• Helen02

När börjar ni klä era barn med vinteroverall?

Alltid detta velande på höst/vintern, är det overallväder eller skalplaggsväder?
    När sätter ni på era barn vinteroverallen?
    Har varit förälder i 4 år och har 2st barn, ändå har jag lika svårt för att bestämma mig.
    I morse hade vi overallpremiär (bor i stockholm) det var ett par minusgrader, blåsigt och ruggigt.
    Hur gör ni?

• Svar på tråden När börjar ni klä era barn med vinteroverall?
  • Natulcien

Vi plockade precis fram overallen. Det är barmark, men pendlar mellan nollan och någon minusgrad, samt blåsigt. Det är ju enklare med overall, och lättare för sonen att klä av och på sig den själv. Förskolan uppskattade overallpremiären också. Glad
    Sen väljer vi inte svindyra overaller, utan brukar köpa på second hand så länge sonen bara kan ha overallen en säsong. Då behöver man inte vara så himla rädd om den.

• RöttÄrSött

Jag har fodrad skaloverall tills snön kommer, det fungerar jättebra Den är så varm och man slipper dra på fleece under skalsetet.

• keron

Våra barn har haft vinterkläder lite till och från i flera veckor redan, när det varit minusgrader. Har ingen snö än (bor i dalarna) så 6 åringen har fått ha en begagnad, något sliten, overall efter kusinen. För att inte förstöra de nya vinterkläderna innan snön ens kommit.

De andra barnen är så pass stora, eller små, att de inte sliter på vinterkläderna på samma sätt, så de har fått ha de nya

• Margaux

Vi ligger nog rätt innan vinteroverallen åker fram... Bor i Oslo och har haft upp till -4 i ca 1 vecka. Vi har ull, fleece och skalkläder just nu, men fodrade vantar är framplockat och en tjockare Reima balaclava.

• Bling1975

Jag bytte till overall när det började vara frost på morgonen och max 4-5 grader på dagen. Men det hänger ju tunnare kläder på föris om det skulle bli varmare. Tycker inte overallen är speciellt tjock så den blir bra med bara vanliga kläder och ev en ullfrottejacka under så här i början. Dottern är bara 20 månader och overallen är mer lekvänlig än fodrade galonisar eller tvådelat på så små barn. Tog den begagnade så här i början när det är så lerigt så spar jag de nya till snön.

Vet dock inte riktigt vad jag ska sätta på henne om det blir 10-15 minus. Jag har tre olika overaller (molo, didrikson och pop) och upplever ingen som speciellt tjock och varm även om de är fodrade.

• La Lola

Här har väl overallen varit på i en 3 veckor nu eller nåt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • En blå giraff

Nu har det varit under noll grader på dagarna och dessutom blåser riktigt kallt så overallerna samt vinterskorna har åkt på. Vid plusgrader kör jag oftast med fodrade galonställ och allvädersstövlar istället.

• HASP

Overallen åkte fram i torsdags när snön kom! Innan har han haft fodrad galonoverall med fleecetröja under. Samma med vinterskorna, kom också fram samtidigt som snön :) innan har han haft höstkängor eller fodrade gummistövlar.

• fluu

Första gången var i slutet av oktober när det var en väldigt kall morgon, men hon har mest haft overallen någon dag här och där och bara på morgonen. Skickar med fleeceställ till dagis istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Simben

Igår när det var minus 4 grader innan det har det varit blandat med fleecefodrat galonställ eller enbart överdragsbyxor fast med vinterjackan till. Skiftar ju hej vilt nu. Idag var det fem plus igen så då blir det galonstället skulle jag tro. Allt finns på förskolan så jag vet inte vad hon själv väljer riktigt

Svar på tråden När börjar ni klä era barn med vinteroverall?