• Finmamma

Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig

Hej, försöker bli gravid med tredje barnet. Har provat pergotime trippeldos och va inne för att kolla hur jag reagerade på trippel. Istället för ägg upptäckte läkaren en cysta på40 mm. :(((Jag är så orolig att det är ngt farligt, som cancer.... Hon tyckte inte kag skulle vara orolig men jag blev vettskrämd. Vill ni dela mer er av era erfarenheter? Det blir ingen mer pergotime för mig efter detta. Och förmodligen ingen trea heller. Om vi vill forts blir det sprutor för vår del Jag känner av cystan, den gör lite ont i vissa rörelser :((( ngn som kännt likadant???

• Svar på tråden Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig
  • Finmamma

Ohhh så skänt att höra att den är borta... Ni gör verkligen att jag lugnar mig lite... Swensken89, fick du några piller när cystan upptäcktes? Jag har fått provera. Började idag.

• Shoaj
    Shoaj skrev 2013-11-25 19:55:36 följande:
    Precis som Themis skrev så kan en cysta vrida sig runt sin led där den fäst och strypa blodtillförsel alt. spricka, det har jag hört kan göra rätt ont. Men oftast är de helt ofarliga och försvinner fint av sig själva :) 

Jag fick en väldigt stor på min högra äggstock som de jämförde med en tennisboll, den var vätskefylld och gjorde svin ont men det säger ju sig självt med tanke på storleken så jag fick ligga inne på observation och eftersom den inte minskade i den takt de ville och jag hade så ont av den så fick de operera bort den. Det gjorde dom via titthålsoperation. 
    Kanske bör tillägga att den inte minskat alls utan blivit större på de dagarna jag låg inlagd! Absolut inte menat som en skräckhistoria men jag delar bara min erfarenhet, jag tror det är ytterst ovanligt att det blir såhär! Majoriteten av alla kvinnor har cystor som man inte märker av. 
  • Finmamma

Alla historier välkomnas! Läkaren sa inget om att cystan kan strypa äggstocken.

• slowy

De upptäckte en cysta på min ena äggstock också, efter många turer till akuten med smärtor. Men den var helt ofarlig och då fick jag diagnosen endometrios. När de sedan opererade bort cystan, som satt på äggstocken men också var sammanväxt med tarmen så hittade man ytterligare endometrios. Men som sagt, cystan i sig var ofarlig, men fick ont pga sammanväxningarna. Idag är jag gravid och har blivit det på 'naturlig' väg.

• Finmamma

Slowy, sa dem att cystan var ofarlig redan innan operationen? Hur gick operationen till?

• Swensken89
    Finmamma skrev 2013-11-25 19:56:26 följande:
    Ohhh så skänt att höra att den är borta... Ni gör verkligen att jag lugnar mig lite... Swensken89, fick du några piller när cystan upptäcktes? Jag har fått provera. Började idag.

Jag fick provera men inte pga cystan utan för att få ordning på menscykeln. Hade en lång cykel utan mens så fick börja ta dem på en gång. Fick mensen bara någon dag av påbörjad kur. Åt klart kuren och fick mens igen med bara någon dags mellanrum. Skulle på återbesök när mensen efter andra proverakuren tagit slut. Några dagar efter jag avslutat den andra kuren hade jag inte fått någon mens så jag testade mig. Jag hade lyckats bli gravid på naturlig väg. Några dagar senare var undersökningen av cystan. Då var den borta och de kunde se graviditeten. En liten rund bubbla. Jag är nu i vecka 28 och väntar en liten pojke i februari :)
  • slowy

Finmamma, de sa att den med största sannolikhet var det. Den upptäcktes i magnetröntgen då mina symptom delvis var smärta i magen och jag skickades till mag- och tarmavdelningen. Då förstod jag det som att de kunde se på resultatet från den röntgen att den skulle sett annorlunda ut om den varit farlig. Men det kanske var av erfarenhet hon pratade, att de brukar vara ofarliga. Jag minns iaf att jag aldrig var orolig för att den skulle vara farlig, för läkaren sa att den med största sannolikhet var ofarlig.

• slowy

Just det, hur operationen gick till också :)
    Jag opererades på Sahlgrenska och blev väldigt väl omhändertagen. De gjorde en titthålsoperation, jag fick tre små är på en dryg cm kanske, eller det ena ca två, ur vilket de tog ut cystan, ett vi naveln och två nere vid ljumsken samt 10 cm rakt nedanför naveln. Vissa får tydligen 4 hål för att de ska kunna komma åt överallt men för mig räckte det. Och de sa också att eftersom de inte hade sett mer än magnetröntgenresultatet så var det ju under själva titthålsoperationen som de kunde få reda på mer vilket ju hade kunnat innebära att det var en farlig cysta eller att de hade behövt öppna upp mera för att komma åt/ta ut grejor.
    Men jag var sövd, vaknade sen och fick vara kvar till morgonen efter och det gick snabbt att bli återställd. Ett par dagar bara.

• carro1210

Jag fick veta förra veckan att jag har en cysta på 90mm på äggstocken. Väntar på provsvar som skulle ha kommit igår. En konstant smärta kring den, jag är rädd att den plötsligt ska gå sönder och orsaka hemsk smärta. Tur vi kvinnor är starka även när man känner sig som svagast.

• Loppsan

Har också haft cystor på 5-6 cm, vid tre tillfällen. Alla har de gått tillbaka och inte spruckit. Nu vet jag hur det känns när jag får en sådan cysta, och blir inte särkilt orolig när smärtan/symtomen dyker upp. Dock, som min gynekolog sa, ska man alltid kolla upp sig om man känner av eller tror att man har en cysta- för den kan givetvis vara elakartad. Det tar man nog inte reda på förrän man gått med en stor cysta 6-7cm) som INTE går tillbaka utan snarare vuxit vid tiden för återbesöket.

• Fnutte

Jag har i flera år haft en cysta på ca 5 cm på ena äggstocken och denna har bedömts både som endometrios och som en dermoid. Man tycker dock att den är onödig att ta bort så den får sitta kvar. Utreddes för barnlöshet och man ville inte ens ta bort den då, men sen blev jag spontant gravid under behandlingen med nedregleringssprayen. Tror verkligen inte att du behöver vara orolig! Som mina läkare beskrivit det så ser tumörer annorlunda ut på ultraljud än godartade cystor.

• Finmamma

Hej och tack för alla svar!! Var på återbesök förra veckan och cystan var borta! Kände också av den ett tag tills två dagar efter att jag fick veta att det var en cysta jag har. Då försvann smärtan och jag anade att cyctan hade spruckit. Skönt vad det att få veta att den va borta! Ingen mer pergo för mig. Vi provar gonal-f i början av januari istället.

• Sereena

Jag fick en cysta på äggstocken i våras som var ca 4-5 mm.
    Upptäckte det i och med att jag fick väldigt ont i magen och åkte då till gynakuten (det startade som mensvärk, men sen gick högre upp). Då var problemet det att det läckte vätska i buken som gjorde ont.
    Men det räckte med smärtstillande några dagar så gick det över.
    Gick på återbesök efter tre månader och då var den nästan borta.
    De visste inte om det var gulkroppshormoncycsta eller blodcysta, men troligtvis det sistnämnda.
    Inget farligt dock, och för cystor i den storleken är det i regel rätt så onödigt att operera.

Har varit hos fyra olika läkare allt som allt och kollat upp och alla har sagt att det är helt ofarligt. 
    Det enda som kan vara farligt är om den blir större och kan snurra äggstocken, men det märker man får då får man jätteont, och då ska man åka in till gynakuten direkt, precis som skrivet här ovan.

Svar på tråden Cysta 40 mm på äggstocken :((( orolig