• DenNamnbitne

Med världsproblemen i åtanke - hur bör vår invandringspolitik se ut?

Världsproblemen går inte att förringa: överbefolkning, svält, krig, förtryck och exploatering av naturresurserna samt naturkatastrofer gör att människomassor rör på sig. Utan tvivel är vi inne i en ny folkvandringstid som mer eller mindre påverkar alla. Detta kan man inte blunda för men lösningarna är givetvis många. Kinas ettbarnspolitik är väl ett av de bästa exemplen(även om deras tillväxttanke ändå har hemska proportioner). Är invandring till Sverige lösningen? Släpp diskussionen fri, jag tycker frågan är intressant om än MYCKET svårlöst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Med världsproblemen i åtanke - hur bör vår invandringspolitik se ut?
  • Anonym (Sammanbrott)

Enligt mig i korthet så har vårt samhälle inte råd i längden att ta emot så många flyktingar som vi gör i dag och fler kommer det att bli.

Kolla in denna ledare på Expressen som också är inne på samma linje.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-forsvarar-nejsagarna/

Jag har startat en annan tråd som på ett sätt liknar detta ämne. Läs den gärna. Den ligger under samma rubrik som denna tråd.

Flyktingars rättigheter - bara för de som är rika?

www.familjeliv.se/Forum-26-434/m71223237.html

• Dr Love

"Låt folk återvända till sina hemländer"? Det får dem ju redan, det är ju inte direkt som om vi tvingar kvar dem med hot om våld...

Ni menar: "Kasta ut alla som inte är födda här".

• Troja

Jag funderar på varför bara Syrier får permanent uppehållstillstånd ? Är det inte mycket orättvist för människor från andra krigsdrabbade regioner i världen?

• Kjell2
    Troja skrev 2013-11-27 01:23:58 följande:
    Jag funderar på varför bara Syrier får permanent uppehållstillstånd ? Är det inte mycket orättvist för människor från andra krigsdrabbade regioner i världen?

Troligtvis för att de har asylskäl.
  • DenNamnbitne

Mycket bra diskussion hittils! En eloge till de av er som hållit en så hög nivå :) Kjell2 är övertygande måste jag säga, även om jag inte håller med 

• 100kgpappa

Det sjukaste är hur lite våra grannländer tar emot, Norge satte väl sin kvot på Syrier till 500? Och här går systemet på knä...Läste idag i vår kommun att de ha stora problem med SFI:n, för få lärare, för små lokaler. Klasser på 30+ som ska försöka lära sig Svenska av en ensam stressad lärare.

Fattar inte varför regeringen inte ryter ifrån och kräver att det sker en omfördelning. I grannkommunen bor asylsökande på hotell då det inte finns några andra boenden, inte gratis direkt. Dock förmodligen billigare än Berts planerade flyktingbostäder, 37000 i månaden skulle hyran hamna på där.

Jag inser det humanistiska behovet, men när Sverige som enda land garanterar uppehållstillstånd, så kommer alla att söka sig hit, och frågan hur mycket mer vårt ansträngda system klarar av. Alla andra samhällsfunktioner har en budget, det har inte flyktingpolitiken, utan det får kosta vad det kostar. Men det finns ju bara en viss summa pengar, så nånting annat kommer att få stryka på foten, det är vanlig enkel matte.

Jag tror vi kommer att se drastiska förändringar i samhället snart, för just nu bär vi mer av världens ansvar än vad vi orkar med.

Men det kanske ordnar sig, men jag tror inte det, tyvärr.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • asta66
    100kgpappa skrev 2013-11-29 22:12:43 följande:
    Det sjukaste är hur lite våra grannländer tar emot, Norge satte väl sin kvot på Syrier till 500? Och här går systemet på knä...Läste idag i vår kommun att de ha stora problem med SFI:n, för få lärare, för små lokaler. Klasser på 30+ som ska försöka lära sig Svenska av en ensam stressad lärare.

Fattar inte varför regeringen inte ryter ifrån och kräver att det sker en omfördelning. I grannkommunen bor asylsökande på hotell då det inte finns några andra boenden, inte gratis direkt. Dock förmodligen billigare än Berts planerade flyktingbostäder, 37000 i månaden skulle hyran hamna på där.

Jag inser det humanistiska behovet, men när Sverige som enda land garanterar uppehållstillstånd, så kommer alla att söka sig hit, och frågan hur mycket mer vårt ansträngda system klarar av. Alla andra samhällsfunktioner har en budget, det har inte flyktingpolitiken, utan det får kosta vad det kostar. Men det finns ju bara en viss summa pengar, så nånting annat kommer att få stryka på foten, det är vanlig enkel matte.

Jag tror vi kommer att se drastiska förändringar i samhället snart, för just nu bär vi mer av världens ansvar än vad vi orkar med.

Men det kanske ordnar sig, men jag tror inte det, tyvärr.
    Ja, det är många länder som sverige som tar mer än sin del men finland, norge mfl som inte tar en bråkdel. Det borde vara en bättre solidaritet. Men det är ett begrepp som glömts bort.
  • Lejonmamman01
    asta66 skrev 2013-12-01 08:12:49 följande:
    Ja, det är många länder som sverige som tar mer än sin del men finland, norge mfl som inte tar en bråkdel. Det borde vara en bättre solidaritet. Men det är ett begrepp som glömts bort.

Fast jag respekterar de länderna för att de vågar stå upp för sin egen befolkning i stället.
  • asta66
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-01 08:17:33 följande:

Fast jag respekterar de länderna för att de vågar stå upp för sin egen befolkning i stället.
    I och för sig. Men alla de miljoner människor som flyr för sina liv då? Vem står upp för dem?
  • Lejonmamman01
    asta66 skrev 2013-12-01 08:21:28 följande:
    I och för sig. Men alla de miljoner människor som flyr för sina liv då? Vem står upp för dem?

Det kan väl de rika arabländerna göra, i närregionen..? Hela Emiraten med sina oljemiljarder finns ju, för fan.

Hur eller hur så har vi gjort vårt nu...
  • asta66
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-01 08:27:15 följande:

Det kan väl de rika arabländerna göra, i närregionen..? Hela Emiraten med sina oljemiljarder finns ju, för fan.

Hur eller hur så har vi gjort vårt nu...
    Du har en poäng. Men klarar de det på kort sikt. Det är några miljoner det handlar om.
  • Lejonmamman01
    asta66 skrev 2013-12-01 08:29:50 följande:
    Du har en poäng. Men klarar de det på kort sikt. Det är några miljoner det handlar om.

Klarar VI det? Ett litet land med kallt klimat vid norra polcirkeln, och stor arbetslöshet som det är. Läste någonstans att 20 procent av ungdomarna som går ut gymnasiet blir arbetslösa... känns inte som läge att importera människor som inte ens kan språket, och som i de flesta fallen inte hade motsvarande vår grundskola plus gymnasiet i hemlandet heller...
  • asta66
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-01 09:42:23 följande:

Klarar VI det? Ett litet land med kallt klimat vid norra polcirkeln, och stor arbetslöshet som det är. Läste någonstans att 20 procent av ungdomarna som går ut gymnasiet blir arbetslösa... känns inte som läge att importera människor som inte ens kan språket, och som i de flesta fallen inte hade motsvarande vår grundskola plus gymnasiet i hemlandet heller...

Ofta har väl en ökande grupp ingen skolgång. Var börjar man då?
  • Lillasmulan

Jag är bara så jävla nyfiken på vilket hemland de skulle deportera mig till och vad jag skulle göra där?
    Har levt i Sverige i 29 av 31 möjliga år. Anser mig vara 100% svensk. Svenska är det enda språk jag behärskar till fullo som jag dessutom har utbildat etniska svenskar i (samt i historia). 
    Min gubbe är svensk. Mina barn är födda i Sverige och kan inte säga ett ord på något annat språk. Jag har mitt företag i Sverige, jag har mina vänner, mitt jobb, mina hobbys. Jag är ateist, humanist, demokrat och ja, allt annat som normalt funtade svenskar är. Var ska ni skicka mig? Så otroligt intressant.

• asta66
    Lillasmulan skrev 2013-12-02 12:48:40 följande:
    Jag är bara så jävla nyfiken på vilket hemland de skulle deportera mig till och vad jag skulle göra där?
    Har levt i Sverige i 29 av 31 möjliga år. Anser mig vara 100% svensk. Svenska är det enda språk jag behärskar till fullo som jag dessutom har utbildat etniska svenskar i (samt i historia). 
    Min gubbe är svensk. Mina barn är födda i Sverige och kan inte säga ett ord på något annat språk. Jag har mitt företag i Sverige, jag har mina vänner, mitt jobb, mina hobbys. Jag är ateist, humanist, demokrat och ja, allt annat som normalt funtade svenskar är. Var ska ni skicka mig? Så otroligt intressant.
    Tycker nog att du ska stanna.
  • Lejonmamman01
    asta66 skrev 2013-12-02 12:33:49 följande:

Ofta har väl en ökande grupp ingen skolgång. Var börjar man då?

Ja, VAR..? Jag råkar veta att det är ett jätteproblem för SFI-lärarna, för de har fått lära sig att undervisa i svenska 2 till människor som redan är litterata i sitt eget språk. Ska man börja med att få dem att knäcka läskoden vid 40 års ålder, så är det SVÅRT, ja....
  • asta66
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-02 15:32:42 följande:

Ja, VAR..? Jag råkar veta att det är ett jätteproblem för SFI-lärarna, för de har fått lära sig att undervisa i svenska 2 till människor som redan är litterata i sitt eget språk. Ska man börja med att få dem att knäcka läskoden vid 40 års ålder, så är det SVÅRT, ja....

Ja, lös den om du kan. Och lägg till att många har trauman och sjukdomar som komplicerar det hela.
  • 100kgpappa
    Lillasmulan skrev 2013-12-02 12:48:40 följande:
    Vem vill deportera dig? Antar att du syftar på SD, men ingen SD jag pratat med har den åsikten att folk ska deporteras, det brukar mer handla om att minska på invandringen, och det är det ju rätt många som inte röstar på SD som också tycker.

Men det finns ju förstår de som är lite mer extrema, men att SD som parti vill att alla som är mörkare i hyn än lättmjölk ska skickas iväg är ju bara trams, ungefär som att MP vill förbjuda bilar eller att Vänsterpartiet vill förbjuda alla företag.

Tror de flesta inom SD ser dig som ett bra exempel på hur integration ska fungera.

Fast du kanske syftade på de röstat att återvända till sin hemländer? Ja, det är inte så lätt att lösa praktiskt, vart drar man gränsen liksom? Jag har kompisar med liknande bakgrund som din, och det ända som är "ickesvenskt" (om jag får använda det uttrycket i brist på annat) hos dom är namnet, hade det bytt namn hade ingen ens reflekterat över de hade utländsk bakgrund.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Tom Araya

Jag anser att invandringen bör ligga på 10-20 000 per år, huvudsakligen arbetskraftsinvandring.

Vid flyktingkriser ska man kunna höja talen till 30, 40 eller kanske t.o.m. 50 000 under några få år men inte mer.

Vi ska aldrig komma upp i talen 70, 80 eller 100 000 som på 2010-talet. Vi hanterar inte de volymerna.

Svar på tråden Med världsproblemen i åtanke - hur bör vår invandringspolitik se ut?