• Jia

Han lyssnar inte

Har en liten kille som blir 6 år i januari. Han går på förskola på dagarna där han också är äldst. Det är en till pojke som precis blivit 5 år, resten är 4 år eller  yngre.

Problemet är att personalen tycker han slutat lyssna. Han har börjat "smita" över staketet( dock oftast det som går till fritidsgården, ej mot vägen) . Om han är på väg över och de ropar så lyssnar han inte. Och speciellt när det är vikarier. Och han drar även med en kille som är 4 år och 5 åringen.

De upplever också att han som de säger "utövar sin makt" för att många ser upp till han, då han är äldst. Han kan be dom andra kasta snöbollar på fröknarna ( speciellt vikarierna) eller göra andra små hyss.
    Han är verkligen en social och glad och pigg kille som är väldigt snäll. Men jag förstår inte varför han gör såhär, finns det någon som varit med om just detta beteende och kan tänka sig vad det beror på???

dom påpekar ofta att det är så respektlöst av han att inte lyssna, och jag tycker faktiskt de är lite omständiga på denna förskola och hakar upp sig på småsaker. Dock så är det bra att de berättar så jag själv kan prata med han när han sen kommer hem. Men gillar inte att man ska behöva komma och vara med några dagar efter det hänt och prata med han på förskolan , barnen lever så i nuet, och sen ska de inte heller ta upp direkt på morgonen vad som hände dagen innan, ger väl knappast en bra start på dagen...

nä nu har jag slängt ut mina tankar. Hoppas nån kan ha någon teori, och kom gärna på förslag vad jag ska säga åt personalen när vi ska ha vårat "möte" igen tillsammans med sonen för att påtala allvaret...

Kanske ska tillägga att han har en storebror på 7 år som är under utredning för diagnos, ev ADHD/ tourettes? som mkt kretsar kring just nu...

• Svar på tråden Han lyssnar inte
  • Aileen Allannah

Att pojken inte lyssnar på förskolan är inte ditt problem. Visst är det bra om ni pratar om hur man uppför sig och att ni uppfostrar honom förstås, men om personalen anser att han är respektlös är deras problem. Kan han sköta sig hemma och på andra ställen ligger problemet hos personalen och förskolan, inte hos pojken. Att de ber dig komma dit och vara med är ju bara sjukt pinsamt.

• Tow2Mater

Du tycker att kasta snöbollar på fröknarna och andra små hyss är småsaker?

• Jia
    Aileen Allannah skrev 2013-11-25 20:46:55 följande:
    Att pojken inte lyssnar på förskolan är inte ditt problem. Visst är det bra om ni pratar om hur man uppför sig och att ni uppfostrar honom förstås, men om personalen anser att han är respektlös är deras problem. Kan han sköta sig hemma och på andra ställen ligger problemet hos personalen och förskolan, inte hos pojken. Att de ber dig komma dit och vara med är ju bara sjukt pinsamt.
    Jag kan väl också tycka att jag inte riktigt känner igen detta beteende. Visst, nog kan han ibland vända ryggen om man ber han om något. Men då räcker det ju att säga till på skarpen så lyssnar han ju. Han är ju snart 6 år..

Ja, alltså det känns väldigt knepigt att komma dit, som om det inte tror att vi kan uppfostra och ska uppfostra oss också, Har säkerligen spekulerats om oss eftersom våran äldre pojke har jobbigt beteende, dock tror jag folk börjar förstå nu att det inte handlar om oss och lillebror är ju helt annars.
  • Jia
    Tow2Mater skrev 2013-11-25 20:50:45 följande:
    Du tycker att kasta snöbollar på fröknarna och andra små hyss är småsaker?
    Han är busig, och ja att be nån av de yngre barnen rulla ut toapappersrullen är väl inget man behöver göra en jättegrej av till ex. föder ju bara mer hyss om man gör världens grej av det. Och ja jag tycker kasta snöbollar på fröknarna är småsaker( om det hänt nån gång), han har ju inte slagit nån eller varit spydig..men såklart inget som ska accepteras om fröknarna inte vill det!
  • Aileen Allannah
    Jia skrev 2013-11-25 20:51:25 följande:
    Jag kan väl också tycka att jag inte riktigt känner igen detta beteende. Visst, nog kan han ibland vända ryggen om man ber han om något. Men då räcker det ju att säga till på skarpen så lyssnar han ju. Han är ju snart 6 år..

Ja, alltså det känns väldigt knepigt att komma dit, som om det inte tror att vi kan uppfostra och ska uppfostra oss också, Har säkerligen spekulerats om oss eftersom våran äldre pojke har jobbigt beteende, dock tror jag folk börjar förstå nu att det inte handlar om oss och lillebror är ju helt annars.
    Fråga dem vad det är de tycker att du ska göra där.
  • Jia
    Aileen Allannah skrev 2013-11-25 21:12:42 följande:
    t
    Fråga dem vad det är de tycker att du ska göra där.

Det är inte första gången jag är med, då sa de att det är bra att han ser att det är allvarligt och att jag får veta inför hans ögon..
Svar på tråden Han lyssnar inte