• Uppåt

Hjälp mot mollusker!!!

Hej, min sexåring har stora problem med mollusker. Mycket klåda. har fått cortisonsalva samt även anthistamin. Verkar inte hjälpa så mycket. Finns det andra här som fått andra råd från läkare vad gäller salvor/krämer/åtgärder? nte naturpreparat.

• Svar på tråden Hjälp mot mollusker!!!
  • Uppåt

Tack för svar, men jag vill inte använda hälsokostpreparat, har också läst på andra ställen om just Thuja och det verkar iofsig funka men jag är lite skeptisk.
    Dessväre kan vi inte linda in henne med alsolsprit, eftersom hon har lite överallt, det blilr många plåster vet dock att det torkar ut och är bra när de är inflammerade (där fick vi dock en mkt bra inflammationshämmande salva av läkaren, som funkade)
     vet också att jag idigare läst här på FL om någon salva som föräldrar strykit på, kan inte hitta de trådarna nu men skulle vilja komma på vad det var och sen fråga läkaren om det.

• Alfonsina

Microsid som är mot svinkoppor använde vi. Fungerade bra tycker jag, klämde bort dem när det liksom gick att pilla bort det översta så att man inte behövde klämma så hårt. Baddade med alsolsprit och satte på ett plåster.

• Uppåt

Tack, microsid, var det jag hade hört talas om Men nu har dottern fått antihistamin vilket gör att hon kliar mindre, mycket bättre nu,

• sarap1978

Idag inleder vi med tea tree oil. Tjejen har mycket mollusker. Får verkligen hoppas det hjälper. Återkommer om det funkar.

• Uppåt

Hej, jag skrev fel ovan, inte antihistamin utan något som heter typ Aueris eller liknande, en flytande grej, som hjälpt oerhört mycket, mot kliande, nu när hon inte tagit det på ett tag har det börjat klia igen så jag ska beställa en ny dos hos doktorn, eftersom kliandet avtog hjälpte det antagligen mot moluskerna eftersom hon inte spred dem vidare.

• Catlady2013

Jag satte ett plåster med alsolsprit över mollusken och sen klämde jag ut den. Och nytt plåster! Får ju vara ett vattentätt så inte alsolspriten torkar ut direkt.

Fick rejäla eksem först (innan vi förstod roten till eksemen) så det blev lång cortisionbehandling, för det var riktiga äckliga eksem över stora delar av benen, och fel diagnos av flera läkare. Det var mollusker som var roten till det onda.

• sarap1978
    sarap1978 skrev 2014-01-04 22:23:55 följande:
    Idag inleder vi med tea tree oil. Tjejen har mycket mollusker. Får verkligen hoppas det hjälper. Återkommer om det funkar.
    Hej
    Nu har vi kört tea trea olja varje dag, samt bytt kläder varje dag och givetvis har hon gjort det tidigare också men vi menar allt!! Ny pyjamas varje kväll och om hon haft aktivitet (gympa mm) har vi bytt igen.
    Hon har bara märken kvar, som att man ser att hon haft ett sår eller en finne, men inget som "lever" längre.
    Det har inte gjort ont och det har inte varit besvärande, bara bra.
    Jag skulle säga att redan för en vecka sen var det bra.

Lycka till ni andra.
  • sarap1978

Vill bara säga att jag är lite ledsen att det inte finns mer man kan göra för mollusker, samt att det inte finns så mycket som sjukvården gör för detta. Det finns ju inget dom rekommenderar mer än att vänta ut det. Men tex tea tree oil skulle dom kunna rekommendera om dom bara lade lite pengar och engagemang på forskning. Vår dotter som är i skolåldern har faktiskt haft det jobbigt med molluskerna. Hon och kompisarna uppfattar det som äckligt, vi vill ju heller inte "gosa" med de delar av henne där det finns mycket, ber henne ha kläder på sig, det kliar, hon måste alltid ha genomtänkta kläder på sig mm. Det är något som "stör" en liten tjejs liv.
    Önskar att vi hade fått hjälp direkt när vi fick veta att det var mollusker. Synd för barnen att ha det så här. Jobbigt för oss föräldrar att vara hjälplösa. Konstigt att man ska behöva vända sig till "alternativa" källor.

bara lite tankar från mig....

• Jowimo

Jag har äntligen fått stopp på min dotters mollusker hon har haft dom i mååååånga år. Hon hade rätt många, ben och armar var värst. Sökte läkarhjälp strax innan jul för hon hade ont i några bak på låren så hon knappt kunde sitta ibland men fick ingen hjälp finns visst inget man kan göra. Läkaren gav oss att om ca två år skulle de vara borta.

Men de som var "mogna" klämde jag sen tvätta med alsolsprit sen lite microcid salva och ett plåster. Övriga brukade jag tvätta av med alsolsprit. Helt plötsligt började alla försvinna och nu är det bara lite röda märken kvar så skönt.

• C R

Saraå1978 vart köper man tea treeolja? Har du smort in det Eller??

• Uppåt

Hej, vi fick som sagt ett anti-klimedel, Aeris eller nått, receptbelagt, gjorde att dottern kliade mindre och gav märkbart resultat ganska snabbt, nu har hon peppar peppar, efter ett halvår nästan inga kvar.

• Solgåva

Min pojke hade problem med mycket mollusker, på ryggen och på sidorna av bålen, de kliade och blödde. Vi fick faktiskt bort dem genom att badda med silvervatten som finns på hälsokostbutiker. Hans storasyster hade också mollusker, färre men större, där hjälpte inte silvervattnet lika snabbt. Men hennes mollusker försvann till slut dom också. Kan vara värt att prova .

Svar på tråden Hjälp mot mollusker!!!