• Johanna1978

Är det rätt att ta extra betalt vid denna situvation?

Vad tycker ni var det rätt av kassa personalen på Ica att ta dubbelt betalt för en lösgodis påse för att barnet provsmakat (Snattat) ett par godisar?
    ( Barnet tog godisarna med sleven) Sen stoppa i munnen.
     När de kom till kassan så slår personalen in godiset 2 gånger med motiveringen_
     Att man måste ju betala det man smakade också.
    Men som jag såg 3-4 godisar kostar väll inte 40spänn.

barnet var väll max 4år. Jag tyckte det var fel.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att ta extra betalt vid denna situvation?
  • MAN78

Katastrofalt beteende av kassörskan. Det hade jag aldrig accepterat

• Dixie

att dubblera var kanske att ta i, men självklart ska man betala för det man äter i butiken - kvittar om det är barn eller vuxna!

• AteNah
    HWR skrev 2013-11-28 18:29:39 följande:
    Va? Verkligen inte okej!

Himla konstigt att butikspersonal uppmuntrar folk att snatta! För det är det det är, snatteri.

Sa ingenting om att de uppmuntrar det men har haft liknande diskussioner som dessa och de svarade bara att det är något de räknar med, att folk provsmakar nån godis för att se om de gillar den innan de köper. Som sagt det är något vänner som arbetar med det sagt om det sedan stämmer vet jag inte. Det är inget jag springer runt och gör trots att de sagt detta men så är jag vuxen också och inte ett fyraårigt barn.
  • vampyria2
    nevermind skrev 2013-11-28 17:59:01 följande:
    Det är brottsligt att stjäla. Klart man straffas när man begår brott.
    Klart att det inte är okej men samtidigt så stjäl ju hon i kassan pengar av mamman efter som hon tog mer betalt än vad som är rimligt.
    Skulle tex kassa personalen göra en polisanmälan så skulle inget hända efter som barnet inte är straffmyndigt och att det handlar om så pass lite i värde....hon borde bara ha sagt till att man faktiskt inte får smaka godiset för det är stöld och att hon inte vill att barnet gör det igen.

Hur gjorde du TS föresten, vad sa du till barnet? Betalade du för godiset?
    Jag hade aldrig betalat utan sagt till att det inte är okej, sen hade jag nog sagt till barnet att den faktiskt gjorde fel och att jag inte vill att hon gör så en gång till, för hur det än är så gjorde barnet faktiskt fel.
  • Gurkan

Jag tror säkert att Ts barn faktiskt vet att man inte får göra så samtidigt som impulskontrollen faktiskt inte är fullt utvecklad hos en fyraåring. Det är förälderns ansvar att hjälpa sitt barn att lära sig stå emot impulser men även föräldrar är mänskliga och ibland blir det fel. Men mest fel tycker jag faktiskt att kassapersonalen gjorde. Har de ens rätt att dubbla priset för att barnet snattade (jo det är snatteri)? Det hade varit bättre om personalen sagt till, i land biter en tillsägelse från någon annan hårdare och så hade barnet fått betala några kronor för vad bitarna kunde ha kostat.

• rosenknopp83

40kr för ett par godisbitar var väl lite väl mycket men självklart skall dem få ett "straff", barnen kanske skulle få lämna tillbaka allt godis och inte fått något denna dag istället, är man fyra år så är det nog rätt ofta de inte kan urskilja rätt eller fler, de flesta föräldrar vet ju hur man skall ta sin barn om de gör fel. Så hade jag varit kassapersonalen hade jag nog bara sagt till föräldrarna. 4-åringen hade lärt sig av sitt misstag.

• Ano Nymast

Hur lyckas barnet hinna få i sig så mycket godis?
    Vad gjorde föräldern under tiden?
    Så himla dålig impulskontroll har nog aldrig mina barn haft att de ätit godis i en butik. De har vetat redan innan att man inte får.

Dubbla priset känns på ett sätt överdrivet, men samtidigt, nu har föräldern lärt sig att det kostar att inte uppfostra sitt barn.

• Severus
    vampyria2 skrev 2013-11-28 23:12:40 följande:
    Klart att det inte är okej men samtidigt så stjäl ju hon i kassan pengar av mamman efter som hon tog mer betalt än vad som är rimligt.

Skulle tex kassa personalen göra en polisanmälan så skulle inget hända efter som barnet inte är straffmyndigt och att det handlar om så pass lite i värde....hon borde bara ha sagt till att man faktiskt inte får smaka godiset för det är stöld och att hon inte vill att barnet gör det igen.

Hur gjorde du TS föresten, vad sa du till barnet? Betalade du för godiset?

Jag hade aldrig betalat utan sagt till att det inte är okej, sen hade jag nog sagt till barnet att den faktiskt gjorde fel och att jag inte vill att hon gör så en gång till, för hur det än är så gjorde barnet faktiskt fel.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Snobben1

Helt rätt! Kan man inte uppfostra sina barn så får man skylla sig själv! Helt oacceptabelt att se mellan fingrarna när barn beter sig så och föräldrar tar lätt på det!!!

• Tirem
    AteNah skrev 2013-11-28 23:02:06 följande:
    Sa ingenting om att de uppmuntrar det men har haft liknande diskussioner som dessa och de svarade bara att det är något de räknar med, att folk provsmakar nån godis för att se om de gillar den innan de köper. Som sagt det är något vänner som arbetar med det sagt om det sedan stämmer vet jag inte. Det är inget jag springer runt och gör trots att de sagt detta men så är jag vuxen också och inte ett fyraårigt barn.

Gäller samma sak för andra varor? Frukt? Bröd? Barnmat? Tänk om inte dottern tycker om lax med potatis, ska jag låta henne provsmaka en burk från Nestlé?

Nej, man får inte provsmaka för att se om man tycker om det!

• MAN78

Helt fel! Och butiken/kassören gör sig skyldig till ett betydligt allvarligare brott än snatteri: Ocker!

• Johanna1978

Hej detta var inte mitt barn.
    Utan en händelse som utspelade sig på Ica i Västerås.
    Vet att min dotter norpade ett par godisar på Maxi kan lova det går fort.
    Då tog jag bara en slev av nått och la på vågen inkl. sleven och tog en pris lapp och slog in.

Så jag tycker som så tar nått barn ett par godisar så är det bästa föräldern kan göra är att ta en slev med godis och väga och betala.

• sextiotalist

Om mitt barn hade gjort det, så hade jag betalat och skämts ögonen ur mig. Vi har aldrig haft problem med att man inte äter något förrän man är på andra sidan kassan och betalat

• Majsan70

Att betala dubbelt var att ta i men annars helt rätt tänkande!
    Man får lära barnen att man äter inte något innan man betalt. När jag jobbade i godisbutik tog jag alltid mer betalt av de som provsmakat om de inte frågat mig innan.

• Thotis90

Jag arbetar om kassörska och jag hade vänligt frågat vilka godisar barnet smakat och hur många. Då hade man kunnat lägga dem på vågen tillsammans med godispåsen och sedan lagt de lösa godisarna åt sidan.

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Virriga Vera

Det kan ju vara så att det är den policyn som affären har, då har ju kassapersonalen gjort rätt. Rent krasst hur skall personalen veta hur mycket som barnet ätit? Det är ju du som förälder som har gjort mest fel här, att då skylla på personalen som mest troligt enbart gör sitt jobb känns lite missriktat.

• AteNah
    Tirem skrev 2013-11-29 23:31:37 följande:
    Gäller samma sak för andra varor? Frukt? Bröd? Barnmat? Tänk om inte dottern tycker om lax med potatis, ska jag låta henne provsmaka en burk från Nestlé?

Nej, man får inte provsmaka för att se om man tycker om det!

Men som jag skrivit nu båda gånger att detta är något de affärer de jobbar/jobbat i sagt när det gäller GODISET! Sedan om andra ställen gör annorlunda det vet inte jag. Jag har bara skrivit "min" sida av detta, inget jag springer runt och gör själv och inget jag kommer uppmuntra eventuella framtida barn att göra heller. Men vad jag ville ha sagt är alltså att det inte överallt anses vara fel. Inget mer med det, förespråkar inte snatteri alltså.
  • Krisokaos

Så länge mina barn inte var betrodda att de inte tog/provsmakade fick de sitta i vagn eller så fick de hålla handen.

Ser ofta barn som fingrar på både godis och annat, leker med varor och tar i mat som är lös med smutsiga händer. Och inga föräldrar i sikte, eller så bryr de sig inte.

Så jag tycker inte 40 kr var något att bråka om. Kanske att kassörskan inte hade gjort det om hon såg att föräldern själv sa till.

Alternativet är ju en polisanmälan vilket är ju att ta i...

Själv tycker jag att om man själv håller på med olämpliga beteende så kan man inte kräva millimeterrättvisa tillbaka.

• Billig trevnad

Dubbla priset är väl lite väl mycket kanske, men det är ju helt rätt att ta betalt på något sätt. Mamman borde ha erbjudit sig att betala innan den här situationen ens uppkom.

• Johan70
    Dixie skrev 2013-11-28 22:21:54 följande:
    att dubblera var kanske att ta i, men självklart ska man betala för det man äter i butiken - kvittar om det är barn eller vuxna!
Svar på tråden Är det rätt att ta extra betalt vid denna situvation?