• Anonym (Vad kommer händ)

Min väninna förlorade vårdnaden

Vi ska väl ta lite bakgrund på detta. Vi lärde känna varandra på högstadiet och har haft våra upp och nedgångar i vår vänskap men ändå hittat tillbaka till varandra. Hon är en glad person med en funktionsnedsättning men är kapabel till att bo själv, ha ett förhållande och betalar sina räkningar som vilken Svensson som helst. I våras fick hon reda på att hon väntade barn, en pojke. Graviditeten blev jobbig med mycket hormoner som rörde upp en massa känslor och hon mådde dåligt periodvis. Hon har sedan tidigare gått hos en kurator och gick dit även under graviditeten. Hon gladdes åt att bli mamma och väntade spänt på förlossningen med både glädje och ångest. Jag som vän gjorde vad jag kunde och talade om att allt skulle gå så bra och att de skulle vara hemma igen efter några dagar. Men hon och sonen kom aldrig hem. Något hände på BB och socialtjänsten kontaktades. Sen dess har hon bott på ett familjehem och har även varit uppe i rätten för att få komma hem med sonen. Detta har tagit hårt på henne psykiskt och idag fick hon själva, för henne och hennes sambo, "dödsstöten"! De får inte ha vårdnaden om deras son! Hon måste nu flytta hem och de får bara träffa sonen var 14:e dag, men inte själva, utan med en umgängesfamilj. Nu till min fråga. Kan de verkligen göra så här utan någon egentlig utredning på henne? Hon är villig att göra denna utredning. Kan de fortfarande slåss för deras rätt att ha honom? Jag kan bara ge henne stöd. Men skriv gärna om ni har några erfarenheter om detta.

• Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden

Barnets pappa hade oxå skaffat sig en advokat och gjorde allt för att få hem pojken. Visar inte det oxå att han slogs för att få hem barnet. Varje gång han var tillsammans med mamman på detta hem så matade, bytte blöja och myste med sonen. Mamman och pappan ville fråga mig om hjälp heller, har två små barn själv och de tyckte att jag hade mer än fullt upp annars. Trots det erbjöd jag mig. Men hennes mamma bodde närmare, samma gård.

• Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 09:55:32 följande:
    Barnets pappa hade oxå skaffat sig en advokat och gjorde allt för att få hem pojken. Visar inte det oxå att han slogs för att få hem barnet. Varje gång han var tillsammans med mamman på detta hem så matade, bytte blöja och myste med sonen. Mamman och pappan ville fråga mig om hjälp heller, har två små barn själv och de tyckte att jag hade mer än fullt upp annars. Trots det erbjöd jag mig. Men hennes mamma bodde närmare, samma gård.
    För att kunna hjälpa din vän på riktigt och inte bara sitta och spekulera samt vara bitter på myndigheter bör du läsa dom och utredning. Din vän, och pappan, kan ge dig tillgång. En annan idé kan vara att de ger  sina advokater rätt att diskuttera fallet med dig.

Tyvär är det rätt ofta så att personer som får sina barn omhändertagan förtränger, medvetet eller omedvetet saker som har hänt, och som kan vara centrala i ärendet. Soc mfl har sekreterss och får inte diskuttera fallet med utomstående. Däremot kan föräldrarna ge dig tillgång till handlingar mm.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 09:45:38 följande:
    Detta hem låg så pass långt avsides så att det inte går bussar dit. Min väninnas mamma kunde ställa upp och ta hand om dessa djur. Men med tanke på att han aldrig fick vara kvar över natten så fick han åka tillbaka hem. Hon har gått hos kurator av andra anledningar, inte pga av sambon, barnets pappa.
    En annan aspekt är VARFÖR pappan inte fick vara kvar över natten?

Jag tycker det hela låter väldigt märkligt, som att bara mamman var förälder och att hon uppenbarligen inte klarade av det. Hur kan en normalfuntad förälder gå med på att träffa sitt nyfödda barn en dag i veckan till exempel?

Har för mig att hon sa att familjen de bodde hos inte hade plats för en person till tydligen. Alltså är det familjen där som bara hade gått med på att ha henne och hennes son där, men inte pappan.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 11:23:43 följande:
    Har för mig att hon sa att familjen de bodde hos inte hade plats för en person till tydligen. Alltså är det familjen där som bara hade gått med på att ha henne och hennes son där, men inte pappan.
    Och det bara köpte dom? 

Sen skrev jag MINST EN GÅNG I VECKAN! Men många tolkar det som om han verkligen kom en gång per vecka. Vissa veckor var han inne tre gånger och det tar ett tag att ta sig dit oxå.

Skulle inte tro det! Förbannade blev dom i alla fall.

• Dr Mupp
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 11:27:33 följande:
    Sen skrev jag MINST EN GÅNG I VECKAN! Men många tolkar det som om han verkligen kom en gång per vecka. Vissa veckor var han inne tre gånger och det tar ett tag att ta sig dit oxå.
    Wow, hela tre gånger i veckan ibland. Ohh, det visar ju verkligen att han förståt t hur viktig hans bebis är. Som saqt hade det varit min så hade jag hängt på låset på morgonen och vägrat åka hem på kvällen. Hade bosatt mig i ett tält på tomten om det var det som krävdes för att få stanna.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 11:23:43 följande:
    De där är naturligtvis inte riktigt, socialtjänsten utreder hela familjen tillsammans när de rör sig om ett sambopar som utreds direkt efter förlossning, av något skäl verkar det som pappan redan från början inte ansågs kunna kompensera mammans brister.

• Anonym (nyans)
    Anonym (van) skrev 2013-11-27 10:45:02 följande:
    Det där är skitsnack. Socialtjänsten är SKYLDIGA att i FÖRSTA HAND erbjuda frivilliga lösningar som innebär att barnet kan bo kvar hemma med föräldrarna. Att de inte ensamma kan ta hand om barnet just nu kan vara sant, men Socialtjänsten FÅR INTE omhänderta ett barn enligt LVU, om det finns möjligheter att barnet ska kunna bo hemma genom att familjen får diverse insatser som stöd!

Socialtjänsten kan också, efter utredning, konstera att förutsättningar saknas. Just förståndshandikapp handlar det oftast om. Barnet måste då så tidigt som möjligt förankras i en ny miljö. det är smärtsamt.
Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden