Birmafröken skrev 2013-11-29 11:25:43 följande:
Att Agria delat in kattraser i olika riskgrupper p.g.a. försäkringsstatistik är rena löjan anser jag. Det går inte att bedöma rasers hälsa genom att jämföra Sibirisk katt som funnits i Sverige bara sedan år 2000 med Helig Birma som funnits här sedan 1968. Bedömningsunderlaget är varken rättvist eller rättvisande.Ragdoll är också en "frisk ras" enligt Agria, men är även den ny. Nu är dock rasen 1:a på topplistan över nyregistrerade katter, så det skulle förvåna mig om inte Ragdollen även kommer att klättra på "Risklgruppslistan" de närmaste åren..
Det var en oskälig höjning som kom på just Birma för nåt år sen, har betalat över 4000 per år för två katter. Iof...Agria har nog gått back på mig ändå. Och sen...om man avslutar försäkringen före årsförfallodagen, ja då får man betala en kompensation till Agria, för tänk om alla skulle avsluta sin försäkring före årsförfallodagen. Man måste ju lixom det om katten dör...så inte nog med att man är lessen och fattig (för försäkringen täcker ju inte alla kostnader) så ska man dessutom sponsra Agria.
Nä, jag tänker byta bolag, eller ivarjefall jämföra mkt mkt noga med nästa kisse!