Bonusmamma som har en avundsjuk biomamma runt halsen
När jag jobbade på skola råkade min kollega på ett utvecklingssamtal säga så skriver pappa och bonusmamma på här. Och denna kvinna gick till attack på direkten och rättade min kollega genom att säga jag är xxxxx pappas fru Nicole ingen bonusmamma eller styvmor utan en extra vuxen precis som du är en extra vuxen som inte tänker ta mer plats än som en vän. När min kollega berättade detta så lät det så fint. Hon hade inte kommit in i familjen och tagit över utan kompletterade.
Jag kan först att barnen blir förvirrade när småsyskonen säger mamma men det är småsyskonets mamma och barn är ju kloka och förstår att bara för att alla kvinnor som har barn kallas mamma så är det ju inte MIN mamma utan de andra barnens mamma.
Tycker INTE ditt exempel är "fint", snarare kallt o hemskt.. Att som bonusförälder inte anse att man är närmare barnen än en lärare... Nej, det tycker jag inte var "fint".
Sedan är jag en av de där bonusmammorna som "Petite cherie" nämnde, som blivit tillagd på Facebook som mamma av sin bonus. Så jag vill bara klargöra några saker... Jag använder inte ordet bonusmamma eller bonusförälder när jag pratar med min bonusdotter. Däremot använder jag det här på FL eftersom alla då vet vilken "roll" jag har. Inte heller kallar jag henne för "bonusdottern". Jag kallar mig vid namn o naturligtvis kallar jag henne vid namn. Om vi träffar nya människor o mer presentation än mitt namn krävs säger jag att jag är xxx fru eller "bonusens namn"s pappas fru. Presenterar jag min bonus däremot säger jag att detta är xx, min bonus, xxx dotter. Om det är min bonus som skall presentera mig säger hon mitt namn. Om personen vill veta vad vi har för relation (ganska vanligt när jag är i skolan tex) säger hon - min extramamma.
Flera gånger under åren har HON tagit upp frågan om hon kan få kalla mig mamma. För hon tycker jag är SOM en mamma. Då brukar jag säga att hon får kalla mig precis vad hon vill (eftersom jag anser att det är barnets val) men att hon redan har en mamma och att hon kanske skulle bli ledsen då (för även om jag anser det är barnets val så anser jag även att barn bör lära sig att tänka på andra o förstå andra människors känslor). Och att jag, oberoende vad hon kallar mig, alltid kommer vara SOM en mamma om det är vad hon vill att jag ska vara. Då brukar hon fundera en stund o sedan fortsätta kalla mig vid namn precis som hon alltid gjort.
Och för att klargöra saken - bara för att jag är SOM en mamma betyder det inte att jag ser mig som hennes mamma eller att jag vill vara det. Och hon vet mkt väl vem som är hennes mamma, utan att få det skrivet på näsan.
Så, för något år sedan skaffade hon Facebook. O plötsligt fick jag en förfrågan att godkänna att hon lagt till mig som mamma :) klart jag godkände! Hon har mkt tydligt visat vilket förhållande hon anser att vi har. Allt jag kunde säga var att jag blev så himla glad - o påpeka att det är tur att hennes mamma inte är svartsjuk ;)