
    Bättre du hänvisar till propositionen i så fall .... där framgår hur lagstiftaren tänker om riskbedömningar ...
  • Anonym (s)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-24 22:15:54 följande:
    Det är en undersökning, som utfördes i form av en enkät. Precis som så många andra statliga undersökningar och utredningar.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (been there) skrev 2013-11-24 22:14:54 följande:
    Det är svårt för tingsrätten att lägga stor vikt vid anmälningar om misshandel  som blivit nedlagda.
    Och just därför skall socaltjänsten/ familjerätten i sin utredning vara dem behjälpliga med en riskbedömning .....
    Anonym (skola) skrev 2013-11-24 21:25:10 följande:
    Hon är alltså folkbokförd hos dig nu? Då är du boendeförälder. Han kan stämma dig på boendet och vad som  händer då vet ingen, det beror helt på hur rätten ser på hans misshandel av er. FInns det bevis på det? En anmälan? Ett åtal på g?
    Det beror också på om de anser att hon nu rotat sig på den plats hon bor på nu och om det anses vara hennes bästa att stanna kvar där eller flyttas på igen. Ofta blir barnet kvar där det bor för att det inte ska flyttas på och rivas upp igen om barnet rotat sig, även om en förälder har flyttat mot den andras vilja. Alltså även utan misshandel i bakgrunden.

Din dotter kommer att bli erbjuden en plats i den kommunen hon är folkbokförd på, kommer föräldrarna inte överens skrivs hon in i skolan som har hennes adress som upptagningsområde. Dvs, skrivs hon inte hos honom börjar hon skolan där ni bor nu.

Dotten är folkbokförd hos mig nu och hennes pappa har stämt mig på boendet. Misshandeln är polisanmäld, det finns vittne till vissa misshandelstillfällen och pappan är delgiven misstanke om brott. Utredningen pågår ännu.
    Vår dotter trivs bättre där vi bor nu men det kanske i första hand beror på att hon känner sig trygg och säker i vår nya miljö och jag upplever att det gör henne gott att hon nu har nära kontakt med sina kusiner som vi bor hos och min syster och hennes man. Dock går hon kvar i sin ursprungliga skola vilket medför att man alltid kan hävda att hon är lika rotad där som här.
  • Kerubmamman
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 21:01:42 följande:
    Hur ser det ut nu fram tills vår dotter börjar ettan? Bör hon gå kvar isin nuvarande skola?
    Vad säger er nya kommun? Accepterar de att betala för en plats i en annan kommun? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Anonym (s) skrev 2013-11-24 22:11:23 följande:
    Jag har läst denna enkät men känner väl inte att man (i vårt specifika fall) arbetar fullt ut enligt nedan:

Ett barn måste ha en absolut rätt att inte bli utsatt för våld, övergrepp eller annan kränkande behandling. Domstolar och socialnämnder ska vara uppmärksamma på risken för våld och andra övergrepp och risken ska väga tungt vid bedömningen av vad som är bäst för barnet. Om en förälder utsätter barnet eller någon annan i familjen för våld, trakasserier eller andra kränkningar, är det i de allra flesta fall bäst för barnet att den föräldern inte får del i vårdnaden. Domstolens prövning kan också mynna ut i att något umgänge inte bör äga rum eller att ett umgänge visserligen är bäst för barnet, men att det bör ske i särskilda former, t.ex. i närvaro av en kontaktperson.

Enligt propositionen grundas riskbedömningen bl.a. på vad som är utrett om tidigare inträffade händelser och om andra faktiska omständigheter, t.ex. tidigare övergrepp, hot om övergrepp, allmän attityd till våld, missbruksproblem och psykisk sjukdom. Ett påstående om övergrepp beaktas även om t.ex. en förundersökning hos polisen har lagts ned. Allvarlighetsgrad, omfattning och tidpunkten för det inträffade har betydelse för bedömningen.

Har föräldern genomgått behandling för att undvika en upprepning, är även det en omständighet som måste beaktas. Hänsyn måste också tas till barnets egen inställning.

Beträffande socialtjänstens utredning sägs i propositionen att utredaren genom sin kontakt med och kännedom om barnet måste skaffa sig en bild av hur barnet upplever sin situation och hur eventuella övergrepp i familjen har påverkat och kommer att på verka barnet framöver, liksom risken för att framtida övergrepp kan komma att ske. Genom utredningen kan det också komma fram omständigheter som tyder på att ett påstående om övergrepp saknar grund.

I just vårt fall ser jag det inte för troligt att våldet upphör, i synnerhet inte med tanke på att mitt ex. ännu förnekar brott, förringar andra brister och inte ställer upp på någon som helst behandling för eller utredning av sitt långtgående våldsbeteende. Mitt ex är tidigare anmäld för misshandel (av andra personer än mig och vår dotter) vid flera tillfällen, dock ej åtalad så vitt jag känner till. Bakgrunden till hans våldsbeteende är det ingen som vill röra vid eller utreda. Mitt ex. motsätter sig alla former av utredning av sin psykiska hälsa. Skulle han genomgå behandling som resulterar i att psykiskt och fysiskt våld upphör skulle ingen vara gladare än jag och då skulle vi inte heller befinna oss i denna tråkiga situation. Ännu så länge har ingen hänsyn tagits till vår dotters egen inställning.

• Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 23:12:52 följande:
    Jag har läst denna enkät men känner väl inte att man (i vårt specifika fall) arbetar fullt ut enligt nedan:

Ett barn måste ha en absolut rätt att inte bli utsatt för våld, övergrepp eller annan kränkande behandling. Domstolar och socialnämnder ska vara uppmärksamma på risken för våld och andra övergrepp och risken ska väga tungt vid bedömningen av vad som är bäst för barnet. Om en förälder utsätter barnet eller någon annan i familjen för våld, trakasserier eller andra kränkningar, är det i de allra flesta fall bäst för barnet att den föräldern inte får del i vårdnaden. Domstolens prövning kan också mynna ut i att något umgänge inte bör äga rum eller att ett umgänge visserligen är bäst för barnet, men att det bör ske i särskilda former, t.ex. i närvaro av en kontaktperson.

Enligt propositionen grundas riskbedömningen bl.a. på vad som är utrett om tidigare inträffade händelser och om andra faktiska omständigheter, t.ex. tidigare övergrepp, hot om övergrepp, allmän attityd till våld, missbruksproblem och psykisk sjukdom. Ett påstående om övergrepp beaktas även om t.ex. en förundersökning hos polisen har lagts ned. Allvarlighetsgrad, omfattning och tidpunkten för det inträffade har betydelse för bedömningen.

Har föräldern genomgått behandling för att undvika en upprepning, är även det en omständighet som måste beaktas. Hänsyn måste också tas till barnets egen inställning.

Beträffande socialtjänstens utredning sägs i propositionen att utredaren genom sin kontakt med och kännedom om barnet måste skaffa sig en bild av hur barnet upplever sin situation och hur eventuella övergrepp i familjen har påverkat och kommer att på verka barnet framöver, liksom risken för att framtida övergrepp kan komma att ske. Genom utredningen kan det också komma fram omständigheter som tyder på att ett påstående om övergrepp saknar grund.

I just vårt fall ser jag det inte för troligt att våldet upphör, i synnerhet inte med tanke på att mitt ex. ännu förnekar brott, förringar andra brister och inte ställer upp på någon som helst behandling för eller utredning av sitt långtgående våldsbeteende. Mitt ex är tidigare anmäld för misshandel (av andra personer än mig och vår dotter) vid flera tillfällen, dock ej åtalad så vitt jag känner till. Bakgrunden till hans våldsbeteende är det ingen som vill röra vid eller utreda. Mitt ex. motsätter sig alla former av utredning av sin psykiska hälsa. Skulle han genomgå behandling som resulterar i att psykiskt och fysiskt våld upphör skulle ingen vara gladare än jag och då skulle vi inte heller befinna oss i denna tråkiga situation. Ännu så länge har ingen hänsyn tagits till vår dotters egen inställning.

Begär ut alla domar som finns på honom. Det är allmänna handlingar.

Jag tycker att det är hemskt när barn misshandlas men när socialtjänsten inte kan skydda dem. Var bara försiktig med smutskastning. Håll dig saklig.
    Anonym (s) skrev 2013-11-24 23:25:46 följande:
    Begär ut alla domar som finns på honom. Det är allmänna handlingar.

Jag tycker att det är hemskt när barn misshandlas men när socialtjänsten inte kan skydda dem. Var bara försiktig med smutskastning. Håll dig saklig.
    Ursäkta en dum fråga men var begär man ut sådant material?
  • Anonym (s)
    Anonym (kämpande mamma) skrev 2013-11-24 23:33:13 följande:
    Ursäkta en dum fråga men var begär man ut sådant material?
    Hos Tingsrätten i kommunen där han var skriven vid tiden för brottet.
Svar på tråden Byta skola mot vårdnadshavares vilja, folkbokföring/boendeförälder