Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-05 15:30:06 följande:
Fast du får läsa om mitt inlägg ang väns barn. Jag skrev att mannen är ens bästa vän. Iaf min sedan att du kanske har andra ännu bättre vänner skiter jag i. Men när jag presenterar min man är det som min man. Men den som är pappans flickvän kan presenteras som pappas flickvän redan när barnet är 2-4 år än att börja titulera sig bonusmamma omedelbart som många faktiskt gör redan på dejtingstadiet vaggas de in i den rollen. Många gånger när man läser här på forumet läser man om män som jobbat jobbat jobbat och frun tog all markservicen. Det tar slut, pappan fortsätter som vanligt och tar barnen vh för att kunna fortsätta jobba jobba jobba. Sedan hittar han en ny tjej och vips vill han ha vv för då slipper han betala underhåll men han fortsätter jobba jobba jobba och den nya tjejen tar på sig fadern föräldrarroll för att få livet att fungera. Därför finns det så otroligt många bittra flickvänner till dessa fäder. En del tycker detta är livet att ta hand om andras barn och en stor eloge till dom men vi vet inte alltid vad barnen egentligen tycker innerst inne.
Min mamma har en ny man (min far är död) hon får inte under några omständigheter berätta något om mig för honom som jag inte vill ska gå vidare. Och det respekterar hon. För han har inget med det att göra öht oavsett hur snäll han än är. Men det har med min integritet att göra. Vill jag berätta något gör jag det själv direkt till honom. Jag själv hade ansett att det skulle varit en kränkning mot min integritet om en styvförälder när jag gick på högstadiet alt gymnasiet hade suttit med på utvecklingssamtalen. För danser jag ändå att barnet är så pass stort till medbestämmanderätt vilka som får närvara förutom vårdnadshavarna som barnet inte kan välja bort.
Ok då har jag missuppfattat dig. I blandandra inlägg #25 skriver du nämligen att man skall vara en vuxen vän på samma sätt som man är vuxen vän till sina vänners barn. O jag påpekade att det inte ens är jämförbart.
Angående hur man presenterar sig - har aldrig stött på NÅGON som presenterat sig som bonusmamma eller överhuvudtaget använt sig av det ordet vardagligt. Inte träffat någon som inför barnet sagt att "jag är din bonusmamma" eller liknande. Att man (jag) använder ordet här är för att det är ett vedertaget uttryck o alla vet då vilket förhållande jag har till min mans dotter. Så när min bonus tagit upp frågan om att eventuellt kalla mig mamma eller benämnt mig som extramamma är det helt hennes egna ord - om nu inte hennes mamma kallat mig för ngt annat än vid namn men det har jag svårt att tro. Jag tror att det är så de flesta använder ordet, för att påvisa ett förhållande om det behövs. Inte ens här inne är det speciellt många som säger bonusmamma till sina bonusbarn. Men ordet används HÄR för att underlätta diskussionen.
Angående att berätta allt för ngn enbart för att det är ens partner så gör man väl inte det ens om man lever ihop med den andra vårdnadshavaren? Alltså, min bonus berättar gärna känsliga saker för mig o om hon inte säger att det är ok så berättar jag ju varken för min man eller för hennes mamma. Såvida det inte gäller ngt som måste fram såklart men det har inte hänt än. Hon kan ju även göra tvärtom, ta känsliga saker med mig o be mig ta det med föräldrarna. Speciellt med pappan... Det är inte alltid hon känner för att prata mens med sin pappa ;)
Min mamma har förresten oxå en ny man o jag tar för givet att hon berättar saker för honom om jag inte uttryckligen ber henne låta bli. Precis som jag kan berätta saker som mina vänner (ja, som vuxna anser jag man kan jämföra med vänner) sagt till min man. Inte saker de säger i förtroende, men väldigt mkt annat.
Ja, jag håller med om att när barnet är äldre så ska de lyssnas på vad gäller sådant som utvecklingssamtal (liksom man lyssnar på barnen mer angående boende o umgänge när de blivit äldre). Jag har pratat en hel del med bonus om detta då jag inte kunnat närvara varje gång eftersom vi bor några timmar ifrån varandra o hon har väldigt små syskon hos oss. Hon förstår men är lite ledsen över att jag inte kan vara med.