• Anonym (TS)

förtäring minnesstund

Behöver tips på vad vi ska bjuda på vid minnesstunden efter begravningen. Vad hade NI velat ha? Tack

• Svar på tråden förtäring minnesstund
  • Anonym (TS)
    Anonym (valle1) skrev 2013-11-24 22:37:38 följande:
    Prinsesstårta är jättegott, men förknippas nog alltför mycket med "kalas och glädje" men, det kanske inte är så noga för alla nuförtiden. Kan ju vara den avlidnes favorittårta och då blir det ju symboliskt på ett annat sätt. 

Skulle det fungera att ha 2 olika tårtor tror Du? Tex prinsess och frukttårta? Finns det en tårta som förknippas mer med sorg?
  • Anonym (TS)
    Anonym (o) skrev 2013-11-24 22:40:36 följande:
    Det tar de nog 300 kronor per person för. Galet mycket pengar.

Ja tittade på lite olika alternativ nu och tårta och kaffe kostar ca 120 kr. Ska det sedan vara smörgåstårta på det alternativet varm mat blir det ca 250kr per person. Är inget alternativ för oss dessvärre. Och som jag skrev tidigare, problemet kvarstår att bestämma VAD det ska bjudas på.
  • Anonym (o)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-24 22:46:44 följande:

Ja tittade på lite olika alternativ nu och tårta och kaffe kostar ca 120 kr. Ska det sedan vara smörgåstårta på det alternativet varm mat blir det ca 250kr per person. Är inget alternativ för oss dessvärre. Och som jag skrev tidigare, problemet kvarstår att bestämma VAD det ska bjudas på.
    Vad är det för ålder på gästerna? Äldre människor vill gärna ha mer tradition.
  • Anonym (valle1)

Ja, det är frågan. Har du funderat på kanapéer? Min mor har även varit med om att man haft snittar, men då i direkt anslutning till begravningen. Inte minnesstund.

• Anonym (TS)
    Anonym (valle1) skrev 2013-11-24 22:51:12 följande:
    Ja, det är frågan. Har du funderat på kanapéer? Min mor har även varit med om att man haft snittar, men då i direkt anslutning till begravningen. Inte minnesstund.

Hur menar du i direkt anslutning? Minnesstunden är direkt efter ceremonin.
  • Anonym (TS)
    Anonym (o) skrev 2013-11-24 22:49:51 följande:
    Vad är det för ålder på gästerna? Äldre människor vill gärna ha mer tradition.

Väldigt blandat på gästerna. Snittåldern är troligtvis i 45 årsåldern.
  • Anonym (Rosa)

När vi hade mormors begravning så tog vi hänsyn att vi hade en del släktingar som hade rest en bit. Eftersom vi oftast fick en typisk söndagsmiddag hos henne när hon fyllde år o.s.v..
    Så bjöd vi på kött, potatis, brun sås, kokta grönsaker, gele, salld, inlagda gurkor. Alla tyckte det var så gott att vi det kändes som vi var hemma hos mormor och åt, fast egentligen var vi församlingshemmet.

Det vanligaste brukar vara tre smörgåsar när jag har gått på begravning - men kan vara så att folk inte bli mätta på det eller just de pålägg man har valt inte faller alla i smaken.

Tänk på om det finns allergier bland de som ska komma. De som hade laktos fick bakelse som var laktosfria istället för att äta tårtan.

• Anonym (o)

Kaffe/te med räksmörgås och sen tårta efter det skulle jag nog kunna bjuda på.

• Anonym (valle1)

Kanapéerna serverades i "hallen" och ett bord hade ställts fram.

• Anonym (farmor)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-24 21:51:35 följande:
    Behöver tips på vad vi ska bjuda på vid minnesstunden efter begravningen. Vad hade NI velat ha? Tack
    Så här tycker jag som jobbat med begravningsförtäringar under några år ... : Om många gäster är långväga bruker man bjuda på smörgåstårta och öl/vatten samt kaffe och kaka efteråt.

Om de flesta bor nära är kaffe o tårta tillräckligt. Schwartswaldstårta är den klassiska begravningstårtan ....
  • Anonym (TS)
    Anonym (farmor) skrev 2013-11-24 22:58:38 följande:
    Så här tycker jag som jobbat med begravningsförtäringar under några år ... : Om många gäster är långväga bruker man bjuda på smörgåstårta och öl/vatten samt kaffe och kaka efteråt. Om de flesta bor nära är kaffe o tårta tillräckligt. Schwartswaldstårta är den klassiska begravningstårtan ....

Tack, jaså är det en klassiker. Då kanske det får bli den.. Kan det fungera att ha 2 st olika tårtor?
  • Näckrosen

Två olika tårtor fungerar utmärkt. Dock brukar det gå åt mer om man har olika. Många tar en bit av varje.

Smörgåstårta funkar oavsett tid på dagen. Fast i tre-taget kanske man tar lite mindre? Ska någon resa så har de säkert ätit lunch innan, som du skrev. Men är säkert glada om de slipper äta på hemvägen också.

Vaniljhjärtan är ganska vanlig kaka till kaffet.

• Anonym (TS)
    Anonym (Rosa) skrev 2013-11-24 22:57:52 följande:
    När vi hade mormors begravning så tog vi hänsyn att vi hade en del släktingar som hade rest en bit. Eftersom vi oftast fick en typisk söndagsmiddag hos henne när hon fyllde år o.s.v.. Så bjöd vi på kött, potatis, brun sås, kokta grönsaker, gele, salld, inlagda gurkor. Alla tyckte det var så gott att vi det kändes som vi var hemma hos mormor och åt, fast egentligen var vi församlingshemmet. Det vanligaste brukar vara tre smörgåsar när jag har gått på begravning - men kan vara så att folk inte bli mätta på det eller just de pålägg man har valt inte faller alla i smaken. Tänk på om det finns allergier bland de som ska komma. De som hade laktos fick bakelse som var laktosfria istället för att äta tårtan.

TACK för påminnelse gällande allergier!
  • Anonym (TS)
    Näckrosen skrev 2013-11-24 23:57:15 följande:
    Två olika tårtor fungerar utmärkt. Dock brukar det gå åt mer om man har olika. Många tar en bit av varje. Smörgåstårta funkar oavsett tid på dagen. Fast i tre-taget kanske man tar lite mindre? Ska någon resa så har de säkert ätit lunch innan, som du skrev. Men är säkert glada om de slipper äta på hemvägen också. Vaniljhjärtan är ganska vanlig kaka till kaffet.

Det lutar åt smörgåstårta och tårta just nu. Eventuellt vanliga smörgåsar med olika goda pålägg. Lite smörrebrödsinspirerat kanske.
Svar på tråden förtäring minnesstund