• myownmind

Kattförsäkringen höjd 17%

Fick försäkringsbrevet från agria idag och dom har höjt beloppet från 800 till 1280. Det är ju inte 17%. Ringde agria och dom sa att dom vart tvungna att höja 17% då veterinärvården blivit dyrare. Blir ju dyrt när man har 2. Dom är innekatter dessutom.
    Jag vill byta så jag kommer ner i pris, så tips på bolag med bra villkor och pris mottages!

• Svar på tråden Kattförsäkringen höjd 17%
  • Rataxes

Har två sibbar, en dryg tusenlapp per katt. Tur att det är en frisk och sund ras.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Birmafröken
    Rataxes skrev 2013-11-29 00:35:54 följande:
    Har två sibbar, en dryg tusenlapp per katt. Tur att det är en frisk och sund ras.

Att Agria delat in kattraser i olika riskgrupper p.g.a. försäkringsstatistik är rena löjan anser jag. Det går inte att bedöma rasers hälsa genom att jämföra Sibirisk katt som funnits i Sverige bara sedan år 2000 med Helig Birma som funnits här sedan 1968. Bedömningsunderlaget är varken rättvist eller rättvisande.

Ragdoll är också en "frisk ras" enligt Agria, men är även den ny. Nu är dock rasen 1:a på topplistan över nyregistrerade katter, så det skulle förvåna mig om inte Ragdollen även kommer att klättra på "Risklgruppslistan" de närmaste åren..
  • skrubbelina
    Birmafröken skrev 2013-11-29 11:25:43 följande:
    Att Agria delat in kattraser i olika riskgrupper p.g.a. försäkringsstatistik är rena löjan anser jag. Det går inte att bedöma rasers hälsa genom att jämföra Sibirisk katt som funnits i Sverige bara sedan år 2000 med Helig Birma som funnits här sedan 1968. Bedömningsunderlaget är varken rättvist eller rättvisande.Ragdoll är också en "frisk ras" enligt Agria, men är även den ny. Nu är dock rasen 1:a på topplistan över nyregistrerade katter, så det skulle förvåna mig om inte Ragdollen även kommer att klättra på "Risklgruppslistan" de närmaste åren..

Det var en oskälig höjning som kom på just Birma för nåt år sen, har betalat över 4000 per år för två katter. Iof...Agria har nog gått back på mig ändå. Och sen...om man avslutar försäkringen före årsförfallodagen, ja då får man betala en kompensation till Agria, för tänk om alla skulle avsluta sin försäkring före årsförfallodagen. Man måste ju lixom det om katten dör...så inte nog med att man är lessen och fattig (för försäkringen täcker ju inte alla kostnader) så ska man dessutom sponsra Agria.

Nä, jag tänker byta bolag, eller ivarjefall jämföra mkt mkt noga med nästa kisse!
  • U never saw me
    skrubbelina skrev 2013-11-29 12:37:07 följande:

Det var en oskälig höjning som kom på just Birma för nåt år sen, har betalat över 4000 per år för två katter. Iof...Agria har nog gått back på mig ändå. Och sen...om man avslutar försäkringen före årsförfallodagen, ja då får man betala en kompensation till Agria, för tänk om alla skulle avsluta sin försäkring före årsförfallodagen. Man måste ju lixom det om katten dör...så inte nog med att man är lessen och fattig (för försäkringen täcker ju inte alla kostnader) så ska man dessutom sponsra Agria.
    Nä, jag tänker byta bolag, eller ivarjefall jämföra mkt mkt noga med nästa kisse!
    Det låter ju konstigt? Jag tänkte själv ha Agria nästa gång, just eftersom de inte sänker ersättningen när katten blivit 7 år så som mitt nuvarande bolag gör.
  • skrubbelina
    U never saw me skrev 2013-11-29 12:40:22 följande:
    Det låter ju konstigt? Jag tänkte själv ha Agria nästa gång, just eftersom de inte sänker ersättningen när katten blivit 7 år så som mitt nuvarande bolag gör.

Jag vet att andra bolag gör det, men med tanke på att det kan skilja en hel del i premie kanske man ska spara undan lite istället. Nu vet jag att det kan kosta multum med pengar (nästan 15000 för en natt) men frågan är ju också vad man utsätter sina gamla katter för.
  • Birmafröken

Jag har som sagt Agria och har inte behövt betala någon premie efter att katten avlidit, oavsett när på året det inträffat. Det måste vara ett missförstånd det som skrubbelina skrev om.

• skrubbelina
    Birmafröken skrev 2013-11-29 13:52:14 följande:
    Jag har som sagt Agria och har inte behövt betala någon premie efter att katten avlidit, oavsett när på året det inträffat. Det måste vara ett missförstånd det som skrubbelina skrev om.

Nope, står på deras hemsida! www.agria.se/agria/artikel/korttidspremie
  • Birmafröken
    skrubbelina skrev 2013-11-29 14:09:07 följande:

Nope, står på deras hemsida! www.agria.se/agria/artikel/korttidspremie

Ah, ok, jag ger mig. Premien blir alltså högre ju kortare tid av försäkringsåret man utnyttjar. Om man betalar årsvis och katten dör efter 3 månader får man alltså inte tillbaka 75% av premien utan bara 60% eftersom premien blivit högre i efterskott.

Jag tänker inte byta bort Agria, men undrar ändå hur andra försäkringsbolag gör med detta?
  • skrubbelina
    Birmafröken skrev 2013-11-29 14:38:46 följande:
    Ah, ok, jag ger mig. Premien blir alltså högre ju kortare tid av försäkringsåret man utnyttjar. Om man betalar årsvis och katten dör efter 3 månader får man alltså inte tillbaka 75% av premien utan bara 60% eftersom premien blivit högre i efterskott.Jag tänker inte byta bort Agria, men undrar ändå hur andra försäkringsbolag gör med detta?

Ja det undrar jag med, sånt jag ska kolla upp noga!
  • Birmafröken
    skrubbelina skrev 2013-11-29 14:47:15 följande:

Ja det undrar jag med, sånt jag ska kolla upp noga!

Kollade If nu och där står följande:

Vi kan säga upp försäkringen under försäkringstiden, men bara om det finns speciella skäl. Vid uppsägning under försäkringstiden har du rätt att få tillbaka den del av premien som avser tiden efter upphörandet. Om upphörande sker i förtid beräknas premien efter en korttidsskala, där premien för varje påbörjad månad är10 % av årspremien.

• Birmafröken

Och så här skriver Folksam:

Om försäkringen sagts upp av dig eller oss, får du tillbaka den del av premien som du har rätt till. Folksam har då rätt att räkna om premien enligt den korttidstariff Folksam tillämpar för försäkringar med kortare försäkringstid.

• Birmafröken

Optimal skriver likadant, så Agria är inte ensamma om att omvandla till korttidspremie när katten dör:

Om försäkringen sagts upp av dig eller oss, får du tillbaka den del av premien som du har rätt till. Vi har då rätt att räkna om premien enligt den korttidstariff vi tillämpar för försäkringar med kortare försäkringstid.

• Birmafröken

Kollade även Sveland för säkerhets skull:

För återbetalning av premie gäller att om försäkringen sägs upp under försäkringstiden på grund av att försäkringsbehov upphört eller omständighet som anges i försäkringsavtalslagen, återbetalas del av premien som avser tiden efter upphörandet.

Sveland Djurförsäkringar har då rätt att räkna om premie enligt den korttidstariff Sveland Djurförsäkringar tillämpar för försäkringar med kortare försäkringsperiod.

• Lady Paraplyh
    Det var en oskälig höjning som kom på just Birma för nåt år sen, har betalat över 4000 per år för två katter. Iof...Agria har nog gått back på mig ändå. Och sen...om man avslutar försäkringen före årsförfallodagen, ja då får man betala en kompensation till Agria, för tänk om alla skulle avsluta sin försäkring före årsförfallodagen. Man måste ju lixom det om katten dör...så inte nog med att man är lessen och fattig (för försäkringen täcker ju inte alla kostnader) så ska man dessutom sponsra Agria. Nä, jag tänker byta bolag, eller ivarjefall jämföra mkt mkt noga med nästa kisse!

Dör katten så behöver man inte betala året ut.
  • skrubbelina
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-29 15:37:53 följande:

Lady Paraplyh skrev 2013-11-29 15:37:53 följande:

Har jag påstått det?
  • Lady Paraplyh
    skrubbelina skrev 2013-11-30 00:02:00 följande:
    Har jag påstått det?

Ja, det lät så då du förklarade. Sedan läste jag ditt svar till Birmafröken.
  • lennartsdotter

Folksam har väl rätt schyssta villkor till bra pris. Jag är uppfödare och tycker fortfarande att Agria är värda priset, men har man bara sällskapskatter kan det nog vara bra att kolla runt. Man bör dock räkna med att fler bolag kommer behöva höja premierna i framtiden då veterinärvården blir allt mer avancerad och i takt med att kattägare vill ha bättre vård kommer premierna höjas.

Tänk även på att Agria är det enda bolag som inte sänker veterinärvårdsersättningen när katterna blir gamla dvs. när behovet av vård generellt sett ökar.

• Knota

Jag har agria, min katt dog och jag behövde inte betala något sådant. Jag fick bara ett brev där de beklagade sorgen och informerade om att försäkringen var uppsagd.
Svar på tråden Kattförsäkringen höjd 17%